Tips på munkorg till valp

Buck

Trådstartare
Valpen äter sten.. och plockar upp lite av varje när man är ute. Dvs bajsen är nu fulla av småsten trots att man försöker ha full uppsikt och idkar bytes handel så fort hon plockar upp en sten :/..
Och då valpen ofta är iväg på mindre marknader och det i regel alltid är sten där man står. Så vore det bra med en mjuk munkorg.

Vad finns det för modeller som är lagom mjuka, lite inställnings bara och kan passa en schäfer valp i 11v åldern?

Jag har en mjuk från trixie, dock aldrig använd. Lättast är nog att prova runt i djuraffärer!

Senast ändrad:
Min åt också kopiösa mängder sten när han var liten. Jag fick tipset att det kan vara kalcium han saknar och att ge honom a--fil eller liknande. Han fick det på maten morgon och kväll och väldigt snart efter det så slutade han käka sten. Och i hans fall var det inte grus utan sten i storlek som en golfboll. Så testa att få i han mer kalcium innan du sätter på munkorg.

Valpar stoppar allt möjligt i munnen och vissa även äter det mest oätbara.
Man får helt enkelt hålla koll och samtidigt lära dom vad som inte är ok, loss och nej.
Munkorg är ingen bra lösning och den lär inte hunden någonting. Speciellt inte på en valp!
Om problemet är svårt att komma åt pga platsen där man vistas (marknad ex) så får man låta bli att ta hunden till sådana platser som är ett problem till dess man kan styra den alt hunden slutat äta skräp.

Är liksom i nuläget ca 3 stenar i varje bajskorv :/. Är som en liten dammsugare och sväljer allt hon får i munnen. Löv, pinnar osv är ju inget farlig, men en mage full av sten är inte så roligt.

Räcker ju att man går igenom stallet för att hon ska ha slickat i sig en sten som hästarna dragir in. När vi går ut i trädgården är det också en grus gång, dvs låter man henne ta ner huvudet för att nosa på ngt så slinker det med en sten där med. Och vi är ju ute väldigt mycket, blir väldigt låst med att ha hunden under sträng uppsikt hela tiden när man har 100 saker att göra samtidigt :(.

Provade en mjuk idag med öppen nos, även med den lyckades hon slicka in en sten :mad:.
Filmjölk ska hon få nu, ett bra tips :). Men marknader måste hon dessvärre kunna vara med på. Då det är stor inkomst och jag dessutom ofta jobbar natt och inte kan ha henne hemma då.

Försöker också med bytes handel, dvs spottar hon ut det hon har i munnen så får hon godis. Och inne har hon mängder av tuggleksaker och godis pinnar.

Är liksom i nuläget ca 3 stenar i varje bajskorv :/. Är som en liten dammsugare och sväljer allt hon får i munnen. Löv, pinnar osv är ju inget farlig, men en mage full av sten är inte så roligt.

Räcker ju att man går igenom stallet för att hon ska ha slickat i sig en sten som hästarna dragir in. När vi går ut i trädgården är det också en grus gång, dvs låter man henne ta ner huvudet för att nosa på ngt så slinker det med en sten där med. Och vi är ju ute väldigt mycket, blir väldigt låst med att ha hunden under sträng uppsikt hela tiden när man har 100 saker att göra samtidigt :(.

Provade en mjuk idag med öppen nos, även med den lyckades hon slicka in en sten :mad:.
Filmjölk ska hon få nu, ett bra tips :). Men marknader måste hon dessvärre kunna vara med på. Då det är stor inkomst och jag dessutom ofta jobbar natt och inte kan ha henne hemma då.

Fast nej! :eek:

En sådan munkorg ska man inte ha på någon hund när det gäller längre perioder, hon kan väl inte ens öppna munnen för att flåsa?

Fast nej! :eek:

En sådan munkorg ska man inte ha på någon hund när det gäller längre perioder, hon kan väl inte ens öppna munnen för att flåsa?
Nä flåsa ordentligt är kanske svårt. Var mest att denna kunde hon ha ngt längre än en bur munkorg.. men ska lämna tillbaka den då den inte hjälpte ett dugg..

Nä flåsa ordentligt är kanske svårt. Var mest att denna kunde hon ha ngt längre än en bur munkorg.. men ska lämna tillbaka den då den inte hjälpte ett dugg..

Det är i min åsikt djurplågeri att ha en sådan munkorg på en valp, eller någon annan hund i en längre period. (Längre än någon minut eller under sedering hos veterinären eller dyl. situationer.) Hur ska den kunna reglera värmen om den inte får flåsa?

Sen så är det verkligen inte ok att ha munkorg på valp för att man inte har tid att hålla koll på den.

Det är i min åsikt djurplågeri att ha en sådan munkorg på en valp, eller någon annan hund i en längre period. (Längre än någon minut eller under sedering hos veterinären eller dyl. situationer.) Hur ska den kunna reglera värmen om den inte får flåsa?

Det står t.o.m. i Jordbruksverkets Djurskyddsbestämmelser för hund:

Munkorg
Tättsittande munkorgar som hindrar hundar från att hässja får endast användas tillfälligt. Att en hund hässjar innebär att den flämtar upp till 200 till 400 gånger per minut. Hunden gör det för att svalka av kroppen eftersom den inte kan svettas.

Du får fundera ut en annan lösning. Att sätta på henne en munkorg är ren idioti. Kan du inte hålla koll, skaffa hundvakt eller bur.

Så jag ska ha hunden i bur hela dagen?
Hunden är lös på inhägnad gård dagligen, att en ska sitta inne med hunden och sen behöva lyftas ut på gräsmattan är inte så hållbart för oss. Därav testet med munkorg.
Kom med hjälp istället för att idiotförklara mig.

Hunden är lös på inhägnad gård dagligen, att en ska sitta inne med hunden och sen behöva lyftas ut på gräsmattan är inte så hållbart för oss. Därav testet med munkorg.

Vadå "hela dagen"? Det var ju när du var på marknader som du inte kunde hålla koll. Då kan väl bur komma väl till pass, att användas när det blir stressigt?

Varför ska någon sitta inne med hunden? :confused:

Jag förstår inte, varför kam du inte ha en gallermunkorg i plast?
Ska en hund ha munkorg längre stunder är det galler som gäller, så att de kan flåsa.
De är ju mjuka vid nosryggen för att förhindra skav.

Jag förstår inte, varför kam du inte ha en gallermunkorg i plast?
Ska en hund ha munkorg längre stunder är det galler som gäller, så att de kan flåsa.
De är ju mjuka vid nosryggen för att förhindra skav.
Visste inte att galler var bättre, är inte så berest i Munkorgar.

Är störst problem hemma ju. Då det är väldigt svårt att hålla koll på hundens minsta lilla rörelse samtidigt som ma jobbar.
På Marknad kanske man kan kanske ordna med att hon ligger på en större matta och då inte har stenar rätt under nosen.

Börjat ge fil, det var smaskens :). Ska se sen om jag kan peta i henne lite psydiumfrö.

Kan du inte ge hunden något annat att bära på och tugga på? Ge henne tuggpinnar, tugghorn eller vad som helst att hålla på med.

Jag förstår att det är svårt, de är ju supersnabba på att stoppa i sig grejer, men något annat godare i munnen kan vara en bra avledning. Min hade sniglar som favvo i den åldern:yuck:

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Autistisk bror
  • Barn som inte sover
  • Sytråden del 4

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 30
  • Akvarietråden V
  • Valp 2025

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka