Tips på övningar som får hästen att komma tillbaka efter hinder.

Rumpnissen

Trådstartare
Ja, som rubriken säger.

Hästen är lydig på marken, är lydig i anridningen mot hinder men EFTER hindret drar hästen i väg och leker allan ballan :angel:. Hon tenderar att hoppa iväg över hindrena, hon landar längre ifrån än hon hoppar av.

Markbommar efter hinder fungerar, men då drar hon iväg efter markbommen istället. Serier (studs, eller ett eller två galoppsprång mellan hinder) hoppar hon lungt och sansat genom, men likaså efter det sista hindret drar hon iväg igen. Ju högre hinderna är desto bättre efter blir hon, men det ska ju för f*n fungera bra att gymnastikhoppa och hoppa små hinder också :devil:.

Tips?

Jag tror iof att det kommer försvinna ju mer rutin hon får. Har lovat mig själv att hoppa henne minst en gång i veckan framöver så det inte blir en så stor grej varje gång.

Sv: Tips på övningar som får hästen att komma tillbaka efter hinder.

Ju högre hinderna är desto bättre efter blir hon, men det ska ju för f*n fungera bra att gymnastikhoppa och hoppa små hinder också :devil:.

Så sant som det är sagt :angel:.

Vad händer om du lägger flera markbommar efter hindret? Säg en 4-5 st. Eller har du redan provat det?

Göra halt efter hindret? Bestäm en punkt på ett lagom avstånd efter hindret och där ska det vara stopp.

Det var vad jag kunde komma på så där i brådrasket.

Aktivera hästen direkt efter hindren. Gör volter, halter, avsaktningar osv.

Är det mer än en markbom skiter hon i dom ;).

Halt efter hindret blir ren och skär dragkamp som jag förlorar. Däremot försöker jag aktivera henne genom att göra volter, tempoväxlingar och annat så hon ska förstå att det fortfarande är jobb. Jag hoppas att det ska fungera och att poletten ska trilla ner snart...

Någon annan?

Kanske fungerar det med att vända? Ha ett enkel hinder växla mellan att vända höger och vänster, som en 8-volt. Prova dig fram hur kraftigt det går/ du måste vända. Bara för att bryta "full fart, rakt fram" beteendet? Sen kanske du vänder vänster två gånger efter varandra, bara för att hästen ska börja rikta lite mer uppmärksamhet mot dej och vad du vill (kan gissa att det är den typen av häst som lär sig ganska fort?;)). Förhoppningsvis börjar den tänka efter lite och vilket ger dig en chans att aktivera den innan den sticker iväg?

Lycka till!:)

Oftast är de ju inte helt lydiga framför hindret heller om de rusar efter. Du säger att den hoppar sig lite lång och då kan man tänka sig att om den lärde sig en bättre språngkurva och hoppade lite runt istället för att "skjuta" över hinder så borde det bli bättre efter oxå.

Men det är ju lättare sagt än gjort:D

Har du provat jobba den mycket med småhinder på böjt spår, t.ex en volt med 2,5m mellan 3-5 cavaletti och en med 6m mellan 3-5 st. Försök sätta den i lite öppna i anridningen och flytta den efter oxå. Du vill ju sätta den i jobb istället för att dra i den! Och om du får en bättre galopp med hästen bättre på bakbenen och riktigt loss så blir den ju lättare att påverka både framåt och tillbaka. Jag har sett Maria Gretzer visa det på en clinic. :bump:

Kan ju vara just galoppen som gör att det blir bättre när du höjer, då sätter du ju en bättre galopp och hästen har en jobb att sköta. Jag tror du får visa honom att markarbete oxå är jobb;)

Senast ändrad:

Min häst var likadan när jag fick honom, och det är bara att traggla...

Hoppa små hinder iallafall 3 dagar i veckan, och öva på att hästen ska stanna efteråt. Antingen gör du halt direkt, eller volt - halt. Det lär nog bli en del dragkamp i början, men är du konsekvent så tror jag det går över :)

Börjar med små hinder, för jag gissar att h*n drar mindre då? Höj sedan hindret när h*n är lydig efter de låga hinderna

Det där fungerar nog bra på henne! Lite "uttröttande" för hjärnan också när hon måste lyssna på vad som ska hända efter. Tack!

De som är svåra att få stopp på brukar vara lättare att vända för att få lite ur balans. Så blir det lite mindre dragkamp, oftast så börjar de även ta förhållningar när de liksom stannar upp av sig själva för att se vilket håll man ska åt denna gång...
Har tragglat mååånga timmar med en liknande häst:angel:

Absolut, förbättras språngkurvan tror jag det är lättare att behålla henne på bakdelen även efter hindret.

Din övning ska jag också prova! Precis som du säger måste jag få henne att jobba, det hjälper inte att dra. Denna hästen ignorerar förhållningar totalt om hon inte är i balans, bär bak och genom ryggen. Så det är det som måste till. När hon väl är balanserad och bär bak tar hon också de minsta förhållningar.

Som du säger, hon fattar inte att markarbete är jobb :rofl:.

Halt efter hinder fungerar inte om jag inte har henne i balans och på bakdelen. Det är ingen idé. Först måste jag få henne på bakdelen - då är det inte svårt att göra halt heller.

Som jag skrev i första inlägget blir hon bättre när man hoppar högre.

Precis! Ska vara nogrannare att hon får en uppgift som överraskar henne lite efter hindret. Inte alltid göra likadant.

För att få en bättre språngkurva kan du lägga två bommar som en upponedvänt V på hindret. Det funkar även på små hinder o får hästen att använda kroppen mer även när det är lågt. De får även tänka till lite när dom ska in i V:ets öppna del, förstår du hur jag menar?

Öhh nä :rofl:. Menar du som infångare, fast med ena änden på hindret så att säga?

Ja- klassiker!

Bom- oxer med V- bommar och sen upphöjd bom vid landningen. Hoppar den inte bra har ni måååånga bommar att trilla på:rofl:

Jag ska prova, tror inte att det är några problem. Frågan är ju vad som händer efter den sista bommen :angel:. Men om man kan förbättra hennes språngkurva tror jag att det hjälper så sikt också!

Du har fått många bra tips, och kanske har du redan provat mitt. Men jag hade lite samma problem när jag hoppade lågt med fblherrn. Det som hjälpte där var att efter hindret lägga en volt och sen ligga och rulla på volten tills det hela 'lugnat ner sig', då fortsatte vi endera med att hoppa vidare, eller helt byta övning. Varierade åt vilket håll jag la volten, efter att hästen förutsett vad som skulle komma och körde någon form av velodromcyklingsvolt på eget bevåg en gång i full kareta :devil:

Men just att han dels inte visste vad jag tänkte be om, och jag var ganska 'brutal' i att kräva hörsamhet när jag bad om en volt t ex, och dessutom inte var inställd på 'nästa hinder!' eller 'hoppa det igen!' så blev han lugnare även efter. Hoppa ofta/re hjälpte med, samt att dels rida dressyr med hinder i ridhuset utan att hoppa, och att rida dressyr och så helt apropå skutta över ett hinder och sen återgå till dressyr.

Nu vet jag inte om din har den där kopplingen 'hoppning, tjoho!', men min var väldigt 'hinder - vi ska hoppa - jippiee!' och att få bort det hjälpte med.

Så kombinerar du alla tipsen borde du inte kunna misslyckas =)

Absolut- blir ju alltid bättre när hästarna använder sin teknik istället för att vara coola och leka Allan Ballan:angel:

En annan (tycker jag) bra övning för hästar som hoppar sig långa-kan passa när den blivit lite lydigare och kan jobba med bommarna på volten utan bekymmer:

Upphöjd bom 6,20 framför en trekombination oxer-ca 6,50- räcke-ca9,50- oxer. När man höjer blir det kort särskillt mellan de två sista där man ska ha ha in två galoppsprång.
Bommen innan är för att man inte ska kunna "fegrida" in med dålig galopp:angel: Så en bra galopp in över bommen, ett galoppsprång där man lämnar hästen i fred och bara sitter still och sen låta hästen själv upptäcka att den måste ge sig själv plats för att hinna med genom serien. Viktigt att man inte tippar fram utan hjälper till med sitsen- men inte bromsar med tygeln.

Funkade bra på min häst! Kan ta några rundor innan de fattar att de måste landa och ändå vända över bak men härlig känsla när de verkligen tänker till och löser problemet:d Avståden beror ju på, det får ju inte bli för trångt! Men man börjar ju lägre och låter bli att länge när man höjer.

Jag tror du har för dålig galopp innan hindret, du är ju dressyrmänniska ;)

En bättre och framförallt rundare galopp innan hindret så får du hästen i en bättre balans och därmed så får du en bättre språngkurva och hästen i balans redan efter första galoppsprånget vilket gör att hästen har lättare för att stanna kvar i sin galopp och inte behöver dra iväg för att hitta ny balans.

Fio: Tanken har slagit mig att det är därför och har provat att rida på betydligt bättre. Men det blir ingen skillnad så jag hoppar i det tempo hopptränaren beodrar mig till:D. Sen kan jag uppleva att det vi får ett bättre flyt vid banhoppning för att jag inte kräver att hon ska komma tillbaka så mycket = avsaktning. Men å andra sidan är hinderna ofta lite högre då också... (inte högt i den benämningen men högt för att vara oss ;))

tack allihopa nu har vi lite idéer att jobba med!

Liknande trådar

Hoppning Hej, tänkte fråga om lite hjälp och råd. Jag har en häst och vi har haft det lite upp och ner, har har haft henne i lite mer än 2 år...
Svar
8
· Visningar
1 997
Senast: zarmino
·
Träning Hej! Har en häst som blir väldigt het vid hoppning. Han brukar vara lugn i början av hopp-passen, men i något skede blir han alltid...
Svar
8
· Visningar
1 555
Senast: MimmiNO
·
Hästhantering Nu behöver jag alla tips jag kan få! Har en ny häst här hemma, en unghäst närmare bestämt. Tidigare ägare (och uppfödare) har haft...
Svar
17
· Visningar
4 249
Senast: Cattis_E
·
Dressyr Hej! Min nordsvenska travare är nästan helt omöjlig att sakta av när vi galopperar, jag menar allvar. De första stegen kan vara bärande...
Svar
14
· Visningar
2 522
Senast: Linja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama