Tips på "muskelbyggare" till sto med föl.

R

Rubensmatte

Hej!

Undrar över fölis mamma som jag håller på att så sakterliga dra igång igen nu när fölis är 4 mån.

Hon har tappat rejält med muskelmassa under dräktigheten då jag i princip har låtit henne stå helt.

Nu undrar jag om ni har några bra förslag på foder som är "muskelbyggande" men som jag ändå kan ge henne med tanke på fölis som fortfarande diar.
Hon får idag Hippo Breed och lite Basic samt betfor.

Tack!
 
Sv: Tips på "muskelbyggare" till sto med föl.

Ett digivande sto håller musklerna om den får tillräckligt med mat (i de allra flesta fall...), det är inte för att hästen stått hon tappat! Hippo Breed innehåller alldeles för lite protein för att det ska täcka behovet för ett digivande sto om du inte har HÖGT proteinvärde i ditt hö.
 
Sv: Tips på "muskelbyggare" till sto med föl.

Glömde. Jag skulle börja fasa in lusern och även ge soja. Vet du vad ditt hö innehåller?
 
Sv: Tips på "muskelbyggare" till sto med föl.

Nej, har för nv inget analyserat hö.
Så du menar att Hippo Breed som skall vara ett foder för digivande ston och föl/unghäster inte räcker ändå?? Det var ju illa...

Skall nog testa detta med lucern. Hon har haft kolik en gång nu i sommar och reagerar lätt om hon får för kraftig mat, men lucern är ok ändå eller? Måste försöka hitta en balansgång.
 
Sv: Tips på "muskelbyggare" till sto med föl.

Man måste öka successivt. Hippo Breed är jättebra OM man har ett hö med höga proteinvärden... oftast har man tyvärr inte det. Om du har en känslig häst skulle jag absolut råda dig till att analysera och om det är låga värden försöka hitta något annat.
 
Sv: Tips på "muskelbyggare" till sto med föl.

Har funderat lite och letat mig runt i foderdjungeln och hittat ett fodertillskott från hippo med linfrö. HippoLinCubes heter det bestämt (linfrökaka) och det har hög halt av smältbart råprotein och är bra för känsliga magar. Det står på att det förebygger och lindrar magstörningar vid bl.a. stora fodergivor, att den har en balanserad effekt på både kolik och diarré. Det är rikt på protein, energi poch fibrer samt de essentiella fettsyrorna omega 3 och 6.

Vad tror du?

Är du förresten bra på att räkna ut foderstater?
Jag skule behöva lite hjälp tror jag, jag är nämligen imte så haj på det där själv.

Kanske skulle man ta tag i saken och lära sig lite mer...
 
Sv: Tips på "muskelbyggare" till sto med föl.

Linfrön är inte en särskillt bra proteinkälla tyvärr (även om värdet på pappret är högt), men det skadar ju inte att ge som stabiliserare av magen. Visst kan jag hjälpa dig räkna. Ett digivande sto är extremt högpresterande och behöver mycket mat av mycket hög kvalitet. Fölet behöver också massor av protein och helst då från ett bra hö så man slipper ge en massa kraftfoder.
 

Liknande trådar

Avel Jag har ett sto på 14år som varit dräktig 4gånger. Första gången hon var dräktig var 2014 men då kastade hon så då betäckte man henne...
2
Svar
36
· Visningar
7 212
Senast: Masse
·
Avel Hej, har ett sto som fölade iår, 12e maj, så fölis är snart 3 månader. Både sto och föl är självständiga individer, vilket kan var...
2
Svar
30
· Visningar
2 930
Senast: Dopy
·
Hästhantering Hej! Jag har ett finnhäststo på 18 år, som i hela sitt liv bott här, hon har i princip varit min sedan hon var föl. Nu är det så att hon...
Svar
10
· Visningar
2 139
Senast: exotic
·
Avel Hej! Hoppas att det är okej att göra så här :) Är väldigt ny här, så skäll på mig (snällt, tack! ;) ) om jag gör något knasigt...
Svar
17
· Visningar
4 734
Senast: Görel
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp