Tips på 'katastrof-filmer'

Trott

Trådstartare
Jag såg nyss San Andreas på bio, och blev sugen att se fler liknande filmer som handlar om naturkatastrofer/katastrofer. Några favoriter jag har är:
Day after tomorrow
Twister
World war Z (ja den är ju lite zombie också men tycker ändå den passar in i katastroftemat).

Vad finns det mer för filmer som påminner om dessa? Jag har noll koll :p

Jag såg nyss San Andreas på bio, och blev sugen att se fler liknande filmer som handlar om naturkatastrofer/katastrofer. Några favoriter jag har är:
Day after tomorrow
Twister
World war Z (ja den är ju lite zombie också men tycker ändå den passar in i katastroftemat).

Vad finns det mer för filmer som påminner om dessa? Jag har noll koll :p

2012
Dantes Peak

Tänkte säga Pacific Rim (bra film) men kanske är lite för mycket sci-fi? Trots att det handlar om hur vi människor förorenar jorden och konsekvenser av det. :p

Tänkte säga Pacific Rim (bra film) men kanske är lite för mycket sci-fi? Trots att det handlar om hur vi människor förorenar jorden och konsekvenser av det. :p
Jag fått kolla upp den, sci-fi ala star wars tycker jag inte om, men lite går bra :p

Som geolog kan jag säga att "Dante's Peak" INTE är överdriven, det är en riktigt bra beskrivning av ett utbrott från den typen av vulkan. Och ja, pyroklastiskt flöde är exakt så otrevligt som det ser ut. "Volcano" är dock ren goja geologiskt (och filmiskt) sett.

"Contagion" gillade jag och "Pacific Rim" är lagomunderhållning.

Sedan finns ju "Pompeii" fast man vet ju hur den slutar :D

Om du är intresserad av postapokalyptiska skildringar kanske The Road kan falla dig i smaken. Jag kan inte gå i god för att filmen är bra, jag har bara läst boken än så länge.

Som geolog kan jag säga att "Dante's Peak" INTE är överdriven, det är en riktigt bra beskrivning av ett utbrott från den typen av vulkan. Och ja, pyroklastiskt flöde är exakt så otrevligt som det ser ut. "Volcano" är dock ren goja geologiskt (och filmiskt) sett.

Mycket. Obehagligt. Verkligen.

Jag som gillar att intala mig att de där filmerna är överdrivna och orealistiska :)

Jag kan inte ens minnas något om föroreningar, jag minns bara hög volym, stereotypa karaktärer och ett korkat slut :o

Säger också Dantes Peak och Cloverfield. Och World War Z, även om jag tycker att den går mer under zombie-genren.

Det där kunde jag sluta mig till utan att vara geolog. :D Genom att se filmerna kunde jag säga att Volcano var skräp och Dantes Peak riktigt bra.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka