tips på mottionsridning

baltobus

Trådstartare
Hej!
Jag behöver lite tips och råd om bästa sättet att bygga muskler och kondition på en häst.
Har ett kallblod som jag rider och kör. Hinner tyvärr inte rida varje dag då arbete är lite tidskrävande. Men han får gå regelbundet ca: 3-5 dagar i veckan.
Varierar mellan ridbana och uteritter (inriktning på bruksridning/western) och körning.

Har fått höra att mycket skritt och inslag av galopp ska vara bästa sättet att bygga kondition och muskler och att trav är mest för "människans bekvämlighet" vilket jag tycker låter lite konstigt. Trav måste väl kunna jämföras med vårt "joggande" och borde väl vara bra för konditionen. Eller?

Jättetacksam för tips!
 
Sv: tips på mottionsridning

*kl*
hakar på detta. behöver också muskla upp och öka kondition på min medryttarhäst!
 
Sv: tips på mottionsridning

finns ju många trådar om detta. Men rent generellt så är intervaller bra för konditionen. Även längre skritt-pass om hästen går i ett friskt tempo. Skritt är också bra eftersom det inte sliter så mycket. Intervaller sliter inte heller i samma utsträckning som om man skulle trava för att få samma resultat. Alltså om man värmer ordentligt och rider/kör intervaller på en nivå som inte är för intensiv för hästen så kan man träna ett kortare pass som inte sliter lika mycket på senor och ligament. För att få samma resultat genom att bara trava en sträcka så måste man rida/köra längre tid och sträcka. Det viktiga är att hästen går i balans i all träning för att den ska vara uppbyggande och inte slita för mycket. Man ska heller aldrig köra helt slut på hästen - när den är trött i musklerna ökar risken för skador.

För att bygga muskler så är det bra att klättra (klättring är också bra för konditionen då de får upp puls och flås i klättringen.) Klättra kan man också göra i intervaller som man långsamt ökar på i antal.

Övergångar mellan skritt och trav, trav och galopp och skritt och galopp är stärkande. Även ryggning. I alla övergångar är det viktig att hästen spårar. om man rider en massa övergångar där hästen får gå snett (den vill gärna avlasta sitt svaga bakben genom att gå lite på sniskan i övergångar) så stärker man bara den redan starka sidan och hästen blir mer sned - så det är viktigt med kvaliteten på övergångarna.

Skolor är också stärkande. Likaså skritt ute i lite oländig terräng där hästen får balansera upp sig och lyfta på hovarna.
 
Senast ändrad:

Liknande trådar

Träning Hej! Min häst har gått lite till och från under våren och därav tappat mycket muskler + kondition. Men nu är det dags att börja bygga...
Svar
2
· Visningar
962
Senast: Lager
·
Hästvård Hej! Mitt vuxna islandshäst sto på 12 år har för några månader sedan påvisat ”svaga” bakknän och ”problem” med patellan. Vi har...
Svar
9
· Visningar
555
Senast: tara
·
Träning Detta blir långt, men jag försöker få med så mycket som möjligt av historien. Jag köpte min häst 2015. Hon var då 10 år och hade kommit...
2
Svar
24
· Visningar
4 458
Senast: Fiorano
·
Avel Nu vet jag att det finns trådar om travarkorsningar redan, men de jag hittade var från typ 2008, och funderar mer specifikt om just mitt...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
13 669

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp