Tips på övning!

Novelette

Trådstartare
Hej!
Jag skulle gärna vilja ha tips på bra bomövningar för skrittarbete.

Syftet är att förbereda för hoppningen.

Hästen var tidigare skadad i 8mån(frisk i mars) och innan det hann vi hoppa ytterst lite och det gick sisådär, tekniken har hon definitivt men det där med att bromsa o svänga o taxera...det kan varken matte eller pålle särskilt bra:angel:
Ska tillägga att hon bara är 5 i år.
Hursom så hann vi komma igång med dressyren men så fick hon en spark och en rejäl lårkaka så vi har fått gå promenader ett tag. Men nu ska vi igång igen och jag vill bygga upp en rejäl grund i hoppning(naturligtvis dressyren med men vi tränar för tränare där).

Anledningen till att jag inte tar hjälp av tränare nu är dels att vi bara kan skritta och så småningom trava, men även att kondisen är skit nu men under uppbyggnad men också för att jag bara äger en w-sadel för tillfället och därför inte kan hoppa särskilt högt.

Så har ni några bra tips?

Sv: Tips på övning!

Det som skulle kunna ge bäst träningsmässigt är att du skrittar över upphöjda bommar. Så får hästen tänka och aktivera sig något mer än om de bara ligger på marken.

Gör en liten egenkomponerad bana. där du lägger in bommar, och gärna olika rörelser på bestämda platser.
Tax halt vid A, snett igenom över två stycken bomserier. osv.

Aktivera fast i skritt helt enkelt.
Träna sedanpå att utföra rörelserna så exakt som möjligt.

Lycka till.

Kolla på www.hippson.se, där finns en massa övningar, både till dressyr och hoppning.
kolla på dom längst bak, dom andra funkar inte.

Jag kollade vad som fanns i stallet(ny där) och de hade små kryss att lägga bommarna på:banana:

Jag ska nog ta o låna boken Cavaletti av Reiner Klimke, har läst den tidigare och minns att jag gillade den.
Nån som har fler tips?

Spanglish: Är det nån speciell du syftar på?
Tycker inte det finns nån som direkt kan anpassas till skritt...?
Men en del övningar lär jag spara till framtida bruk :)

Liknande trådar

Träning Detta blir långt, men jag försöker få med så mycket som möjligt av historien. Jag köpte min häst 2015. Hon var då 10 år och hade kommit...
2
Svar
24
· Visningar
4 483
Senast: Fiorano
·
L
Gnägg Hej! Jag skulle bara för kul vilja veta vad ni skulle ge tips om för häst om jag skulle ha en egen häst nångång i fram tiden! Jag hade...
2 3 4
Svar
63
· Visningar
5 102
Senast: LiviaFilippa
·
Ridning Jag är rädd varje gång jag rider min häst. Sitter hela tiden med en känsla av att han kommer att bocka och sticka iväg. Ska dra...
Svar
8
· Visningar
3 684
Senast: AbCdE
·
Hästvård Hej! Jag har ett tolvårigt D-Ponny sto som jag tävlar dressyrklasser på, det finns nog några som sett mina inlägg här på Buke. Jag har...
2
Svar
21
· Visningar
4 433
Senast: mackan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar