tips på kraft

Dandylinn

Trådstartare
har en något svårfödd varmblodstravare, ja ibland är han lite matkräsen..har lätt hänt att han tappat i hull eller så är han för pigg - inte för mig, men min medis tycker han är lite för pigg vissa gånger

piggheten - kan jag lugna det med foderstaten eller är det bara i huvudet på honom ?

just nu går han på korn och mineraler, får även en liten mängd betfor för magen och som litet "lockbete".
tänder o dyl är regelbundet kollade och de har alltid varit fina.

så jag tänkte, vilka kraftsorter skulle jag kunna använda?
de ska inte ge allt för mycket energi, havre är bara att utesluta då han går i taket..kornet vill jag gärna behålla som energibas och betforn för magen samt mineralerna. skulle jag kunna tillsätta lite lucernpellets också ? just för att han inte får tappa i hull, har redan tappat honom en gång och det var ett hellsicke att få upp honom igen då mat inte har varit i hans intresse alltid, en kräsen typ

ge mig bara tips på olika krafts effekter, inga pellets eller musliblandningar..och mängd kan jag räkna ut på egen hand..
utan bara tips på vad jag skulle kunna sätta in så att han ej tappar hull om jag ska minska på kornet.

jag har inte så stor koll på vilka kraftsorter som är lite "fetare" eller hur man ska säga..

så tips mottages tack ! ;)

Sv: tips på kraft

Har oxå ett varmblod, och min häst blir oxå väldigt pigg iaf ute i skogen. Men är han pigg hela (stressad), lr är det bara när man rider?? För annars kan du prova att träna NH med han, funkade på min häst iaf :)

kan tyvärr inte lita riktigt på färdiga foder blandningar då jag sett hur man gör då det tillverka, ihop skrap av foderrester med skyhöga priser per kg..så därav blandar jag helst själv, men tack ändå ! :)

Har oxå ett varmblod, och min häst blir oxå väldigt pigg iaf ute i skogen. Men är han pigg hela (stressad), lr är det bara när man rider?? För annars kan du prova att träna NH med han, funkade på min häst iaf :)

han är NH tränad sen tidigare och har klarat av väldigt många levels, men NH är något jag inte kan hålla på med för jämnan, på marken är han aldrig pigg utan väldigt lugn från bla NH:n..
men för mig är det inget problem, men eftersom min medis har börjat tycka att han är lite för pigg så efterlyser jag ett mer fettinnehållande foder som jag skulle kunna ha till korn, betfor samt mineraler då jag tror att vi ska sänka ner kornet..men jag måste komplettera ut kornsänkingen med något fettinnehållande för att allt ska stämma ;)

pratade för övrigt med min tränare igår hon nämnde lucern som jag haft som ett alternativ men även olja 2 dl per dag eller linfrökaka.
jag har fått för mig att många hästar blir lösa i magen av olja och linfrökaka har jag faktiskt aldrig sett eller hört någon använda.

vad har ni för erfarenheter av olja, lucern och linfrökaka ? :)

Jag ger lusern till mina hästar. Det innehåller ganska mkt protein men är snällt mot mage och tarmar eftersom det är ett grovfoder. Jag ger lusernpellets utan melass till allihop. Vår gamla travare fär dessutom lusernhack. Det är inte så lätt att få i honom mat. Jag tycker att det är ett bra foder, kanske speciellt till mina lättfödda ponnyer.

okej, tror dock mitt problem verkar vara löst, pratade med tränaren igen och hon tyckte inte jag skulle minska på kornet däremot tillsätta lite olja, vanlig matolja för att hjälpa magen lite då kornet kan vara något svårsmält..sen även försöka höja silagegivan.
ska exprimentera lite och se om det blir bättre.
sen börjar väl antagligen pälsfällningen snart också, kanske lite därför han är lite på tårna.

Alla hästarna blir väl lite piggare nu på vårkanten, kan det inte vara det ? Lr det kankse inte har börjat bli vår hos er än...

det är det jag misstänker eller så är det något annat, för mig brukar han kännas lagomt pigg..har har det varit vår/vinter hela tiden..blandat med lite höst också känns det som :rofl:
men för henne har han tydligen varit för pigg..

pratade för övrigt med min tränare igår hon nämnde lucern som jag haft som ett alternativ men även olja 2 dl per dag eller linfrökaka.
jag har fått för mig att många hästar blir lösa i magen av olja och linfrökaka har jag faktiskt aldrig sett eller hört någon använda.

vad har ni för erfarenheter av olja, lucern och linfrökaka ? :)

Olja för energi (ger fett för hästen som man ser revbenen på)

Lucern för muskelmassa. Lucern räknas som grovfoder och är ett utmärkt komplement till grovfoder med lågt proteininnehåll.

Mitt varmblod blir inte så mycket hetare på havre så hon får ett färdigfoder innehållande havre (men inte mer än 1 kg per dag, så det är inga mängder), 1,5 kg lucernpellets blir för henne ganska lagom utöver 10 kg hö. Det är det som är så smidigt med lucern, man kan ge mycket om det behövs. både två och tre kilo är inte ovanligt på en normal häst. Men gör övergången lite långsamt, för både lucern och olja kan bli lite häftigt för magen om man inte tar det lugnt med foderbytet.

Jaaa men så är det inte överallt kan jag säga :smirk: Man ska inte ha för mycket fördommar mot färdig blandade foder.

Lympos tillverkare Lennart Henriksson har sin foder fabrik hemma och tillverkar inget annat foder än just Lympos.

Så det att man sopar ihop resterna och slänger i en säck.. Den tiden kan jag tycka är förbi.

Liknande trådar

Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med... 2
Svar
21
· Visningar
3 082
Hundhälsa Äldsta tikens mage har varit ett problem i många år. Vi har varit på utredningar hos flertalet olika veterinärer, även sådan som ska... 2
Svar
20
· Visningar
2 113
Senast: super
·
Hästmänniskan Hej, Jag vet att det finns många trådar om detta men av de som jag hittat är det många inaktiva och jag önskar verkligen stöd just nu...
Svar
10
· Visningar
3 064
Foder & Strö Har gått och klurat länge och väl på det här men känner att jag behöver input från lite klokt folk för jag vet ärligt talat inte vad som... 2
Svar
27
· Visningar
4 297
Senast: TinyWiny
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka