Tips på när hästen trampar av sig skon ofta?

Ridtjejen

Trådstartare
den ena framskon trampar unghästen av sig inom en vecka efter att den skotts....har använt mig av två olika hovslagare, men samma resultat. Ngn sa att man ska ha boots på i hagen och när man rider? fler tips som fungerar?

Sv: Tips på när hästen trampar av sig skon ofta?

Nej, inte vad jag vet, ordentligt stora boots som går ner ordentligt baktill över traktarmarna, annars vet jag inte vad som kan funka istället.

En ung häst är ofta obalanserad, det tar lite tid att hitta balansen om kroppen fortfarande växer och till det ska sedan en ryttare läggas. Även om en bra hovis är guld värd så kan denne inte hjälpa dig hela vägen tyvärr, utan stärkande och balanserad ridning är det enda som kan hjälpe er ur det här.

Jag har inga andra tips än boots, däremot kan jag tipsa om boots som jag tycker är bra! På travavdelningen i börjes har dom boots i rågummi som man trär på hoven. De sitter superbra, utan att skava fast min ena har dom på sig dygnet runt :)

Min häst tog av sig skorna vi satte skor med två tåkappor fram plus boots de satt kvar då:)

V

den ena framskon trampar unghästen av sig inom en vecka efter att den skotts....har använt mig av två olika hovslagare, men samma resultat. Ngn sa att man ska ha boots på i hagen och när man rider? fler tips som fungerar?
Unghästar som plockar av sig skorna brukar vi sätta på flappsko. Det hjälper alltid.
gulan

Min häst är en sån som trampar av sej framskorna jämt. Provade boots osv men hon lyckades trampa av sej dom iaf! Så nu provade vi flappskor och nu har dom setat i 3 veckor ( REKOOORD :D ) Jiippiiee

Tydligen två olika hovisar och samma resultat, är det samma framsko som återkommande trampas av??

Oberoende av om det är en unghäst eller en äldre häst så är det en klar varningssignal när det återkommande blir tappsko på samma ben. Helt klart har då individen en rörelsestörning som omgående bör utredas mer ingående.

Att byta hovis stup i kvarten kommer inte leda till att den enskilda individen "självläker", även om tanken va god.:crazy:

Frågan är vart hästen har trämpet av skon? hur sog den upphittet sko utt och mark där omkring.

Jag har samma problem med min 5 åring. Han går i en väldigt kuperad hage med stockar och sten och innan jag fick chans att utöka den med utrymme där han kunde sträcka ut och bralla så flög framskorna tätt! Boots är det som har hjälpt, samt att utöka hagen med slätt gärde =) Rågummi boots är de enda som suttit kvar och inte gett skav, han har dom 24 h om dygnet.

Det gäller en 3-åring som är lite riden, men busar mkt i hagen....
Har fått fin kritik på gångarter och typ, så rörelsestörning tror jag inte på...däremot att han är obalanserad pga att han är unghäst...frågan är om man ska sko honom igen, el ta av skorna helt tills man ridit honom mer stabil?
tog på boots för att testa hur han reagerar (har fortf tappsko), och efter 2 dgr så hade han trampat sönder dom.....
Flappskor? hur skor man med dom?

Min har haft otroligt mkt tappskor genom sina dagar, han har brallat i hagen och förvånat mig att han inte slagit knut på sig själv. Hade filtboots i hagen men tyvärr fick han skavsår i karlederna, har haft lite olika hovslagare. Nu går han skodd med flapskor och han har inte dragit av en sko sedan dess.

Jag har haft löjliga problem med tappskor. Har en häst med rejält steg som står i en stor skogshage vanligtvis, och som inte har haft någon vidare koll på kroppen. Han har dock tappat alla skor ro. Först och främst så kan det vara en ide att kolla upp med en vet eller kiropraktor hur hästen ser ut i kroppen eftersom det alltid är samma sko som ryker.
Annars har jag fått ha TÅLAMOD och gett hovslagaren en chans att faktiskt lära sig hästen på riktigt. Min hästs tappskor är inget jag kan skylla på hovslagaren. Så vi har fått leta efter så många trix vi kunnat. Bla går han med kapplösa equi-librium fram, vilket är en rundad sko så tån tas tillbaka och överrullningen blir snabbare så han hinner undan med framfötterna. Sedan har vi fått sko så tight vi vågat. Han går med boots ro i hagen.
Har för mig att han gick med NB (natural balance) skor innan jag köpte honom. Han är så plattfotad att det inte är ett alternativ med flappisar.
Man får helt enkelt prova sig fram och fuska så mycket man vågar. Min häst är stor och tung och behöver skos var 5e vecka för att han sliter så mycket på sina skor, han kan alltså inte gå utan skor öht. Blir de en tappsko, så är det raka vägen in på box, annars går fötterna sönder på direkten. Nu har jag dock investerat i "gympadojor" så han kan gå ut i hagen ändå. Men man får helt enkelt väga fördelar mot nackdelar.
Har man en bra hovis så är det bara att ha en väldigt öppen dialog med denne och en hel skopa tålamod.

Lycka till!

Senast ändrad:

Min hovslagare kunde inte komma och slå på skon på 3 veckor, så jag letade på hovslagareföreningens hemsida och hittade en som bodde 3 il bort. Denna sa att det ska bli en utmaning...kom dagen efter, var noga och mätte och donade, tog en halvskoning direkt istället för att bara slå på skon. När hovslagaren efteråt tittade på hästen när han skrittade, så sa hovis att hästen inte hinner lyfta framfötterna tillräckligt snabb ibland, för bakhovarna snuddar nästan framhovarna..... så om skorna sitter på nu, så ska vi nästa gång sko med såna där rundade skor som gör att framhovarna hinner undan snabbare. Ingen rörelsestörning här inte...vilket är skönt. Haft skorna på 1 vecka nu...vilken lycka, men tyvärr var hästen svullen i kotan på ena bak dagen efter verkningen. Men antagligen är det väl en vrickning i den steniga och kuperade vinterhagen...så nu är det vila ngn vecka där, tyckte att eft 2 dgr hade svullnaden lagt sig lite. så jag hoppas kunna sätta igång och rida 3åringen snart igen...

tycker du fått bra tips från Apollo. Tyvärr spelar säkert din hage in till väldigt stor del också. det blir ytterligare en faktor på en redan obalanserad och lite flamsig unghäst.
Prova att fasa av traktarmens kanter så att den hov som kliver på skon, lättare halkar av. Man kan även rikta skon så att traktarmen följer hoven mera, dvs utlägget blir minimalt men man tullar ändå inte på att ge trakten stöd. och sen boots på ovanpå de små fossingarna fram ;)

*delvis KL* Jag lånar tråden med en egen fråga..

Jag funderar på att prova flapsulor till min häst för han trampar av sig skorna så mkt (växande "valpig" 4-åring, stort kallblod). Han är ömfotad nu (gått utan skor 2 månader vid unghästvila, för att fötterna skulle återhämta sig efter alla avtrampade skor. Dock så satt skorna bättre mot slutet då han hade boots hela tiden).

Han har ca storlek 4 på skor. Jag ska prata med min hovslagare i morgon men tänkte kolla runt lite här. För och nackdelar med flapsulor? Använder man "vanliga" skor som man kortar av, eller köps de korta "tåskorna" färdiga?
Jag tror inte min hovslagare har det i lager men jag borde hinna beställa/åka och köpa tills på fredag då hovslagaren kommer..
Det kommer väl vara dags att kunna brodda, så jag funderar på om jag ska välja flapsula med småbrodd eller om det räcker med "räfflade"? Har ni brodd i tårna när ni har flapsulor, på vintern?

Jag har kommit i kontakt med flapsuleskodda hästar förr men det var länge sen, och jag har inte haft någon egen häst som skotts med flapskor.

Hej,
för att komma ur den onda cirkeln med tappskor -> trasiga hovar -> större risk för fler tappskor kan jag tipsa om detta: http://www.shoesecure.com/ Funkar väldigt bra om hästen TRAMPAR av sig skorna, hjälper inte mot kass hovslagare (fast det är nog inte fallet hos dig, som har haft samma problem med två stycken?).

Finns en återförsäljare i Sverige, skriver inte namnet här (tror inte man får det?).

Min häst trampade av sig i fram varje vecka, dvs varannan höger/varannan vänster, de två första åren jag hade henne, höll på att bli galen. Det gick dock över i samband med att hon blev äldre och hade bättre styr på benen, så det finns kanske hopp även för din pålle?

Men det ser ju ut som att det blir som en kil/klack i trakten? Då kommer ju hästen sätta ner foten i dubbelslag?
Vet du vad de ligger i för prisklass? Hur hårt är materialet?

Liknande trådar

Hästvård Hej allihopa! Jag har hamnat i en tråkig situation, och behöver lite tips på hur jag kan tänka för att inte bli för deppig. Nu till...
Svar
13
· Visningar
1 132
Senast: Kilauea
·
Hästvård Min ena häst har fått en sårskada och fått Metacam utskrivet av veterinär. Hon har gått på det någon gång tidigare, och det är alltid...
2
Svar
21
· Visningar
2 583
Hästvård Står just nu i ett jäkla mysterium. Tankarna går som en studsboll. Tänker jag berättar händelseförloppet så får vi se vad ni har o säga...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
4 398
Hästvård Jag har en häst med fyra vita strumpor och rosa hud därunder. Har under de senaste åren drabbats av olika grad av mugg/rasp under senare...
Svar
8
· Visningar
944
Senast: Fiorano
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka