Sv: Tips på lindra exem?
Eksemtäcke!
Jag tycker att det är det bästa och viktigaste för en eksemhäst.
Jag rekomenderar H**ks eksemtäcke, det är super!
Samt med huvan som man får köpa där till.
Det dåliga med huva är att "nätet" går sönder så lätt, jag har själv fått sytt ihop det ett antal gånger, men har det en gång gått sönder så är det kört.
Därför har jag dubbelbuva. Låter väldigt varmt och tjockt MEN..
Jag tog bort nätet vid själva ansiktet på huvan och trädde på
H**ks andra insektshuva över.
Varför?
Jo för om du bara skulle ha insektshuvan skulle inte halsen bli täckt. Därför hade jag bubbelt.
Sedan jag jag även ett annat knep:
På denna insektshuva sydde jag på ett tyg runt om längst ner där mulen är, varför?
Jo för med detta så skyddades även hennes mule och mungipor mot bett eftersom knotten inte kom åt det.
Dessutom blir det inte alls svårt för hästen att tugga, det kan jag garantera eftersom det inte sitter fast kring självaste käken.
Men det beror ju också på hur man syr
Så min flicka var väldigt inpackad i somras, men det vart inte så varmt eftersom täcket är väldigt tunnt.
Visst fortsätter dom att klia sig trots alla dessa skydd och medel, men det blir ju bättre.
Sedan ska man inte låta hästen klia sig, då blir det bara värre!
Och såren kan få infektioner.
Lidande ja
Men jag tror hon tackade mig efter denna knottid!
Hon fällde väldigt väldigt mycket päls! Och manen/ svansen var ömtålig att man lätt kunde dra bort det mesta, men det tror jag man inte kan göra något åt.
Jag tror det är påverkat innefrån.
Duschade henne minst en gång i veckan med aloe vera eller annat vanligt mjällschampo.
Annars duschade jag henne konstans varje dag med vatten så det svallkade, det njöt hon väldigt av.
Smörjde in med äppelcidervinäger, nylanders, vitlök, hästsalva. Jag rekomenderar äppelcidervinäger, jag själv tyckte det verkade bra.
Nylanders minskade klådan lite grann i alla fall.
Hästasalvan läkte alla sår kring mage, ben och mule.
Vitlöken tyckte jag däremot inte var bra, i alla fall- smörj det inte på täcket! I så fall på självaste hästen.
Sedan gav jag henne B-vitamin på slutet av sommaren. Det hjälpte rätt bra faktiskt! Hon slutade fälla så mycket hår.
Men jag var sen med täcket på våren och för tidigt på att ta av.
Men jag tror man måste vara noga med att hålla det rent och skölja all tvättmedel från det.
Jag kunde bara tvätta för hand vilket är väldigt jobbigt och blir itne lika rent, i så fall ska det nog ligga över kvällen i vatten, men hur kan man då göra det om man bara har ett täcke?
Täcket kliar väldigt om det inte är rent, i alla fall på min eksemhäst och dessutom så ska ju såna drabbade hästar skötas rent.
Men i år ska jag vara ännu mer noga och hoppas att eksemen blir ännu bättre! Jag kan ju inte allt om eksem, läsre och tar gärna råd från andra.
P.s att ha henne ute på nätterna funkade utmärkt bara hon var täckt:smirk:
Lycka till!