Tips på lydnadsövningar?

N

NiitSirK

Tips på lydnadsövningar som passar hästar som är väldigt heta på hinder? :D:D:D:D:D:D

Sv: Tips på lydnadsövningar?

Travhoppa med en bom framför hindret, hästen ska gå i lugn trav innan du börjar hoppa, och efter hindret försök att gå ner i lugn trav, ta halvhalter.

Hoppa hinderserier, hinder efter varanandra, studs, med rätt avstånd, tex. litet hinder, 3-3.5 m avstånd till nästa hinder vilket blir studs, hästen tar inget galoppsprång men landar och hoppar av direkt igen, nästa avstånd ca 6.5 m till nästa hinder vilket blir ett galoppsprång.

Träna dressyr, tempoväxlingar, läng hästens steglängd och korta ner hästens steglängd. Variera tempo, gör övergångar.

Tänk på att även om hästen är het får du helst inte ta i tyglarna och bromsa hästen de sista stegen mot hindret, gör halvhalt och förbered hästen i god tid. Försök att hitta rytmen.

Jag tycker det är roligare med hästar som har för mycket framåtbjudningen än hästar med för lite framåtbjudning. :smirk:

Du kan också hoppa hinder på volt, ett litet rättuppstående hinder med bom framför och bakom, bommarna ska vara på avstånd 3 m från hindret. :smirk:

Grace* skrev:
. Tänk på att även om hästen är het får du helst inte ta i tyglarna och bromsa hästen de sista stegen mot hindret, gör halvhalt och förbered hästen i god tid. Försök att hitta rytmen.

Jag vet :D. Det är just det jag inte gör (tar i tyglarna) så jag behöver liksom lite tips på hur man får hästen att bromsa upp lite själv :smirk: .

Hon har bromsat upp en gång...när vi hoppade 120, men jag tycker absolut inte att höjd ska krävas för att få galningen min att bromsa ;) !

Jag tycker inte att det är obehagligt med farten, snarare tvärtom, men hur grannt kommer det bli när man rider bana i 120km/h och kommer fel i kombinationer osv ? :D .

Vi har också råkat få en något för het ponny till flickan.Däremot säger vår tränare att vi inte bör bromsa upp hästen före hindret för då kan vi förstöra framåtbjudningen.
Vi brukar lägga en galoppbom efter hindret eller hoppa studs eller helt enkelt bara hoppa och efter hindret göra halt.Ibland sätter vi upp lite koner efter hindrena och rider serpentiner.

Det är bra att du inte tar mycket i tyglarna. Men du måste göra halvhalter en bit innan hindret och många halvhalter efter hindret.
Öva mycket med bommar, och kombinationer eller studs brukar få hästen att sakta ner. Travhoppa är bra trava över en bom och hoppa ett hinder på avstånd 3m efter och gå sedan ner i trav igen, du kan trava över en bom som sedan leder till en kombination med hinder på olika avstånd.
Hästen måste ju lyssna på dina halvhalter och att korta och länga steget och ändra tempo, detta kan du öva på innan du hoppar. Se till att det fungerar innan du hoppar.
Om hästen bara rusar i väg i full galopp mot hindret, så styr bort från hindret och lägg en volt tills hästen svarar för dina hjälper och halvhalter.
Det är alltid svårt att hitta rätt balans mellan framåtbjudning och förhållande hjälper. Hästen måste bjuda, men hästen måste också lära sig att vänta.
Har du provat att löshoppa hästen? hur fungerar det då?
Det krävs mycket träning, hoppa inte för höga hinder innan det fungerar. :smirk:

Samla upp hästen mellan varje hinder med halvhalter, att hästen ökar steglängd/tempo de sista stegen mot hindret är bra.
Se till att hästen blir mera lyhörd för dina halvhalter, träna mera dressyr. Halvhalter med sitsen är bra. :smirk:

Liknande trådar

Hoppning Hej! Jag håller just nu att hoppa in ett fullblod som kom från galoppbanan för cirka ett år sen. Det går framåt och han hoppar på men...
2
Svar
29
· Visningar
2 388
Senast: MalanMjöl
·
  • Artikel Artikel
Hästnyheter Cavaletti på böjt spår och galopp över bommar med ett galoppsprång mellan är en bra lydnadsövning till vardags. Ryttaren får en känsla...
Svar
0
· Visningar
268
Senast: Gunnar
·
Hoppning Jag har inte tävlat själv på typ femton år, men har på sistone varit åskådare på några hopptävlingar, och jag noterade sist att alla...
Svar
19
· Visningar
1 017
Hoppning I morgon tisdag 20/8 kommer programmet ut på TV4play https://www.tv4play.se/program/8e06bbe85587d5ef3d80/over-alla-hinder
2
Svar
23
· Visningar
2 226
Senast: Mabuse
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Valp 2024
  • Annonsera mera hundar 2