Tips på ryktborstar, sadelgjord och stigbyglar

Pucken

Trådstartare
Hej,

Jag kommer att hyra häst för första gången i mitt liv och håller just nu på att inhandla allt som kan tänkas behövas till en början. Har precis köpt ryktborstar från redwood trinity, någon som har erfarenhet av dessa? Köpte rotviska, rotborste och ryktborste.

Sadel och träns får jag med men behöver köpa sadelgjord och nya stigbyglar då de är slitna. Någon som har tips på en bra sadelgjord för en känslig häst som lätt får skavsår samt ett par bra säkerhetsstigbyglar med gummiplatta som inte är för dyra?

Om du hyr ska ju sadelgjord och stigbyglar vara i acceptabelt skick. Är sakerna bara slitna eller är de utslitna? Slitna så det bara påverkar utseendet gör inget, och en skavkänslig häst får lättare skav av en ny sadelgjord än en invand som fungerar.

De är i acceptabelt skick men utslitna plus att sadelgjorden är inte den bästa för en häst som är känslig. Hon kan lätt få skavsår och då känner jag att jag kan köpa en bättre till henne. Jag förstår att hon kan få skavsår av en ny sadelgjord men det finns ju varianter med fårskinn som jag tänker kanske kan vara bra eller om det finns någon som är bra för extra känsliga hästar? Anledningen till att jag vill köpa stigbyglar är för att hon inte har säkerhetsstigbyglar. Därför vill jag ha tips på bra sådana.

De är i acceptabelt skick men utslitna plus att sadelgjorden är inte den bästa för en häst som är känslig. Hon kan lätt få skavsår och då känner jag att jag kan köpa en bättre till henne. Jag förstår att hon kan få skavsår av en ny sadelgjord men det finns ju varianter med fårskinn som jag tänker kanske kan vara bra eller om det finns någon som är bra för extra känsliga hästar? Anledningen till att jag vill köpa stigbyglar är för att hon inte har säkerhetsstigbyglar. Därför vill jag ha tips på bra sådana.

Det finns tyvärr inte en sadelgjord som hjälper mot skav på alla hästar. Beror mycket på varför det skaver. Beror det på att gjorden hamnar naturligt för långt fram, på att hästen är tjock, att den är superkänslig, att materialet är fel för den hästen, att modellen är fel för den hästen etc. Jag har en liten herre jag försökt i flera år med hitta något som inte skavet.

Fårskinn är sämre mot skav än renskinn. Den gjord som fungerar bäst mot skav på flest hästar är ELT. Men den är dyr.
Har du en bild på hästen med och utan sadel blir det lättare? :)

Säkrast och billigast är att sätta korgar på befintliga stigbyglar. Helt säkra stigbyglar finns inte annars och ofta så ju säkrare de är dessto dyrare. Men över en kortare period så tex de med gummisnodd på utsidan eller australiensiska (böjd utsida) är billiga och säkrare än vanliga. Med otur kan du fastna i de med dock.

Oj ja den var dyr, det blir inte den nu vid första hyran, ev. om jag bestämmer mig för att fortsätta hyra eller köpa henne. Jag har tyvärr ingen bild men kan ta det senare när jag hämtat henne. Tänkte mer om någon visste något bra som jag kan prova med. Har du lyckats hitta något till din häst?

Jag kommer att rida ut mycket och då kanske det är bäst att köra på stigbyglar med korg, några tips på bra? Sen kan jag köra ett par "vanliga" säkerhetsstigbyglar med gummisnodd i ridhuset.

Tack för hjälpen.

Oj ja den var dyr, det blir inte den nu vid första hyran, ev. om jag bestämmer mig för att fortsätta hyra eller köpa henne. Jag har tyvärr ingen bild men kan ta det senare när jag hämtat henne. Tänkte mer om någon visste något bra som jag kan prova med. Har du lyckats hitta något till din häst?

Jag kommer att rida ut mycket och då kanske det är bäst att köra på stigbyglar med korg, några tips på bra? Sen kan jag köra ett par "vanliga" säkerhetsstigbyglar med gummisnodd i ridhuset.

Tack för hjälpen.

Hööks har korgar, Matrix toe stoppers. Du kan ha samma i ridhuset (jag tom tävlar med mina, fult men än har ingen reagerat ;)) du sätter korgen på de stigbyglar som följer med.

ELT eller snörgjord funkar bäst på den lille men inget riktigt bra, han har sadelgjordsläget för långt fram helt enkelt. Stoet har ELT, hade renskinn en period när hon pga tjock mage fick gjorden för långt fram och skav. Men svårt tipsa utan att ha sett hästen. Har den skav nu av gjorden?

Toppen, då slipper jag hålla på att byta :) Tycker du den från Hööks är bra?

Ja hon har skav nu av gjorden. Hon är väldigt smal just nu och jag skulle snarare tro att det är för att hon är för känslig. Men jag får helt enkelt se när jag tagit hem henne exakt vad som är problemet, det kan ju hända att gjorden sitter för långt fram. Vart får man tag på renskinn?

Toppen, då slipper jag hålla på att byta :) Tycker du den från Hööks är bra?

Ja hon har skav nu av gjorden. Hon är väldigt smal just nu och jag skulle snarare tro att det är för att hon är för känslig. Men jag får helt enkelt se när jag tagit hem henne exakt vad som är problemet, det kan ju hända att gjorden sitter för långt fram. Vart får man tag på renskinn?

De flesta är nog bra, de är ganska lika, går inte göra på så många olika vis. Men ja jag är nöjd och tycker de är bra. Har haft de snart tio år utan problem och de håller än.

Jag köpte mitt renskinn av en kompis i Norrland så vet inte tyvärr men sett det finns på Tradera ibland och så. Det är lite pyssligt om man ska klippa själv osv.

Utan att kunna ge mer specifika råd så sikta på en så mjuk gjord som möjligt, helst i läder. Men sen spelar hur hästen ser ut stor roll, vissa behöver svängd och andra är det bäst med en som är bredare på mitten. Dock så en svängd på en häst med rakt bröstben blir inte bra och en tryckfördelande på en med böjt bröstben blir inte bra.

Står du i ett stall med andra? I så fall fråga om du får låna och prova andras sadelgjordar och se vilken modell som verkar fungera bäst. Är det en lång eller kort gjord du ska ha? (Spänns gjorden uppe under kåpan eller nere under sadeln?)

Sen om sadeln inte ligger bra kan det ge skav oavsett gjord. Slitna saker, smal och skav låter kanske inte som en så välskött häst och då finns det tyvärr en risk sadeln inte ligger bra med. Så förutom borstar och stigbygelhättor köp inget förrän du fått hem henne och kan få mer hjälp att se var problemet är :)

Hej,

Tack för tips om renskinn, då ska jag prova det om det behövs.

Hon var inte så välskött hos sin tidigare ägare och är därför smal så hon håller på att äta upp sig för fullt nu. Jag står i ett stall med andra så jag kan säkert låna och testa, idag har hon en kort sadelgjord. Jag väntar med att köpa något förrän jag sett vad problemet är. Tack för alla tips.

Liknande trådar

Utrustning Då jag ska bli hästägare igen behöver jag självklart en ny sadel också (maxpris 20 000). Jag ska självklart ta hjälp av sadelutprovare...
Svar
6
· Visningar
1 115
Senast: ufot
·
Hästhantering Hej! Ska försöka hålla denna långa bakgrundshistoria kort, men det är så att jag har en valack på 11 år som jag ägt nu i ett år. Han är...
Svar
4
· Visningar
974
Senast: Lexa
·
Ekonomi & Juridik Hej! Någon som var lite koll på hur jag kan gå tillväga i min situation. Långt inlägg men tyvärr nödvändigt för att förklara hela...
2 3
Svar
57
· Visningar
11 633
Utrustning Varning för novell! Min ponny/häst har världssvår rygg och vi hittar inget som ligger bra.... Han är nu ganska omusklad, speciellt...
Svar
17
· Visningar
4 166
Senast: lillamy73
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka