tips på tillskott

Zaida

Trådstartare
jag tränar mkt med min häst undrar om ni har ngt bra tips på bra tillskottsfoder som ni ger era hästar i samband med hårdträning och muskelsättning.

just nu får hon ett färdigblandat foder hippo grow alfa.

Sv: tips på tillskott

protein är viktigt för msukeluppbyggnad, även vitamin E och selen. är svårt att säga om din häst behöver något tillskott. För varken selen lr E-vitmain är bra att överutfodra, inte protein heller om det kmr från kraftfoder. Annars rid lite lugnare pass dagen efter ett hårt pass så att msukelrna hinner hämta sig och byggas upp och inte bryts ner.

jag tycker det bästa är att ha lite för mycket protein(från grovfoder). Det bygger man lättast muskler på :D

Liten fråga. Får hon bara hippo grow alfa? E ju egentligen inte för högpresterande, men d hänger ju såklart på hur hårt man tränar. Men dom flesta fungerar jätte bra om man kör grow i hop med hippo pro champ eller pro action. Har du bra grovfoder och tränar/tävlar mkt kanske du bara ska ha champ. Finns ju liknande på krafft etc. Det bästa är ju att analysera grovfodret och räkna ut en komplett foderstat så ser du ju direkt om något saknas. Går även att lämna in blodprov och få analys om hon saknar något tex järn, zink, koppar osv

problemet är att hon står så högt i blod. min tränare (nämner inga namn men han är a-tränare så jag vill lyda hans order=)) ville att jag skulle dra ner på kraften då hon fick 1,5 kg/dag för att hon är het, men samtidigt måste hon juh oxå ha ngt att bygga sina muskler på.

jo jag vet att man kan knappa in allt vad fodret innehåller å få ut exakt ens häst saknar, men jag var mest nyfiken på om ni andra hade några tips på bra tillskott som ni ger era hästar för att de ska muskla sig bättre =)

häls. sofie

problemet är att hon står så högt i blod. min tränare (nämner inga namn men han är a-tränare så jag vill lyda hans order=)) ville att jag skulle dra ner på kraften då hon fick 1,5 kg/dag för att hon är het, men samtidigt måste hon juh oxå ha ngt att bygga sina muskler på.

jo jag vet att man kan knappa in allt vad fodret innehåller å få ut exakt ens häst saknar, men jag var mest nyfiken på om ni andra hade några tips på bra tillskott som ni ger era hästar för att de ska muskla sig bättre =)

häls. sofie

Det som bygger muskler är protein, och det kan finnas fullt tillräckligt av det i vanligt grovfoder. Kolla analysen!;) I så fall behövs inget tillskott.
Lusern är annars mitt favorittillskott om det fattas protein i foderstaten.

jag ska byta stall nu till hösten så jag vet inte ännu hur analysen ser ut, men ska absolut kolla upp detta!

jag blir alldeles snurrig av allt foder hit och dit, men som jag har fått lära mig är det inte bra med för mkt protein i grovfodret då det kan resultera i proteinöverskott att hästarna blir väldigt trötta och sega eller får utslag/bölder....har du/ngn hört ngt liknande?

vi har haft ett proteinrikt hössilage under vintern min häst har fått 14kg per dag å jag har juh iofs inte märkt ngt skumt....att hon skulle få utslag/bölder eller blivit hängig....så det kanske e individuellt precis som mkt annat!

Det är nog ytterst ovanligt att hästar reagerar på protein i grovfoder. Protein är ju dessutom inte ett enda ämne, det finns ju olika sorter, så det skulle möjligen vara om de reagerar på ett visst sorts protein.

Fel sorts protein kan ge problem med grovtarmen (och leda till kolik, fång, gallor och andra symptom på störd tarmflora), t.ex. lättlösliga proteiner från soja och liknande fodermedel. Men med långsam invänjning och lagom stora givor brukar det också gå bra.

Protein är ju helt livsnödvändigt, så en generell proteinallergi skulle nog ingen kunna leva med. ;)

ja har fått lära mig att hästar kissar ut överflödig protein, så det är alltså inte farligt att ge lite för mycket. men det är kanske då en bra sorts protein

jag har iaf fattat det som att proteinöverskott från grovofoder inte är farligt för att det bryts ner mkt långsammare av hästen då det inte är lika lätt tillgängligt som i kraftfoder. Jag tror inte att det finns något speciellt foder som gör att msuklerna byggs upp rätt, utan en bra foderstat som innehåller alla ämnen och som har en bra balans mellan de olika ämnena tror jag är det bästa :)

skadar inte å ge lite extra e-vitamin till hästar som arbetar hårt. underlättar vid mjölksyra

Liknande trådar

Hästvård Jag har aldrig riktigt trott på olika tillskott för en bättre prestation, utan har mer varit en sådan som förespråkat ett bra grovfoder...
Svar
8
· Visningar
484
Senast: Sirap
·
Foder & Strö Jag har en islänningsvalack på dryga året. Har inte haft islänning tidigare. Skulle behöva hjälp med lämplig foderstat till honom...
2
Svar
28
· Visningar
1 549
Senast: Cattis_E
·
Hästvård Hej! Mitt vuxna islandshäst sto på 12 år har för några månader sedan påvisat ”svaga” bakknän och ”problem” med patellan. Vi har...
Svar
9
· Visningar
739
Senast: tara
·
Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
2
Svar
21
· Visningar
2 880

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka