Tips på övningar!

K

Kung Bob

Jag skulle gärna vilja ha lite tips på övningar/rörelser som är lösgörande.

Skulle ni inte kunna skriva vad ni brukar göra för at få era hästar lösgjorda?

Tack på förhand.

Sv: Tips på övningar!

Skänkelvikningar, övergångar, igångsättningar, galopp, galopp och galopp ;)
Det är ungefär vad jag har att komma med. Funkar prima på min häst.

En övning som funkar att göra i alla gångarter, och som jag upplever som väldigt mjukgörande:

Rid upp på medellinjen, och se till att hästen är helt rakriktad. Lägg en volt ut mot spåret, och avsluta den på medellinjen. Rakrikta igen. Lägg en volt åt andra hållet, på samma sätt, böj igenom, och när du ät illbaka på medellinjen rakriktar du igen.

Sen kan man göra volterna olika stora, olika många och åt olika håll.

Vill bara inflika att Tigertofflans förslag på övning är jättebra! Just rakriktning/böjtspår är super för att få en lösgjord, uppmärksam häst.

Volter, serpentiner, övergångar, rider mycket frammåt.

En övning jag brukar göra med mina elever är:
Man vänder rätt upp, på mitten av medelinjen lägger man en volt åt vänster, fortsätter längst medelinjen, när man sedan vänder åt vänster har man hästen höjerböjd. Det är ett bra och enkelt sätt att få hästen att böja sig i "yttersidan".

Finns hur mycket övningar som helst! :)

Snurrar vidare på Rumpnissens med att jobba på medellinjen.

1. Rid in på medellinjen i skänkelvikn, gå ut i skänkelvikn snett igenom.
2. Gå in i (nu ska vi se om jag kommer ihåg) skvikn., gör en volt, fortsätt på medellinjen i öppna.
3. Gå in i öppna, volt, gå vidare i tagen bakdel.
4. Gå in i förvänd tagen bakdel, räta upp, ställ om, gå ut i förvänd tagen bakdel i andra varvet. Jobbigt som sjutton. Sen är det ju bara att växla hit och dit.

En till, rid på en volt i trav. Gå in på en mindre volt och fatta galopp, ligg kvar ett varv och öka sedan volten samtidigt som du ökar galoppen. Upprepa.

Kom på en till som jag har kört på i fem år nu som är riktigt super!
Galoppera på volt, nio galoppsprång - skritt - nio galoppsprång - skritt - nio galoppsprång - skritt o.s.v.
Ju mer lösgjord hästen blir desto färre galoppsprång kan du ta, till slut kan man göra enkla byten istället.
Har funkat suveränt på mina hästar :bow:
Lärde mig det av en jättetrevlig tränare jag red min första häst för, hon fick mig dressyrintresserad och det är jag evigt tacksam för!

Sidvärts, övergångar, tempoväxlingar, böjda spår, raka spår.

Övningar:
I galopp, rid fem språng fram, samla fem, fem språng fram o samla fem.

Rid övergångar trav-skritt. Rid först rakställt i överg. sedan när hon är rakställd rider du lite sidvärts som öppna när hon har kommit ner i skritt. Sedan kan du rida lite sidvärts som öppna igenom hela övergången. Beror lite på hur stark hästen är.
Kan även göras från galopp till trav.

På en volt: Rid rättställd, rakrikta, motställ, rakrikta, rättställ.

På rakt spår: Rid skänkelvikning/öppna, raktäll, rid förvänd skånkelvikning/öppna, förtstätt växla.

Liknande trådar

Relationer Säkerligen många på Buke som släktforskar.... Eftersom jag numera har lite mer tid i tillvaron har jag börjat kolla bakåt i egen släkt...
Svar
18
· Visningar
668
Senast: Karfitsa
·
Hästmänniskan Det börjar bli dags för mig att leta efter en ny häst och jag undrar om ni har något tips på en ny ras som skulle passa mig. Jag är...
Svar
19
· Visningar
857
Senast: ufot
·
Hoppning Hej! Jag har en 8 årig "slutmätt" D-ponny som min dotter som är 14 år tävlar i lätta klasser. Min syster som är över-årig tävlar samma...
Svar
2
· Visningar
900
Senast: Ketrawzc
·
Islandshäst Får hem ett par nya hästar inom kort och tittar just efter varsitt utegångstäcke för dem. Skulle gärna vilja ha ett som är anpassat för...
Svar
8
· Visningar
746
Senast: Ajda
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 30
  • Annonsera mera hundar 2
  • Guldfasanerna