Tips på munkorg till valp

Bur får ju inte ens användas tillfälligt. Därav min reaktion.

Bur får användas vid flera tillfällen. Det finns att läsa på Jordbruksverket. Det gäller förvisso inte i TS fall, men jag är tämligen övertygad om att t ex en canvasbur i små doser inte är skadligt för en valp. En valphage går nog lika fint.

:rofl:
På vilket sätt skulle banan orsaka urinsten?
Annars brukar det rekommenderas till hundar som äter bajs om jag inte minns fel.

inte vet väl jag på vilket sätt! Har för mig att det faktiskt är så. Säkerligen är det ganska stora mängder det rör sig om, men iallafall. Om jag inte minns fel.

Bur får användas vid flera tillfällen.

Det skulle jag inte påstå, och absolut inte som du sagt till ts.

Från föreskrifterna om hundar och katter.
14 § Hundar och katter får inte förvaras i bur utom vid följande tillfällen.
1. Hundar och katter får förvaras i bur på utställning, tävling och prov samt vid träning inför tävling. Buren ska då vara täckt på minst två sidor och hundar ska rastas minst varannan timma.
2. Vid transport i samband med tävling samt vid träning inför tävling, får hundar på tävlings- respektive träningsplatsen samt till och från tävlings- och träningsplatsen övernatta i transportmedlet.
3. I samband med jakt får hundar förvaras i bur max 8 timmar per dygn om de rastas minst var tredje timme.
4. I samband med transport får hundar och katter förvaras i bur. Förvaringen får dock inte överstiga tre timmar då bilen står stilla.

Generellt är Länsstyrelsen väldigt hårda när det gäller burförvaring.

Det är skillnad på en valphage eller annan avgränsad yta, som till exempel ett rum, och en bur. Om du anser det skadligt eller ej spelar ingen roll i sammanhanget för det är inte tillåtet.

1. Hundar och katter får förvaras i bur på utställning, tävling och prov samt vid träning inför tävling. Buren ska då vara täckt på minst två sidor och hundar ska rastas minst varannan timma.
2. Vid transport i samband med tävling samt vid träning inför tävling, får hundar på tävlings- respektive träningsplatsen samt till och från tävlings- och träningsplatsen övernatta i transportmedlet.
3. I samband med jakt får hundar förvaras i bur max 8 timmar per dygn om de rastas minst var tredje timme.
4. I samband med transport får hundar och katter förvaras i bur. Förvaringen får dock inte överstiga tre timmar då bilen står stilla.

Det är skillnad på en valphage eller annan avgränsad yta, som till exempel ett rum, och en bur. Om du anser det skadligt eller ej spelar ingen roll i sammanhanget för det är inte tillåtet.
Hur är det om burdörren är öppen? Har för mig att jag har läst tidigare att det är okej enbart om burdörren har avlägsnats helt, så att det blir mer som en "portabel hundkoja". Har du koll på om det stämmer eller inte? Får man platsa hunden i en bur utan burdörr? Finns det regler för det? Tycker att det verkar smidigt att lära in buren som en trygg plats men som du skriver får inte hunden stängas in i bur hur som helst.

inte vet väl jag på vilket sätt! Har för mig att det faktiskt är så. Säkerligen är det ganska stora mängder det rör sig om, men iallafall. Om jag inte minns fel.

Bananer innehåller ju mycket Kalium, och om man inte har njurar som fungerar som dom ska sa kan kroppen inte reglera kaliumnivåer i blodet. Så folk som har njursjukdom ska inte äta bananer varje dag.. När det gäller hundar så tror jag väl att det är lite samma sak, men om man har en frisk hund så är det ingen fara om man ger lite då och då :up:

Kan d
Valpen äter sten.. och plockar upp lite av varje när man är ute. Dvs bajsen är nu fulla av småsten trots att man försöker ha full uppsikt och idkar bytes handel så fort hon plockar upp en sten :/..
Och då valpen ofta är iväg på mindre marknader och det i regel alltid är sten där man står. Så vore det bra med en mjuk munkorg.

Vad finns det för modeller som är lagom mjuka, lite inställnings bara och kan passa en schäfer valp i 11v åldern?
skulle det funka med en kompostgallerhage med en matta under så att valpen inte får tag på sten. När ni är på marknaden och du inte kan hålla ögonen på honom hela tiden
Jag förstår ditt problem, det är jättesvårt att ha koll på vad dom tuggar i sig

Kan d

skulle det funka med en kompostgallerhage med en matta under så att valpen inte får tag på sten. När ni är på marknaden och du inte kan hålla ögonen på honom hela tiden
Jag förstår ditt problem, det är jättesvårt att ha koll på vad dom tuggar i sig
Man har ju ändå väldigt stor koll, men räcker att valpen luktar på ngt och så vips är det en sten i munnen man inte sett..
Dvs för stt hålla valpen sten fri så får man mer eller mindre sitta och stirra på minsta lilla rörelse.
Men stor matta att ligga på ska tas med, har husbil med så där får hon gå in och sova. Canvas buren är hon inte så glad i tyvärr. Gamla hunden la sig i den så fort vi tog hem den och vägrade gå ur :p.. Valpen ser buren som tortyr på hög nivå, hade den i baksätet som bilbur först när vi tog hem henne.
Men den har vi annars bara haft för att låta hunden få ett litet privat krypin när vi är iväg. Öppen dörr :).

Smuten kommer ut med övrig bajs. Om det däremot blir kvar främmande förrmål i valpen bör veterinär kontaktas.
Tänker på all sand och jord hon också lyckats få i sig. Använder psydiumfrö till hästarna och inbillar mig att det är bra :p.
Klistret från fröerna ska ju dra med sig allt sånt ut i täcken :).

Hoppas att filen hjälper lite, valpen tycker om det i alla fall ^_^. Så nu är det både fil och rått ägg till frukost :d.

Läs gärna hela inlägget. Jag skulle absolut kalla undantagen ovan som "flera tillfällen" där bur är fullt tillåtet. TS kan också välja att använda bur så länge den saknar en dörr. Vad är det jag har "sagt" till TS? Det enda jag har skrivit är att man kan köpa en bur till valpen. Jag har inte skrivit att hon ska stänga in eller förvara valpen i den.

Senast ändrad av en moderator:
Hur är det om burdörren är öppen? Har för mig att jag har läst tidigare att det är okej enbart om burdörren har avlägsnats helt, så att det blir mer som en "portabel hundkoja". Har du koll på om det stämmer eller inte? Får man platsa hunden i en bur utan burdörr? Finns det regler för det? Tycker att det verkar smidigt att lära in buren som en trygg plats men som du skriver får inte hunden stängas in i bur hur som helst.

Burdörren måste vara helt borttagen. Den får alltså inte stå "öppen".

Tänker på all sand och jord hon också lyckats få i sig. Använder psydiumfrö till hästarna och inbillar mig att det är bra :p.
Klistret från fröerna ska ju dra med sig allt sånt ut i täcken :).

Hoppas att filen hjälper lite, valpen tycker om det i alla fall ^_^. Så nu är det både fil och rått ägg till frukost :d.
Vad är psydiumfrö o varför ger du hunden rått ägg?

Som många andra redan har skrivit:
Använd inte munkorg på en valp.

Vill hunden inte byteshandla med dig så använder du fel valuta och får helt enkelt erbjuda något bättre. Överlag är det helt och hållet en träningsfråga, det går att lära hundar i princip vad som helst ;) Om hunden älskar att ha stenar i munnen så kan du använda det i träningen, men det ska såklart alltid vara mer värt att spotta ut/bära/byteshandla än att svälja stenen.

Köp till exempel en sån här som valpen kan vara i när ni är på marknad:

22197633-origpic-9ef74b.jpg

Psylliumfrö ska det stå (mobilen har ändrat tydligen).
Klippt ut från det jag har till hästarna.

Egenskaper för Fodertillskott Emin Psylliumfrö 2500 g
Hästar som under längre tid ackumulerar sand, jord, eller andra svårsmälta material i mage och tarm kan så småningom utveckla sandkolik. Fodertillskottet med psylliumfrö bildar ett slem i mage och tarm som effektivt minskar risken för sandkolik.

Som med alla kost tillskott så står det aldrig rätt ut om ngt. Men jag har lärt mig att det tar med sig sand osv med ut i träcken.

Rått ägg var det uppfödaren som tipsade om. Blir inte varje dag hon får men ser inte att det kan skada :). Lite extra protein :).

Som många andra redan har skrivit:
Använd inte munkorg på en valp.

Vill hunden inte byteshandla med dig så använder du fel valuta och får helt enkelt erbjuda något bättre. Överlag är det helt och hållet en träningsfråga, det går att lära hundar i princip vad som helst ;)

Köp till exempel en sån här som valpen kan vara i när ni är på marknad:

22197633-origpic-9ef74b.jpg
Bytes handeln går bra men är ofta att hon sväljer direkt och då inte har ngt att byta med :/. Hon älskar godiset hon får, är små mjuka miniben som vi också har som tränings godis, dvs man får bara det när man gjort ngt bra, och inte som med tuggbenen som man slänger vill omkring sig för att hon ska tugga på dem istället för ens vader ;).

Psylliumfrö ska det stå (mobilen har ändrat tydligen).
Klippt ut från det jag har till hästarna.

Egenskaper för Fodertillskott Emin Psylliumfrö 2500 g
Hästar som under längre tid ackumulerar sand, jord, eller andra svårsmälta material i mage och tarm kan så småningom utveckla sandkolik. Fodertillskottet med psylliumfrö bildar ett slem i mage och tarm som effektivt minskar risken för sandkolik.

Som med alla kost tillskott så står det aldrig rätt ut om ngt. Men jag har lärt mig att det tar med sig sand osv med ut i träcken.

Rått ägg var det uppfödaren som tipsade om. Blir inte varje dag hon får men ser inte att det kan skada :). Lite extra protein :).
Det kallas även loppfrö. Håller med om att det funkar riktigt bra på häst, men vet inte om det är samma effekt på hund.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka