Tips på passande hingst

Sandra86

Trådstartare
Jag har ett ponny sto som e ett resultat utav en tjuvparning korsning ardenner, bruksnordis och shettis.:cry::o Ca 130 i mkh. Är en trevlig häst med superpsyke som jag gärna skulle vilja få på en större häst. Men vilken typ ska jag börja kolla på.:crazy: Bör vara en med känd stam så man inte riskerar ett för stort föl. Har kollat på arab men vet inte riktigt. Fölet ska användas till allround ridning och inte över 155 i mkh. Vad rekommenderar ni?

Sv: Tips på passande hingst

J Vad rekommenderar ni?

Att du köper en lämplig fölunge istället och låter bli att översvämma hästpopulationen ännu mer samtidigt som du tar en stor risk att få allt som är tvärtemot vad du vill ha (väldigt mycket större risk än tvärtom!) för bra mycket mer pengar än vad det skulle kosta dig att köpa ett korsningsföl.

Varför ska du betäcka detta sto? Finns jättefina fölisar på annons (som har stam och där du säkrare vet hur stor den blir, psyke mm):).

Det är helt omöjligt att veta vad din häst kommer att ge oavsett vilken hingst du väljer.

Ingenting alls. Föl slumpas bort till pengar man bör ha om man ändå vill betäcka, det är ju inte helt lätt att bli av med hästar idag med det överskottet som finns. Inte lika roligt som att få en egen avkomma men den typen av korsning är ju inte särskilt genomtänkt vilket du ju vet själv. Det kanske gick bra den här gången men som sagt vet du inte vad som kommer i nästa led.

Vad är anledningen till att du vill betäcka från början? Och så den självklara frågan, vill du visa bild? Jag är jättenyfiken :)

Robin Z!! Helt klart.

Nej men seriöst. Du tycker ju uppenbarligen redan att det är en helt bäng korsning. Vilket det verkligen är! Ardenner och shettis? Seriöst? Och du vill korsa med arab?
Nä, fy.. kan bara tänka mig en liten Ardenner, med arabens huvud å shettisens humör... :crazy:
Och just hästar strax över ponnymåttet är billiga. Du kommer billigare undan än att ta fram ett eget föl. För den delen ska man inte avla för att den har "super psyke". Kanske ska ha nåt annatt att tillföra sin avkomma?

Lånar min egen knapp.
Vet du att du vill ha en större häst, med bra psyke, köp då även färdig sådan.
En ponny på 130 klämmer knappast ut en stor häst. Skulle hon nog göra det så går det nog inte så bra med den fölningen.

Väst chanser i all avel är att försöka f å fram en avkomma som är så lik föräldrarna som möjligt. Ditt önskemål blir därför i stort sett omöjligt att få fram från ditt sto. Du vill ju egentligen ha ett föl som är väldigt olikt stoet i allt förutom humöret.
Så om man önskemål om att en avkomma ska vara på vissa sätt måste även föräldrarna (bägge två) vara på samma sätt. Tyvärr är det inte så lätt som att man kan välja vilka delar man själv vill ska vidare från varje förälder.

Så som många redan skrivet när du nu vet vad du vill ha i avkomman köp den istället för att betäcka stoet som inte själv har de egenskaper du vill ha.

Om du korsar med arab har du 3/4 stor häst i avkommans gener och de kallblodskorsningar jag sett med olika typer av fullblod har haft kallblodet på utsidan och fullblodet på insidan så risken är nog ganska stor att det blir en rätt grov avkomma dessutom. Risken för stoet skulle jag tycka var för stor.

Senast ändrad:

Att du köper en lämplig fölunge istället och låter bli att översvämma hästpopulationen ännu mer samtidigt som du tar en stor risk att få allt som är tvärtemot vad du vill ha (väldigt mycket större risk än tvärtom!) för bra mycket mer pengar än vad det skulle kosta dig att köpa ett korsningsföl.

tio j*vla :bow:

Jag har ett ponny sto som e ett resultat utav en tjuvparning korsning ardenner, bruksnordis och shettis.:cry::o Ca 130 i mkh. Är en trevlig häst med superpsyke som jag gärna skulle vilja få på en större häst. Men vilken typ ska jag börja kolla på.:crazy: Bör vara en med känd stam så man inte riskerar ett för stort föl. Har kollat på arab men vet inte riktigt. Fölet ska användas till allround ridning och inte över 155 i mkh. Vad rekommenderar ni?
Att lägga in en sådan förfrågan här på Buke kan nog snarast liknas vid Harakiri, det enda svar du får är att inte avla på ditt sto utan köpa ett föl istället. Bukefalos experter på avel anser att man endast kan avla på helst grönstammade halvblod, att bara ha tanken på att avla och vilja ha ett föl efter sitt korsningsto är något av det mest imbicilla som finns i denna värld.

Att lägga in en sådan förfrågan här på Buke kan nog snarast liknas vid Harakiri, det enda svar du får är att inte avla på ditt sto utan köpa ett föl istället. Bukefalos experter på avel anser att man endast kan avla på helst grönstammade halvblod, att bara ha tanken på att avla och vilja ha ett föl efter sitt korsningsto är något av det mest imbicilla som finns i denna värld.

Folk svarar ju bara vad dom tycker, vilket är vad som efterfrågas när man lägger ut en fråga på Bukefalos.
Hur tycker du att ett diskussionsforum ska fungera???

Du kan väl ge din åsikt och svar på TS fråga istället för att sitta och vara spydig till ingen nytta!

Att betäcka ett sto som är korsning mellan två kallblodsraser och shetlandsponny kan för det första knappast kallas för avel, utan möjligen för fölproduktion. Och att då dessutom vilja korsa in en ytterligare ras, utan andra likheter med de övriga ingående än att samtliga kan gnägga och då dessutom tro att man ska kunna förutsäga något om avkommans storlek, gör att saken känns än mer ogenomtänkt.

Man behöver inte alls nödvändigtvis bara betäcka grönpapprade halvblodsston, men man måste inte heller betäcka allt som råkar ha en livmoder!

Har du missat Ironwill här på buke med sin Storm? Fölets mor hade helt okänd stam men hon blev ändå inte lynchad när hon funderade på att avla, några avrådde nog (minns inte så väl) och andra sa kör på och tipsade om hingst. Skillnaden var att det var väldigt genomtänkt. Stoet hade riktigt bra egenskaper som man gärna ville förstärka (inte bara psyket som ju lika gärna kan vara oärftligt) med en hingst av liknande typ. Så IW funderade över saken, vägde för och nackdelar och valde tillslut att betäcka med en passande hingst, väl medveten om att det skulle kunna dyka upp oväntade egenskaper från moderns sida. Så ska det gå till om man ska experimentera med blandrasavel!

Ja, min fölunge Storm blev ju inte riktigt som jag förväntat mig, vilket jag var helt beredd på. Extremt liten och har än inte visat varken sin
mor eller fars gångarter, men hon är väldigt ung så det kan ju komma med tiden. Men misslyckad kan man inte påstå att hon blev i alla fall. :)

Liknande trådar

Avel hejsan allihopa☺️ Jag är helt ny inom det här med avel och skulle vilja ha lite hjälp . Jag har ett jätte fint sto på 155 cm i mkh hon...
Svar
5
· Visningar
1 710
Senast: Görel
·
Hästmänniskan Hej! Jag är helt ny på detta forum och hoppas på att kunna få lite tips från er erfarna hästmänniskor :) Kort om mig. Jag red på...
2
Svar
22
· Visningar
3 400
Senast: Mustang
·
Avel Jag vill börja med att understryka att jag är helt ny gällande ALLT som har med avel att göra, men jag har gått i banorna att ta föl på...
Svar
1
· Visningar
957
Senast: viltmilla
·
Ekonomi & Juridik Sitter ganska ofta och kollar på HästNet och liknande :D Inte för att jag ska köpa häst precis i morgon, men ändå, förhoppningsvis inom...
2
Svar
26
· Visningar
4 639

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka