tips på mineral som innehåller kalcium och fosfor men inte så mycket magnesium?

Sv: tips på mineral som innehåller kalcium och fosfor men inte så mycket magnesium?

Istället för att använda pelleterade eller andra färdigblandade produkter som innehåller en massa onödigt skräp kan du göra din egen mineralblandning. Behöver du extra kalcium i foderstaten kan du använda kalciumkarbonat och behöver du extra fosfor kan du använda mononatriumfosfat.

Ett alternativ är att komplettera grovfodret med foderprodukter som innehåller höga halter av kalcium resp. fosfor.

Sen kan man undra varför du inte vill tillföra mer magnesium i foderstaten. Min erfarenhet är att det ofta råder brist på magnesium i våra grovfoder. Ett magnesiumöverskott i ett grovfoder är väldigt sällsynt.

Liknande trådar

Foder & Strö Jag har en islänningsvalack på dryga året. Har inte haft islänning tidigare. Skulle behöva hjälp med lämplig foderstat till honom...
2
Svar
28
· Visningar
1 542
Senast: Cattis_E
·
Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
2
Svar
21
· Visningar
2 827
Foder & Strö Efter årets bete har det varit lite svårt att hitta en lagom nivå på utfodringen av min häst, hon har både lagt på sig och sen tappat...
2
Svar
24
· Visningar
2 053
Senast: skiesabove
·
Foder & Strö Är det någon som testat Trikem Vitamins? Jag sitter här och pusslar lite med Bs foderstat inför hösten och kommer behöva byta bort...
Svar
18
· Visningar
1 706
Senast: MiniLi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka