Tips på lättskött smådjur!

N

Nelly_Muffin

Jag har ett akvarium, 90 långt 30-40 brett och 50 i höjd.
Nu vill jag ha något djur i det, tex groddjur/amfibier. Det ska vara litet, och hyfsat lättskött, inte kräva extra värmedyna eller värmelampa för det har jag inte. Jag har ett ganska starkt lysrör och en vattenvärmare+pump. Sköldpadda vill jag inte ha, för det var vad som bodde i akvariet innan och den har rymt ur trädgården och är borta :( Eftersom jag vill att det ska få plats i akvariet får djuret inte växa mkt heller. Nån som har lite bra fakta?:D

Sv: Tips på lättskött smådjur!

nej tyvärr, glömde skriva men min pappa är allergisk så det går inte med päls.

Varför inte något sådant här? :D

KopiaavKopiaavP61889291.jpg

AAHW:love::love: salamandrar är skitsöta, fast lite slemmiga kanske.:crazy: Nu lutar det mest åt nån liten landsköldpadda ändå..fast jag får fundera först eftersom dom lever lääänge...;)

Klockgrodor? De är lättskötta, jag matar mina 1 gång i veckan ung. Ställer in ett fat med mjölmask eller släpper in ett gäng småsyrsor. På sommaren kan man roa sig med att fånga små gräshoppor och gråsuggor och mata med. Jag har 7 st grodor i ett akvarie som är 1 m långt och 50 brett. Akvariegrus på botten, i 2 hörn har jag byggt upp med stenar och grus till landdel. Har även lite större rötter och stenar i. Satte i en liten fredskalla för flera år sen, den är megastor nu, har delat den flera gånger. Vattendjupet är 10-15 cm ung.

Fiskar?
Kanske räkor eller klogrodor kan vara något? Eremitkräfta

Jag har ett akvarie med fisk i men blev galet kär i triopsar!:love:

kan dessutom tillägga, de säger att klogrodor måste få komma upp på en stock eller något, den infon fick inte vi när vi skaffade våra utan de sa att de gick att ha i akvariumet med fiskarna.. Så vår klogroda Alf bor i ett 125l akvarium med en scalare och en mal vid namn Hermann.:D Alf flyter på ytan när han vill, annars ligger han på botten, har aldrig legat på land.

AAHW:love::love: salamandrar är skitsöta, fast lite slemmiga kanske.:crazy: Nu lutar det mest åt nån liten landsköldpadda ändå..fast jag får fundera först eftersom dom lever lääänge...;)

Fast sköldpaddor kan man väl inte ha i ett så litet akvarium?

Jag röstar för salamandrar tror jag. De är ju astuffa. :D (Fast jag har ingen erfarenhet eller större kunskap om dem själv.)

min mamma vill inte ha salamandrar i huset, hon tycker att dom är för äckliga:confused:Jag har nu bestämt mig för att det blir en liten vattensköldpadda ändå, känns tryggt för att jag haft det förut och då gick det mkt bra! Och så får jag byta akvarium när den växer helt enkelt.:D:D

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka