tips på övningar från marken för att få en liksidig häst?

T

Tindra06

Jag behöver tips på övningar jag kan göra med vår övervuxna shettis från marken, för att få henne mer liksidig och mindre stel. Vi har haft henne en dryg vecka nu och jag har märkt att hon går fint o snällt i vänster varv, men i höger är hon helt blockerad och jättestel och vill inte lyssna alls. Blev också väldigt förvirrad när jag longerade henne i höger varv, kanske är hon mest jobbad i vänster varv vid longering?

Har ni nägra tips på vad jag kan göra? När jag longerar, är inspänningstyglar eller gummisnodd det bästa?

hon körs och rids regelbundet för övrigt.

Sv: tips på övningar från marken för att få en liksidig häst?

är det ingen som har några tips??? Jag har provat att börja arbeta henne för hand lite grann istället för bara vanlig longering, och det går bra i skritt iaf....

Tror det finns många sätt men jag kan tala om hur jag gör. Ex. vänster varv: vänder mig om så att jag går baklänges, trycker lätt med höger hand vid halskotpelaren, ser till att pannan pekar rakt fram mha vänster hand men aktar mig noga för att ta för mycket.
Lycka till!

jag löslongerade henne lite idag (går inte att göra så ofta, då jag står på en ridklubb med två ridhus som utnyttjas flitigt av folk), dock delade jag inte av ridbanan, för det behövs inte, hon springer runt mig på en 20 metersvolt ändå ;) (ok, hon smet två gånger idag, men det får man väl ta om man är i ett 60 ' 20 meters ridhus!)
Har börjat lite försiktigt med frihetsdressyr oxå, men är osäker på om jag bör "traggla" en rörelse länge, eller sluta/alt byta moment om det går trögt?

Nåja, till saken, när jag jobbar henne fr¨ån marken har jag fortfarande lite idétorka, har börjat att bara vänja henne vid det nu och försöka samla henne ordentligt. Ingen som har ngt bra boktips om att arbeta hästen från marken?

Personligen blandar jag lite från Hempfling och BB plus lite cavaletti och något lite skutt att löshoppa över. När man inte har någon lina på "huvudet" på hästen så kommer den att söka sig inåt med ögonen/ställa sig naturligt eftersom den söker dina signaler när ni har tränat samarbete ett tag. Kom ihåg att hålla ett hyfsat tempo så att hästen inte somnar och börjar hitta på egna saker att göra, bara för att människan är långsam eller otydligt. Anpassa efter individens mentalitet - en stimmig häst behöver lugnare signaler än en ouppmärksam slöfock.

Och vad gör man när man har en vaken slöfock???

Och vad gör man när man har en vaken slöfock??? Sorry, jag hatar stavfel

Senast ändrad av en moderator:

Och vad gör man när man har en vaken slöfock??? Sorry, jag hatar stavfel

Jag skulle fokusera på att hålla tempot uppe, utan att vara överilat. Om hästen är pigg och fräsch för övrigt.

Liknande trådar

Ridning Jag är rädd varje gång jag rider min häst. Sitter hela tiden med en känsla av att han kommer att bocka och sticka iväg. Ska dra...
Svar
8
· Visningar
3 667
Senast: AbCdE
·
Träning Hej! Jag har problem med en lite oliksidig häst. Kommentarer om att uppsöka veterinär etc undanbes, hon blev igenomkollade i december då...
Svar
7
· Visningar
1 459
Senast: Cattis_E
·
Hästvård Någon som varit med om liknande? Har ett sto som knappt aldrig varit sjuk eller skadad, tills hon för ett år sedan skadade sig rejält...
Svar
17
· Visningar
3 039
Senast: Cattis_E
·
Hästvård Jag har en 3-åring hemma på prov som har varit oren på hårt/grusigt underlag med hypotes sulömhet. Vill gärna bolla lite! - Gick oskodd...
2 3
Svar
56
· Visningar
7 028
Senast: MiniLi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Valet i USA
  • Vad gör vi? Del CCIV
  • Scenföreställningar