tips på regnskyddslösningar på utfodringplats?

sommarvind

Trådstartare
Jag ska från och med i vinter testa att ge fri tillgång. Jag skulle vilja komma på en enkel regnskyddslösning som föhindrar att det kan hällregna rakt ner på balen. Är det någon har några bilder att dela med sig av på sina lösningar?:)

Sv: tips på regnskyddslösningar på utfodringplats?

Det beror ju lite på hur stora hästar man har, men de här 2 varianterna har jag sett och de funkar. Lånade bilder.

foderplatsen.jpg

vinter-bilder-032.jpg

Parasoll;) :D Har man byggnader att utgå från kan man ju alltid sträcka en kraftig presenning på något vis.

Hur många dagar räknar du med att varje bal kommer stå ute innan den blir uppäten?

Min erfarenhet efter 5 vintrar med hösilagebal i hagen är att det inte gör så himla mycket ens om det ösregnar i balen, för dels blir det bara blött på ytan och dels äts det ändå upp på ett par dagar. Jag har också känslan av att hösilage som är en aning fuktigt är mindre känsligt för att bli blött än hö som är riktigt torrt - har inga vetenskapliga belägg för att det är så, men känslan säger så.

Jag hade från början plan på tak över höhäckarna, men har insett att det inte behövs hos mig.

Det ska fungera för 3 stycken ardenner. balen väger väll ca 450 kg. Skulle gissa på att den äts upp på ca 5 dygn?

Tänkte grusa upp ordentligt där den ska stå då vi har mycket lergjord här :/

Kanske inte behöver nåt tak?

Liknande trådar

Foder & Strö Jag förstår att det säkert är en nära på omöjlig fråga att svara på, men jag vill ändå gärna få ta del av andras erfarenheter och tankar...
2
Svar
23
· Visningar
1 936
Senast: Roheryn
·
Foder & Strö Hej. Vi har en ponny på 15 år . Vi är lite osäkra på hur mycket vi ska ge till han hö. Dom får fri tillgång till hösilage i hagen. Sen...
Svar
12
· Visningar
587
Senast: matson
·
Foder & Strö Jag kommer snart ha min första omgång med åringar och funderar därmed på hur jag bäst ska ta hand om dem, främst fodret. De får...
Svar
8
· Visningar
402
Senast: Sryoqwe
·
Foder & Strö Jag har en islänningsvalack på dryga året. Har inte haft islänning tidigare. Skulle behöva hjälp med lämplig foderstat till honom...
2
Svar
28
· Visningar
1 318
Senast: Cattis_E
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar