Tips på lindra exem?

F

Fjant

Jag undrar om någon har några tips på hur jag ska göra med min häst nu i sommar. Min häst är svenskfödd och är fem år nu iår. Förra sommaren så började han att klia sig i manen och lite i svansen på sensommaren. Så han blev av med halva manen.

Den växer ut och blir jätte fin på vintern igen. Han har inga allvarliga exem så att han får sår över kroppen eller kliar sig någon annanstanns än manen. Inte heller där får han sår, utan bara kliar bort sin underbara man :cry:

Någon som har något tips på hur jag ska göra iår för att kanske förhindra elelr lindra detta?! Tänker ge honom vitlök under sommaren då jag hört att detta ska avskräcka knott å dylikt....

Sv: Tips på lindra exem?

Istället för en massa skumma tillskott, det första är eksemtäcke. Skyddar hästen mot de värsta av attackerna från bitande insekter, sen skall du ha ett bra insektsmedel och behandla med minst 1 gång och helst 2 gånger per dag.

Perioden innan eksemsäsong skall hästen förbredas så långt det är möjligt, bra foderstat, att magen är i trim och funkar som den ska. En annan sak som du kan prova är linföolja, men då är det bråttom nu för hästen måste ha fått detta minst 120 dagar före eksemsäsongen startar, för att hinna ändra mage och tarm flora i tid.

Linfröolja har han fått nästan hela vintern, så där har jag varit i tid :) Ska prova med exemtäcke iår! Dock känns det som att det är lite elakt mot honom samtidigt, eftersom han inte kliar sig någon annanstanns än på manen, blir varmt med täcke hela sommaren... Men ska prova i sommar och se vad han tycker om det!

Fjant skrev:
Linfröolja har han fått nästan hela vintern, så där har jag varit i tid :) Ska prova med exemtäcke iår! Dock känns det som att det är lite elakt mot honom samtidigt, eftersom han inte kliar sig någon annanstanns än på manen, blir varmt med täcke hela sommaren... Men ska prova i sommar och se vad han tycker om det!

Iofs, men å andra sidan blir hästen inte biten i man och svans och ändå så är det just där de kliar sig. Angreppen sker ju oftast på övriga kroppen, och utbrottet blir i man och svans.
Personligen tycker jag det är mera elakt att inte skydda hästen, jämfört med att täcket skulle vara varmt. Så, hur många eksemtäcken har du sett på nära håll? Så varma blir det inte av dem, däremot lite mer klådfria.

Jag vet inte vilken dos olja du ger nu, men rekommendationen ligger på dubblad dos vid ingången av eksemperioden, samt även när insektstrycket är högt vid te x kläckningsperioderna för knott.

Senast ändrad:

Boj skrev:
Iofs, men å andra sidan blir hästen inte biten i man och svans
Nog är det i mankammen och runt svansroten som svidknotten kryper in och bits + runt manken, över korset, i ljumskarna och under magen.

freyja skrev:
Nog är det i mankammen och runt svansroten som svidknotten kryper in och bits + runt manken, över korset, i ljumskarna och under magen.

Då får du förklara det för dessa stackars hästar som är totalt sönderbitna och knottriga på hela kroppen, att detta endast är inbillning och att de istället borde kolla sig i håret.;)

Ok, då ska jag inhandla ett exemtäcke iår. Han ahr under vintern fått ½dl linfröolja på kvällarna då jag läst att detta var rekomendera dos för honom.

En annan fråga då, han började klia sig förra sommaren, har inte gjort det tidigare. Vi hade bytt stall december 04 och det var alltså nya hagar, nytt bete för honom. Dock så är det bra ca 3 mil mellan de olika stallet så ingen JÄTTE lång flytt. Kan betet påverka exem?

Boj skrev:
Då får du förklara det för dessa stackars hästar som är totalt sönderbitna och knottriga på hela kroppen, att detta endast är inbillning och att de istället borde kolla sig i håret.;)
Mankam och svansrot - är det detsamma som tagel för dig? :rofl:
Att förklara för hästar att inga insekter sticker i utväxtområdena, även om det kryllar av dem just där, är något som jag överlåter till dig att förklara för de hästar som har klåda där...
För övrigt finns det mer insekter än svidknott som en häst kan reagera på.

Fjant skrev:
För att tillföra lite till trådskaparen :-)

Jag har för mig att jag sett reklam för "halvtäcken". Alltså eksemtäcke som är mer inriktade på att skydda överdelen av hästen och som inte går lika långt ner på sidorna.

Boj skrev:
måste ha fått detta minst 120 dagar före eksemsäsongen startar, för att hinna ändra mage och tarm flora i tid.

Ja, nu påmminner du mig om att det är hög tid att börja med linfröoljan som jag köpte för flera månader sen.

Finns det några belägg för att linfröoljan skulle funka?

Aha! Det lät juh smart! Jag får ge mig ut i täckesdjungeln och se vad jag hittar för något! :)

Fjant skrev:
Ska prova med exemtäcke iår! Dock känns det som att det är lite elakt mot honom samtidigt, eftersom han inte kliar sig någon annanstanns än på manen, blir varmt med täcke hela sommaren... Men ska prova i sommar och se vad han tycker om det!

Om du bara visste vad eksemtäcke + boetthuva hjälper alla hästar under sommaren. Min eksemhäst avgudar sitt eksemtäcke. När vi kommer med det, springer han nästan i i det och hjälper till vid påklädning. Han kan gå ganska obesvärat från insekterna, medan mina andra två eksemfria hästar, som inte har täcken, är väldigt besvärade. Under perioder då det är extremt mycket broms, får de andra hästarna låna eksemtäcken av sin kompis och de gillar det garanterat.

Eksemtäcke!
Jag tycker att det är det bästa och viktigaste för en eksemhäst.
Jag rekomenderar H**ks eksemtäcke, det är super!
Samt med huvan som man får köpa där till.
Det dåliga med huva är att "nätet" går sönder så lätt, jag har själv fått sytt ihop det ett antal gånger, men har det en gång gått sönder så är det kört.
Därför har jag dubbelbuva. Låter väldigt varmt och tjockt MEN..
Jag tog bort nätet vid själva ansiktet på huvan och trädde på
H**ks andra insektshuva över.
Varför?
Jo för om du bara skulle ha insektshuvan skulle inte halsen bli täckt. Därför hade jag bubbelt.
Sedan jag jag även ett annat knep:
På denna insektshuva sydde jag på ett tyg runt om längst ner där mulen är, varför?
Jo för med detta så skyddades även hennes mule och mungipor mot bett eftersom knotten inte kom åt det.
Dessutom blir det inte alls svårt för hästen att tugga, det kan jag garantera eftersom det inte sitter fast kring självaste käken.
Men det beror ju också på hur man syr;)
Så min flicka var väldigt inpackad i somras, men det vart inte så varmt eftersom täcket är väldigt tunnt.

Visst fortsätter dom att klia sig trots alla dessa skydd och medel, men det blir ju bättre.
Sedan ska man inte låta hästen klia sig, då blir det bara värre!
Och såren kan få infektioner.
Lidande ja:(
Men jag tror hon tackade mig efter denna knottid!

Hon fällde väldigt väldigt mycket päls! Och manen/ svansen var ömtålig att man lätt kunde dra bort det mesta, men det tror jag man inte kan göra något åt.
Jag tror det är påverkat innefrån.

Duschade henne minst en gång i veckan med aloe vera eller annat vanligt mjällschampo.
Annars duschade jag henne konstans varje dag med vatten så det svallkade, det njöt hon väldigt av.

Smörjde in med äppelcidervinäger, nylanders, vitlök, hästsalva. Jag rekomenderar äppelcidervinäger, jag själv tyckte det verkade bra.
Nylanders minskade klådan lite grann i alla fall.
Hästasalvan läkte alla sår kring mage, ben och mule.
Vitlöken tyckte jag däremot inte var bra, i alla fall- smörj det inte på täcket! I så fall på självaste hästen.

Sedan gav jag henne B-vitamin på slutet av sommaren. Det hjälpte rätt bra faktiskt! Hon slutade fälla så mycket hår.

Men jag var sen med täcket på våren och för tidigt på att ta av.
Men jag tror man måste vara noga med att hålla det rent och skölja all tvättmedel från det.
Jag kunde bara tvätta för hand vilket är väldigt jobbigt och blir itne lika rent, i så fall ska det nog ligga över kvällen i vatten, men hur kan man då göra det om man bara har ett täcke?
Täcket kliar väldigt om det inte är rent, i alla fall på min eksemhäst och dessutom så ska ju såna drabbade hästar skötas rent.

Men i år ska jag vara ännu mer noga och hoppas att eksemen blir ännu bättre! Jag kan ju inte allt om eksem, läsre och tar gärna råd från andra.

P.s att ha henne ute på nätterna funkade utmärkt bara hon var täckt:smirk:

Lycka till!

Eksemtäcke är det som fungerar bäst, som bli basen, sen kan du bygga på med tillskott och salvor.

Jag jag kan bara säga att vi köpte en exem ponny från strömstad och vi fick med oss Exemtäcke till henne.
men sen så var jag inne på http://www.hippok9.nu/ som är jätte bra(även för annat )
tänkta att efter att ha pratat med dom där att det är värt ett försök . och skulle det inte gå så har jag ju alltid täcket.
jag beställde lite ört blandningar och peppar peppar så har hon inte behövt sitt exem täcke mer. hon är som vilken häst som helst. vi köpte också ett preprat hos veterinären som heter horsol som man droppar i man och svans rot. inget kladd eller så.
ja detta var bara ett tips ,det funkar för oss.MEN det kan kanske bero också på vart i landet man bor.vad vet jag.. vi bor i Skåne.

men det skadar ju inte att ringa och prata med som iallafall och höra vad dom tycker.

//Ponny mamma

En tjej i mitt förra stall fick tipset om ett schampo "ekholmstjär schampo" det funkade jätte bra, jag köpte det till min hund som har klåda funkar hur bra som helst, dessutom inte en fästing på hela sommaren. :bump:

Ponny mamma skrev:
Jag jag kan bara säga att vi köpte en exem ponny från strömstad och vi fick med oss Exemtäcke till henne.
men sen så var jag inne på http://www.hippok9.nu/ som är jätte bra(även för annat )
tänkta att efter att ha pratat med dom där att det är värt ett försök . och skulle det inte gå så har jag ju alltid täcket.
jag beställde lite ört blandningar och peppar peppar så har hon inte behövt sitt exem täcke mer. hon är som vilken häst som helst. vi köpte också ett preprat hos veterinären som heter horsol som man droppar i man och svans rot. inget kladd eller så.
ja detta var bara ett tips ,det funkar för oss.MEN det kan kanske bero också på vart i landet man bor.vad vet jag.. vi bor i Skåne.

men det skadar ju inte att ringa och prata med som iallafall och höra vad dom tycker.

//Ponny mamma
Jag tänkte först och främst på Islandshästar

Liknande trådar

Hästvård Hej! Jag har en islandshäst på 11 år och förra sommaren så upptäckte vi att han har fått sommarexem. Vi började behandla så gott vi...
2
Svar
23
· Visningar
4 535
Senast: linda93
·
Hästvård (risk för långt inlägg) Hej alla ni som har eksemhästar eller tips om sådana! Jag har en svensk halvblodsvalack på 4 år, han är...
3 4 5
Svar
82
· Visningar
13 583
Senast: Jaag
·
C
Hästvård Hej. Jag har en häst på 5 år. Har fött upp honom själv hemma på gården, men sommaren 08 så började han klia sig lite på halsen och...
Svar
7
· Visningar
1 073
Senast: Calypzo
·
K
Hästvård Nu finns det ju mängder av gamla trådar inom detta ämnet som jag har försökt läsa igenom för att få klarhet, men jag hoppas ändå att...
Svar
5
· Visningar
1 277
Senast: Kellie
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama