Tips på körövningar?

A

Annapanna

Jag skulle vilja ha lite tips på olika körövningar till min treåriga russpojkeför att få lite variation.
Hur tränar ni era körhästar? Har funderat på att införskaffa koner och bygga en bana att träna på ibland i paddocken eller på fält, förslag på annat man kan använda?
Har ni tips på lösgörande övningar då han är lite stel i höger sida?
Några roliga saker man kan göra när det är snö framöver?
Tacksam för svar då jag har idetorka och har en häst som gillar att göra nya saker och få stimulans.

Sv: Tips på körövningar?

* Jag brukar bygga som en precisionskörningsbana med koner (köpta på Hööks för 19 kr/styck) fast gör lite smalare hinder om jag tömkör.
* Jag brukar också bygga gathörn/labyrinter av grenar/pinnar/bommar (vad jag har hemma liksom!) och träna på att köra igenom dem.
* Skogskörning offroad är ju alltid nyttigt - särskilt för en själv! *flåsa flåsa*
* Träna på att stå stilla på en speciell plats. Just att lära hästen att ha tålamod att stå stilla är något jag tycker man måste öva massor på med en unghäst.
* Åk iväg och tömkör på något annat ställe än hemma. Behöver inte vara ett ridhus eller en ridskola - kan vara en kompis gård tex, eller bara en ny skog en bit hemifrån!
* "Skrämselövningar" - typ hänga paraplyer i träden, lägga ut en "farlig" pressenning, hänga fladdrande tygskynken på saker på stallplanen eller längs en väg där du och hästen går ofta och så vidare är nyttig träning. Ju mer man vänjer hästen vid, desto bättre är det ju!

Om du vill att han ska bli mjuk och fin så gör så här: tömkör på en volt. Ha ett stadigt tag om innertömmen och driv på framåt, samtidigt som du lirkar lite med yttertömmen. När han försöker köra ut bogen och smita ifrån dig räta snabbt ut honom och kör rakt fram ett par steg innan du fortsätter som förut. Gör likadant i andra varvet (byt varv ofta). Det är viktigt att du är snabb på att räta upp honom när han vill skjuta ut bogen för att komma undan. Bli inte hängande i tömtagen heller, utan lirka, ge och ta. Ditt russ måste också gå på ordentligt framåt, annars kommer han till sist bara att kröka på nacken men inte arbeta ordentligt med ryggen ändå. Byt också tempo ofta, trava några steg, skritt igen och så vidare.

Lycka till!
:banana:

Sv: Tips på körövningar?

Annapanna skrev:
Jag skulle vilja ha lite tips på olika körövningar till min treåriga russpojkeför att få lite variation.
Hur tränar ni era körhästar? Har funderat på att införskaffa koner och bygga en bana att träna på ibland i paddocken eller på fält, förslag på annat man kan använda?
Har ni tips på lösgörande övningar då han är lite stel i höger sida?
Några roliga saker man kan göra när det är snö framöver?
Tacksam för svar då jag har idetorka och har en häst som gillar att göra nya saker och få stimulans.

Shettiskillen jag kör går på ridskola men körs av mig minst två ggr i veckan. Nu när tävlingssäsongen är över kör vi mest ut i skogen, för att bygga kondis och styrka i tunga sandbackar...Tömkör också ibland och har nu ett par-projekt på gång! Kör jag dressyr brukar jag efter uppvärmning köra ganska mycket volter och få till ytterstödet, och också tempoväxlingar.

Det du kan träna på är ju att få ett bra stöd på ytter hela tiden. Till exempel genom att köra på volt och endast ge stödet där och "plocka" med innertömmen. När du kör på volt ska du också se till att hästen är rak, att inte ytterbogen ramlar ut. Då brukar det hjälpa att ta på ytter, om amn har bra stöd där. Tempoväxlingar är ju också bra. Träna på att få hästen att lyssna ordentligt till rösten! Min kille kan skritt, trav, galopp, kort trav, höger (vänster sitter inte lika bra!), sakta av och stanna genom rösten. Håller på med mellan och ökad trav också...Dom lär sig så snabbt så därför är sånt så kul!!

Fixar du koner kan du ställa upp en precisionsbana och träna, mät, ta tid, träna på rätt tempo som på tävling. Du kan också ställa upp koner och köra lite maratonsvängar mellan. Då brukar det tända till i skallen på shettisen! jättekul!!!

Far ut med andra också. Alltid roligare med sällskap, tycker säkert din häst också!

När det gäller snöaktiviteter kan du ju köra släde om du har nån. Eller tolka. Men det kan ju va svårt när man inte kan rida hästen...försöker själv komma på nåt sätt då man fortfarande kan styra med tömmarna. Kommer du på nåt så hojta!! Annars vet jag inte. Där skulle jag också vilja få lite idéer. Nåt roligare än att bara köra efter cykelvägen och i ridhuset...

Hoppas du fått reda på nåt intressant!! Men det viktigaste: ha kul!

Liknande trådar

Ridning Jag är rädd varje gång jag rider min häst. Sitter hela tiden med en känsla av att han kommer att bocka och sticka iväg. Ska dra...
Svar
8
· Visningar
3 684
Senast: AbCdE
·
Träning Jag har bra och trevliga ridvägar där jag bor, mestadels otrafikerade grusvägar vilket självklart är underbart! Jag har också en paddock...
Svar
5
· Visningar
843
Senast: Elo
·
Träning Nu skulle jag behöva alla era bästa tips. Har börjat rida ett sto som är den stelaste häst jag någonsin mött. Nu talar vi 10 år av fel...
2
Svar
23
· Visningar
3 960
Träning Hej, min passhäst är 7 år nu, ridit honom sen han var 4 (red in å utbildat) han är en travhäst och står i travstall. Ej tävlat trav sen...
Svar
8
· Visningar
2 666
Senast: Hedinn
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama