Tips på mulsmörj!

Yttik

Trådstartare
Mina betande damer har 2 av 3 typ sår på mulen :o Aldrig varit med om det förut men ser ut som de druttat på nosen. Som skrapsår man får på knäna när man snubblar och river upp på asfalt. Upptäckte det idag och smörjde med gula helosan men räcker det? Matte gillar inte trasig mule :( Är bara ytligt men ändå. Vill ha mjuka mysiga mular!

Sv: Tips på mulsmörj!

Okej. Är det bra för såren då? Mest för de blivit så torra runt såren med så vill ju smörja något som skyddar dem.. undrar om de river upp sår på gräset för är kort på sina ställen och då hårt :(

Som solskydd smörjer jag med spf 50 för barn, men jag skulle nog inte gärna lägga det direkt på sår. På sår (om de är torra och ytliga som du beskriver) tycker jag att aloe vera salva fungerar bra. Och så på med starkt solskydd soliga dagar!

Tack för tipset :) Får ta med min aloe vera ut i morgon och gnugga in mular så de blir mjuka och goa igen utan skrubbisar :)

På dagen brukar jag smörja in mularna med solskydd 30-50
Under natten kan du ju ha på helosan lr dylikt för att mjuka upp såren

Har ni tistlar/brännässlor/björnbär i hagen?

Jag brukar smörja med aco kylbalsam på tottos nästa, det enda kladdandet han gått med på och dessutom sitter det kvar när man väl har fått dit det (alla andra krämer sitter fint på allt annat UTOM näsan två sekunder efter man smörjt:crazy: )Den är dessutom läkande och ska vad jag förstått även skydda mot sol.. Det ser dock inte riktigt klokt ut, för den är ju färgad som för att få kräftröd människofärg att bli hudfärgad:p

Har hört flera i år som haft det samt att de flesta av våra vitnosar på ridskolan har varit rejält såriga på näsan. Vi har smörjt tjockt med gula helosanet så har det gett med sig ganska fort.

Okej tack. Roliga är att det är bruna o fuxen som är sårig. INTE skimmeln :o därför jag blev mest förvånad :p

Helosan sol är ganska värdelös, den skyddar knappt mot solen och svider i sår.

Barnprodukterna på apoteket brukar fungera finfint. :) Dom är ju oparfymerade och väldigt milda.

Zinksalva som man har till barnrumpor använder jag till mularna när det behövs.
Torkar ut & skyddar mularna mot solen, barnsolskyddskrämer har inte fungerat på mina vitmulade hästar alls

Skrapar dom av krämen så lär den inte fungera, mitt sto behåller den kvar så det fungerar bra på henne.
Den lilla skrapar däremot av krämen, Då är ett lager zinksalva mycket bättre! :)

Och jag tycker att Helosan sol funkar jättebra på just sådana såriga mular! Gnider in det ordentligt. Håller mularna mjuka och fina!

På dom känsliga ljusmularna som ett av fölen i år tar jag solkräm för barn (apoteket), faktor 50, men zinksalva skulle jag nog inte vilja smeta på det är för uttorkande.

Mina bägge hästar har också såriga, torra mular, har smörjt med Veg*bom och det har hållt dom mjuka, däremot har såren kommit och gått så jag misstänker att det är nån växt i hagen som är olämplig.. Ingen utav hästarna har vita tecken där de fått sår och aldrig haft nåt liknande innan, mitt sto svullnade även upp efter ett ansträngande ridpass så vet fick komma ut och ge kortison, hon trodde det berodde på såren..

OT men apropå såriga mular..

Liknande trådar

A
Övr. Hund Folk med trist ton och elaka kommentarer gör sig inte besväret att skriva något.. Jag och sambon har 2 vovvar. Hans är en 2-årig...
2 3 4
Svar
70
· Visningar
12 922

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka