Tips på kattmat!

M

Musikoffer

Hej!

Jag har två innekatter vid ålder av 3 och 4 år, treåringen fick
för något år sedan kristaller i urinröret och jag blev därför
tvungen att byta torrfoder - från Friskies till Royal Canin.

Nu är det så, att efter priserna på Royal Canin gått upp har
jag inte längre råd att köpa detta torrfoder åt dem.
Hade jag haft råd hade jag naturligtvis stannat hos Royal Canin,
jag är supernöjd med dem.

Veterinärerna säger att torrfodret skall innehålla så lite salt
som möjligt. Då är min fråga, vad för mat finns det som innehåller
lite salt, men som ändå är till en vettig prisklass?

Hills och IAMS är ju bara att glömma, dessvärre! :(

Tacksam för svar!

Sv: Tips på kattmat!

Ska man ha ett foder som förebygger urinsten så är det de veterinära märkena man har att tillgå. Specific har FCD, Hills har c/d (eller w/d om katten är överviktig), Royal har Urinary S/O som både löser och förebygger sten, men även ett foder som heter Young Male som har S/O-index, dvs förebygger urinsten. Finns kanske fler RC-foder med S/O-index men inte som vi säljer på jobbet.
Det blir inte så fruktansvärt mycket dyrare att köpa ett foder hos veterinären, då man ger en mindre mängd av det jämfört med foder från tex ICA. Sen får man väl väga in de veterinärkostnader som kan komma om katten får tillbaka stenarna och det lidande det innebär både för katten och dig...

Kan du inte ge blötmat istället? Det är både billigare och bättre för katten.

Inte nödvändigtvis bara för att det är blötmat. Visst, katten får i sig mer vätska, vilket är en viktig del i förebyggandet av urinsten, men blötmaten som sådan är inte förebyggande. Om det inte är någon av de ovan nämnda fodrens blötmatsvariant.

Vad är det i torrfodren som gör att det är förebyggande då? Ger man bara kött utan tillsatser så bör de ju inte få i sig något som bidrar till urinsten.

Blötmat utan spannmål ger även korrekt urin-pH vilket motverkar urinsten. Att övergå till blötmat är en av de bästa sakerna man kan göra för att förebygga att katten ska få återfall. Något som inte har anammats helt och hållet av svenska veterinärkåren, men internationellt sett anses övergång till blötmat vara oerhört viktigt.

Ska man ha ett foder som förebygger urinsten så är det de veterinära märkena man har att tillgå. Specific har FCD, Hills har c/d (eller w/d om katten är överviktig), Royal har Urinary S/O som både löser och förebygger sten, men även ett foder som heter Young Male som har S/O-index, dvs förebygger urinsten. Finns kanske fler RC-foder med S/O-index men inte som vi säljer på jobbet.
Det blir inte så fruktansvärt mycket dyrare att köpa ett foder hos veterinären, då man ger en mindre mängd av det jämfört med foder från tex ICA. Sen får man väl väga in de veterinärkostnader som kan komma om katten får tillbaka stenarna och det lidande det innebär både för katten och dig...

Tusen tack för ditt svar, jag förstår naturligtvis att det blir
billigare i längden att köpa dyrare kattmat då man ger i mindre mängd.
Men som jag skriver har jag inte råd och alltså inte råd med den
stora klumpsumman man får betala för ett dyrt foder.

Det är tråkigt, men kan tyvärr inte göra så mycket åt det just nu.

Jag skall kolla upp Young Male! :)

Kan du inte ge blötmat istället? Det är både billigare och bättre för katten.

Glömde visst skriva detta i ovanstående inlägg,
men jag ger mina katter blötmat 1-2 gånger i veckan för
att de skall få i sig den vätskan de inte får av blötmaten.

Vad är det i torrfodren som gör att det är förebyggande då? Ger man bara kött utan tillsatser så bör de ju inte få i sig något som bidrar till urinsten.

Urinstensfodren ger urinen ett pH som är ogynnsamt för stenbildning. Vilket pH man eftersträvar i urinen beror på vilken sten man diagnostiserat katten med. Struvitsten (=magnesiumammoniumfostat) är den vanligaste hos katt och foder som förebygger detta har ett kontrollerat innehåll av magnesium-, fosfat-, och ammoniumjoner samt ger ett lägre urinpH (6,0-6,3).
Är det istället en kalciumoxalat-, cystin- eller uratsten katten haft, förebyggs det med tex FKD från Specific. Detta foder är "egentligen" ett njurfoder, men det reducerade proteininnehållet gör att dessa stenar inte lika lätt kan bildas (mindre mängd av dessa ämnen i urinen). Detta foder ger istället fodret lite basiskt vilket motverkar utfällning av ffa urat- och cystinkristaller. Det innehåller även kalciumcitrat vilket minskar risken för utfällning av kalciumoxalat.
Slutsats: Mycket viktigt att fastställa vilken sten katten har innan ett foder sätts in, annars kan man med felaktigt pH öka problemet!

Det är väl den största skillnaden mellan dem och ett vanligt foder. Burkmat är inte = bara kött utan tillsatser...

Senast ändrad:

Fast med ett våtfoder som inte innehåller spannmål får du ett optimalt urin-pH dvs. ett som gynnar varken struviter eller kalciumoxalater. Till råga på allt innebär den höga vätskehalten att urinvägarna sköljs igenom ordentligt hela tiden vilket i sig är gynnsamt eftersom kristallerna inte kan ligga kvar och klumpa ihop sig med varandra.

Men givetvis är det viktigt att veta vilken typ av urinsten det handlar om när den ska behandlas. Våtfoder sätter man in som förebyggande efter man löst problemet med befintlig urinsten.

Liknande trådar

I
Katthälsa Hej! jag har en liten 19-årig kisse som fick njursvikt i höstas. Har sen dess krånglat med alla de sorters njurfoder som jag känner...
Svar
2
· Visningar
8 783
Senast: MissFideli
·
L
Övr. Katt Hej vänner! Min pojke ska få sällskap, av inte mindre än sin halv-lillebror :love: (samma pappa). Det lilla knytet kommer hem nu på...
Svar
2
· Visningar
847
Senast: Lolou
·
M
Övr. Katt Hej! Jag har två huskatter varav ena fick för något år sedan kristaller i urinröret vilket resulterade i att jag fick byta...
2 3
Svar
57
· Visningar
7 128
Senast: Heulwen
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar