Tips på sysselsättning ...

Status
Stängd för vidare inlägg.

Smulan75

Trådstartare
.. för de små när man tex lagar mat!

Jag har en 2½årig dotter och varje dag när vi kommer hem från dagis så ska jag laga mat, det tar ju sin lilla tid (ca30-60min) och oftast försöker man locka henne att titta på tv eller så får hon hjälpa till (vilket inte alltid är uppskattat :angel: ). Röra i varma grytor är favoritsysslan men inte i mammans ögon.

Så fram med lite tips vad man kan sysselsätta henne med under tiden, gärna något i köket så hon håller en sällskap samtidig som hon håller fingrarna ur matlagningen.

Böcker läser hon gärna men då ska man helst sitta med, så gärna något hon kan göra på egen hand!
 
Sv: Tips på sysselsättning ...

ge henne egna byttor, en leksaksspis eller rensa rent vid diskhon, på med förkläde och låt henne ha lite vatten i byttor?

Min lilla (snart 2,5) har ett skåp med plastbyttor hon får härja fritt i, det gör iaf att hon håller sig lite sysselsatt
 
Sv: Tips på sysselsättning ...

Min dotter ska alltid hjälpa till. En gammal trubbig potatiskalare och en morot håller henne sysslesatt länge. Gurkskivor att äta likaså, clementiner att skala etc.,
 
Sv: Tips på sysselsättning ...

Mitt råd är.. låt henne hjälpa till även om det är varma grytor om du tar dig tiden och övervaka medan hon rör om så blir hon automatiskt försiktigare med tiden. Jag har också en 2 1/2 åring så jag vet ju hur ivriga de är. Om du inte vill det så låt henne hjälpa till med andra saker i köket tex dukning men det viktiga är att du inte sätter henne framför tv.n eller något annat för jag är iaf övertygad om att barn behövs behövas.. och sedan blir det ju lättare när hon blir äldre om hon får växa in i rollen i en familj där man hjälps åt att sköta hemmet.. Inte såå kul att börja när de är tonåringar vilket jag fick göra med sambons barn.. de har aldrig behövt lyfta ett finger men nu är det slut på sötebrödsdagarna :devil: men nu de verkar faktiskt trivas med att vi "jobbar" ihop men jag tror nog att det hade varit lättare om någon tagit tag i det tidigare.
 
Sv: Tips på sysselsättning ...

Håller med föregående talare. Försök att uppmuntra hennes lust och glädje att hjälpa till i köket även om det blir lite omständigt ibland! Du har igen det senare med en dotter som förhoppningsvis fortsätter att tycka om att vara runt dig, prata med dig och hjälpa till.
 
Sv: Tips på sysselsättning ...

ok så med andra ord skippa alla försöka att hitta på något helt annat och hitta mer saker som hon kan hjälpa till med i köket! :)

Efter julbaket har hon ju fått smak på att baka, så en snabb deg med mjöl och vatten kan hon säkert få leka med, kavla osv, potatisskalaren har hon inte fått använda än (tror tyvärr vi inte har någon slö) men osthyveln får hon använda under övervakning.

Diska gör hon ju gärna oxå (riktiga diskhon) men tyvärr blir både stolar och golv blött efteråt, menmen. lite städat blir det oxå då ;)
 
Sv: Tips på sysselsättning ...

En leksaksspis då kan hon göra sin egen "mat" med sina kastruller och så... Mina kusinbarn har haft jätteroligt med sin spis... Tillslut så flyttade mamse och pappsen ut den från deras rum till tv rummet på kvällarna... Annars fick de aldrig se på tv, för de var tvungna att smaka all mat som lagades...
 
Sv: Tips på sysselsättning ...

Apropå osthyvel, det finns bland husgeråd plast osthyvlar att köpa, de är inte ett dugg vassa, kan ju vara nåt för henne...
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Relationer Min syster har två små barn, äldsta är 2år. Pappan är väldigt passiv och nästintill ointresserad av barnen. (Och av syrran som det ser...
3 4 5
Svar
89
· Visningar
9 968
Senast: ekra
·
Katthälsa Hej! Jag vill dela med mig om min katts historia med förhoppningen att kanske hjälpa någon vars katt fått kronisk njursvikt. Jag är...
2 3
Svar
59
· Visningar
40 988
Relationer Ursäkta mig för det dunderlånga inlägget men känner att jag måste få skriva av mig lite, jag vet inte riktigt vad sjutton jag ska göra...
2
Svar
33
· Visningar
12 241
Senast: Mirre
·
Hundhälsa Min schäfertik har utvecklat en sjuklig besatthet av mat. Hon är verkligen helt hopplös. Har man något ätbart stående på bänken sitter...
Svar
11
· Visningar
1 112
Senast: Amha
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Hage
  • Dressyrsnack 17
  • Uppdateringstråd

Omröstningar

Tillbaka
Upp