Tips på lite starkare bett?

• Utrustning
  • Trådstartare Trådstartare Fladde
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 33
  • Visningar Visningar 2 952
F

Fladde

Jag rider just nu min häst på ett sprrenger tredellat bett och det funkar super när jag rider dressyr/markarbete.
Men både jag och "min tränare" tycker att jag skulle behöva ha nått starkare i munnen när jag ska börja hoppa.
Ett bett som jag ska ha samma känsla när jag rider dressyr/markarbete på som jag har på sprrenger bettet men lite starkare.
Jag vill slippa sitta och dra i henne men ändå inte tappa bjudningen av att ha för skarpt bett på henne.
Jag förstår att jag måste testa mig fram men skulle bara vilja ha tips på vad det finns för olika bett att testa.
Jag har testat Jaktkandar men då böjde hon bara nacken och sprang :crazy:
Har även testat pessoa och det kändes OK men inte mer.

Vad finns det mer?
Vissa gärna bild:)

Kom INTE med svar som att det behövs tränas mer dressyr och sånt för hästen är välriden och lyssnar på väldigt små hjälper men som sakt blir något het vid hoppning.

Tacksam för svar :bow:

Sv: Tips på lite starkare bett?

Prova flippanbettet eller två-ringsbettet. Visst, kanske modefluga men dom är faktiskt helt underbara.
TVR2.jpg

hittade ingen bild på tvåringsbettet, det påminner om pessoat i uteseendet men är med "ihopsmält" på ringarna och har absolut inte samma hävstång.
din tränare borde veta vilket det är, bettet är mässingsfärgat o ringarna silver.

Hur är "flippanbettet" att rida på tycker du?

Det andra bettet vad heter det? eller heter det bara tvåringarsbett?

Tack för tipsen :bow:

Nu är ju min häst inte ett stort fan av andra bett än sitt tredelade men jag har likt förbannat provat ett o annat...
Flippanbettet är inte alls så skarpt som man tror, jag upplevede det som något skarpare, har för mig att det finns tre lägen att välja på, fast det kanske var två. Det är lite svårt att förklara, jag tyckte jag fick fin känsla i handen med det och hästen följde väldigt lätt med, även om det var under protest :angel: Det tar mer än ett vanligt och man behöver inte alls ta i, man kan vara lätt och mjuk i handen och det går väldigt bra igenom.
Två-ringsbettet vet jag inte vad det heter på riktigt, har bara hört två-ringsbett just. Även det är milt men tar ändå lite extra så att säga, man får fin känsla i handen på det också.
Försök att hitta någon som har betten så du kan låna och prova, dom kostar ju lite och funkar det inte så har man lagt ut rätt mycket på ett bett som bara kommer ligga där och skräpa.
Hoppas det lät något så när vettigt ;)

Om din tränare tycker att det behövs ett skarpare bett så kanske han / hon har några förslag?

Och nej, jag sa inget om mer dressyrarbete :angel:

är det ett sånt här du menar?
tvaringsbett.jpg

Sprenger har ett tredelat pessoabett som jag har på min häst när vi hoppar, rider oxå annars honom på ett vanligt tredelat i markarbetet men vid hoppning behöver han lite skarpare då han blir rätt stark o gärna drar iväg mot hinderna... Tycker det är toppen!

tant agda skrev:
är det ett sånt här du menar?
tvaringsbett.jpg

Bara en fundering... Om man har ett sånt bett och tar i ger det väl bara hävstångsverkan och du kan dra hästen hårdare i munnen utan lika mycket kraft? För det ser ut som att bettet är rörligt på ringen också. Då blir det ju som ändå att man sitter och håller hårt eller? Förutsatt att det inte finns någon kindkedja (ser inte).

bt.htm3.jpg

http://www.lillhastenistav.se/bt.htm3.jpg

Vet inte om detta kan var något, men det fungerar bra på hästar som vill lägga sig eller dra mycket i handen. Ingen hävstångseffekt vilket gör det likt ditt sprenger du rider på. Som du ser är det delat två gånger mer än ett tredelat. Ger stor tungfrihet, om hästen har lätt för att lägga tungan över så kanske detta bett inte är att rekomendera. Trivs själv med detta bett, har det inte på min egen men en annan häst jag tävlade tidigare i hoppnings reds på detta. Den hästen var en känslig häst fast hon blev stark och het vid hoppning och uteritter... Lycka till!

det borde fungera som ett pessoa tycker jag....har aldrig ridit på sånt bett som på bilden så jag vet inte...

det är inte alls som ett pessoa, det är mycket mildare.
det är svårt att förklara känslan, men det är inte ett spec. skarpt bett och enda likheten med pessoa skulle isådanafall vara utseendet men inte ens det är likt tycker jag.

men visst är det väl en viss :angel: likhet mellan dessa?
1BIT003.jpg

k0406.jpg

Jag skulle börja med att prova ett smalt tredelat med FASTA bettringar, blir ju aningens skarpare, men inte mkt.
Det är ju oftast det "lilla" som gör det. Har jag bara aningens för skarpt bett på min ena tjej när jag hoppar, så tappar man bjudningen in i handen och hopptekniken blir sämre... Inte för att jag tar henne i munnen, utan för att hon är rädd att jag ska göra det...
Jag har ridit denna häst på ett helt rakt bett (stång) fast med fasta bettringar också. Den blir ju skarpare än ett delat bett (gränsfall till skarpt på henne), men inte i närheten av så skarpt som jaktkandaret.
Har tidigare ridit på rakt äppelbett (happy mouth) med pessoaringar på an annan häst som var lite stark... fungerade också bra...

jag har ett sådant från sprenger, men mitt är tredelat.
Brukar rida på det i terrängen ibland, och tycker att det inte känns så skarpt ändå, hävstängerna blir ju lite kortare.

Jo det måste ju vara som ett pessoa, kanske att skänklarna inte blir lika långa eller nåt. Vad är det för skillnad ni som säger att det är det? Men jag tänkte att Fladde ville ha ett bett som var aningens skarpare så hon inte behövde hålla så hårt. Men med ett pessoa borde det ju kännas lika hårt i munnen på hästen som om man skulle hålla hårt i tyglarna på tränsbett. Fast lite av trycket kanske hamnar på nacken. Om man ska "spara på munnen" så är det nog bättre med kindkedja om man vill ha nåt lite skarpare då. Flippanbettet verkar ju passa rätt bra!

Jag har ett smallt redellat med fasta ringar men jag tycker inte det funkar hon blir stark även i det.
Dom som har tävlat hästen innan säger att hon funkar bra på ett hack med långa skänklar.
Jag har bara provat ponnyhack och det funkade inte men kanske ska prova ett med långa.

Har du provat ett vanligt 3-delat?
Rider själv min häst på Waterford nån gång ibland när hon blir stark, typ som vid hoppning el om jag ska galoppera mkt i skogen. Det är ett kulbett, o det blir starkare eftersom det har fler brytningspunkter. Känns inte så superstarkt ändå, o min häst lyssnar väldigt bra på det.
Men som sagt, används bara nån gång ibland men kanske nåt du kan prova? Köpt mitt på Börjes, men de finns nog överallt.

Bett med rullar så att hästen inte kan "bita fast"
pess4.jpg

Annars kan du ju prova jaktkandar eller ett "pessoa-pelham" De har väldigt korta skänklar. Tyvärr onödigt dyra :smirk:
Finns olika typer men kunde bara hitta denna bilden. De brukar finnas i falsterbo

pess7.jpg

Har följt hästens rehabilitering i "tystnad" Är den så bra att du kan börja hoppa nu? Vad roligt för dig i så fall! :)

Nyrelski skrev:
Bett med rullar så att hästen inte kan "bita fast"
pess4.jpg

Annars kan du ju prova jaktkandar eller ett "pessoa-pelham" De har väldigt korta skänklar. Tyvärr onödigt dyra :smirk:
Finns olika typer men kunde bara hitta denna bilden. De brukar finnas i falsterbo

pess7.jpg

Har följt hästens rehabilitering i "tystnad" Är den så bra a
tt du kan börja hoppa nu? Vad roligt för dig i så fall! :)

Tack för tipsen:)

Nä vi kommer inte börja hoppa på ett tag.
Men jag tänker börja prov ut ett bett ifl.

Liknande trådar

Utrustning Hej! Tänkte kolla, då jag gärna vill ha varierade åsikter kring mitt lilla dilemma jag har.. Min häst, hon är en väldigt egensinnig...
Svar
7
· Visningar
1 032
Utrustning Hej! Jag har nu ridit på ridskola i ett år och tycker verkligen att det är helt fantastiskt. Jag känner att jag börjar få en djupare...
Svar
9
· Visningar
638
Senast: cowgirl81
·
Utrustning Det börjar bli dags att börja fundera på att kanske ta sig ut på någon dressyrstart i sommar och jag behöver bettips eftersom man inte...
Svar
17
· Visningar
1 521
Senast: Fazeem
·
Träning Jag behöver lite tips och inspiration. Min häst är 8 år och går stadigt i förvänd, har en bra grund galopp men är inte så reaktiv. Han...
Svar
17
· Visningar
2 440
Senast: JohannaB
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka