Tips på sadelmodeller

maoulina

Trådstartare
Då var det dags att leta efter en ny dressyrsadel till min gamla dam, suck.
Hon har musklat sig så fint :up: nu när jag börjat träna igen efter hon varit halt så den jag har nu har blivit för trång, speciellt vid manken.

Det jag nu undrar lite över är om jag ska köpa en sadel som passar henne perfekt nu eller om den ska vara ''lite vidare'' vid manken så hon kan muskla sig ännu mer och eventuellt lägga en fårskinnspad så länge?

Jag kommer såklart ha med kunniga personer som hjälper mig att prova ut en sadel, men det är ju ändå jag som ska leta efter en! Men tänkte bara höra hur ni tänker och tycker :)

Ni kanske också har tips på vad för dressyrmodeller som kan passa denna damens rygg? (Kanske inte så lätt att se men har ingen bättre bild för tillfället). Och gärna ska passa mig!
Jag vill gärna ha en sadel med bra knästöd, relativt djupt säte. Den jag har nu är en Stubben Avalon, dock tycker jag den är för hård och har inte tillräckligt stora knästöd för mitt tycke.

Alla tips och råd är välkomna :D
20140515_170215_537527d99606ee42929d7fa0.jpg

Jag köpte en sadel till min när hon va väldigt tunn. köpte en där jag kan byta koppjärn på. Så nu när jag haft den och hon har satt muskler jätte fint blev den väldigt framåtlutad och jag föll fram väldigt. Bytade koppjärn och det är som en helt ny sadel igen!

Vissa har sagt att dom kan ändras i formen(rak/svängd) när man ändrar. Men det gjorde inte min iallafall. Så med en häst som fortfarande bygger muskler är en sådan jätte bra. Jag har en bates new dressage. Köpte den billigare då jag tänkte att jag kanske skulle behöva byta sadel igen sen.. Men som tur är så slapp jag det!

Bilden är lite missvisande eftersom den ser ut att vara tagen snett framifrån.
Har hästen karprygg eller luras vinkeln?

Karprygg vet jag inte vad det är så har ingen aning om hon har det eller inte. Men ska ta bättre bilder på hennes rygg idag och visa istället!

Bättre sent än aldrig men här är lite bilder. Var inte direkt något bra väder när jag skulle fota, dåligt ljus i stallet och strålande sol utomhus. Vet inte om det är några bra bilder eller inte men man kanske kan se någorlunda hur hon ser ut i ryggen.

I stallet
20140517_141047_538b3371ddf2b33f62d8766e.jpg

I solljus
20140517_141157-1_538b326e2a6b228c4e0f1c6a.jpg

20140517_152354_538b33ed2a6b220df56f3e85.jpg

20140517_152305_538b347b2a6b220df56f3e90.jpg

Så, vad tror ni för sadel skulle kunna passa henne? :)

Liknande trådar

Utrustning Jag måste seriöst ta tag i det här med att hitta en dressyrsadel till min unghäst och jag är lite lost, är oändligt tacksam för tips i...
Svar
4
· Visningar
852
Senast: Esmeralda
·
Utrustning Har ett evigt bekymmer med mitt bäcken. Hästen är rätt normal i ryggen och kan ha det mesta som kommer i modell som tar lite manke och...
Svar
15
· Visningar
2 092
Senast: Mogge
·
L
Gnägg Hej! Jag skulle bara för kul vilja veta vad ni skulle ge tips om för häst om jag skulle ha en egen häst nångång i fram tiden! Jag hade...
2 3 4
Svar
63
· Visningar
5 090
Senast: LiviaFilippa
·
L
Skola & Jobb Dethär är inte aktuellt förmig NU utan det är mest för OM det blir det i fram tiden. Men jag skulle jätte gärna vilja få tips om nån här...
Svar
12
· Visningar
1 117
Senast: Rosett
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama