Jag har en långhårig vädurskanin på 8-9 år (utekanin) som för några år sedan hade ögoninflammation. Gick till veterinären och fick en salva som jag strök på 1-2 gånger om dagen. De sa också att han kunde vara allergisk mot halm, så sen dess bor han med strö och hö. Men nu har hans öga blivit geggigt och liksom klistrat ihop. Har fuktat en bomullstuss och tvättat så nu kan han iaf ha ögat öppet. Har inte möjlighet att åka till veterinären just idag, därför vill jag ha tips på vad man själv kan göra för att det ska bli bättre?
Ända sedan jag köpte honom (han var då ett år) har han haft problem med att det fasnat avföring i pälsen. Det är som att han inte lyfter på baken när han bajsar, utan sitter ner så att det kladdas ihop. Ibland är det små bollar som kommer ut, men ibland är han lös i magen. Så har det alltså varit ända sedan han var liten. Har testat att ändra kosten och haft honom på diet, men inget hjälper. Några tips på hur man kan lösa det?
Ända sedan jag köpte honom (han var då ett år) har han haft problem med att det fasnat avföring i pälsen. Det är som att han inte lyfter på baken när han bajsar, utan sitter ner så att det kladdas ihop. Ibland är det små bollar som kommer ut, men ibland är han lös i magen. Så har det alltså varit ända sedan han var liten. Har testat att ändra kosten och haft honom på diet, men inget hjälper. Några tips på hur man kan lösa det?