Tips på sadlar, modeller o märken...

MittNyaJag

Trådstartare
...med hög mankfrihet?
Lilla vit här hemma har en manke som (tydligen...) inte är av denna värld. Min premier ligger skapligt, men ger bara någon cm's frigång, och bara om jag använder tacky too's "ryggformade" pad.
Provade ett par kamraters sadlar och de kom inte ens ner på ryggen för de tog i manken...

Har ni några tips/erfarenheter av sadlar med lite högre "framvalv"?
Tips på utprovare som man kan diskutera sadel med utan att behöva köpa en för flera miljoner..?

Vill gärna ha en lite "robust" sadel, rider en och annan kogren emellanåt och vill gärna att hornet ska hålla för att eventuellt kunna surra ett lasso runt. Annars rider(/tävlar) jag i diverse ridgrenar så jag vill ha en sadel som främjar en lodrät sits och allt sånt kraffs... ;) Men fört och främst då en sadel som passar hästen!!

Sv: Tips på sadlar, modeller o märken...

Hade tidigare en Double C trailsadel, tyckte den hade bra med "mankfrihet". :D
Dock kanske inte en speciellt robust sadel, och tyckte att man fick rätt så kass sits i den...
Men det kan ju hända att fler av deras modeller också är lite högre fram.
Kan annars rekommendera att kika in på b*nanzas hemsida och deras "sadelutprovning".

Har oxå en double c trail den e som sagt hög! . Finns/fanns på dalawestern annars.

Om du kan tänka dig en wadesadel har McCall Modified Quarter Horse Tree. Den är högre gulletvidd på. Wadesadlarna har en fantastisk passform, man får naturligt en bra sits och är suveränt bra till det mesta, speciellt kogrenarna eftersom hornet klarar 2 ton. Dessutom är dom helt underbara att rida i, inga problem att sitta i sadeln en hel dag. Finns att köpa i Sverige.

Liknande trådar

Utrustning Nu har jag förhoppningsvis lagt upp en bra plan för hur jag ska få köpt en ny dressyrsadel. Efter jul ska jag ta ut en sadelprovare som...
Svar
7
· Visningar
2 165
Senast: MiniLi
·
Utrustning Jag har redan tagit hjälp av två olika sadelutprovare och har även en del kunskap själv. Problemet är att det inte finns någon butik...
Svar
3
· Visningar
1 979
Utrustning Jag skulle vilja ha massa tips på olika bomfria sadlar, typer, inriktningar, fabrikat, och förståss vart man kan få tag i dom. Jag har...
Svar
1
· Visningar
808
Senast: Borkan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka