Tips på kaninproblem!

Agapi

Trådstartare
Jag har en långhårig vädurskanin på 8-9 år (utekanin) som för några år sedan hade ögoninflammation. Gick till veterinären och fick en salva som jag strök på 1-2 gånger om dagen. De sa också att han kunde vara allergisk mot halm, så sen dess bor han med strö och hö. Men nu har hans öga blivit geggigt och liksom klistrat ihop. Har fuktat en bomullstuss och tvättat så nu kan han iaf ha ögat öppet. Har inte möjlighet att åka till veterinären just idag, därför vill jag ha tips på vad man själv kan göra för att det ska bli bättre?

Ända sedan jag köpte honom (han var då ett år) har han haft problem med att det fasnat avföring i pälsen. Det är som att han inte lyfter på baken när han bajsar, utan sitter ner så att det kladdas ihop. Ibland är det små bollar som kommer ut, men ibland är han lös i magen. Så har det alltså varit ända sedan han var liten. Har testat att ändra kosten och haft honom på diet, men inget hjälper. Några tips på hur man kan lösa det?

Sv: Tips på kaninproblem!

Han behöver mer fiber i sin diet, vad för pellets äter han nu? Om du har tillgång till ngn butik som säljer foder för hästar och allt möjlkigt så kan du köpa en säck luzernhö light, ett danskt märke, det har lågt kalcium och protein till skillnad från vanlig luzern men innehåller otroligt mycket fiber, det räcker med en näve per dag utöver fritt med hö.

Just nu äter han fullkostblandning. Vi har testat att ge honom bara pellets, men ingen skillnad. Ska testa det du sa, förhoppningsvis finns det någon som säljer det.

När han har sådär i magen, är det då bra eller dåligt att ge honom morot och gurka?

Morötter innehåller fibrer vilket är bra men oxå socker som kan störa magen mer. Ge hellre grön paprika, selleri, mangold/spenat och andra gröna grönsaker. Löv är ypperligt och uppskattas mycket så bara ge dig ut och samla, lönn blad känner man ju lätt igen och kvistarna har slät bark och bryts lätt-mina älskar dem mest. Säcken med lucern är stor och kostar ca 100 kr men håller i 9 mån.

Liknande trådar

S
Hästvård Hej! Jag har ett sto på drygt tre år som vi kan kalla Julia. Jag har haft henne sedan hon var ungefär nio månader. Sedan i princip...
2
Svar
25
· Visningar
7 210
Senast: Madick
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar