Tips på inlärning av stillastående

P

Pälskling

Till att börja med är jag inte en medveten NH-utövare, utan försöker bara ha en sund inställning till hästar och ridning. Så alla råd eller tips ni vänligen ger mig får vara "nybörjaranpassade". :)

Efter många års hästägande hade jag ett litet uppehåll, och har precis börjat hjälpa en tjej med hennes 4-åriga valack.

Till mitt (och ägarens) lilla problem; hur lär man bäst hästen att stå still vid t.ex. rykt och pyssel? Även då han är uppbunden flyttar han sig gärna framåt, bakåt, till höger och till vänster.

Han är väldigt valpig i sitt beteende; smånafsar och snuttar, söker mycket fysisk kontakt. Jag accepterar kontaktsökandet, men inte nafsandet (obs! snarare tandkli än nafs, men ändå). Det känns inte heller som om han försöker testa mig (oss) och klättra i rang, utan mest som en sorts rastlös valpighet.

Vad kan jag göra?
 
Hej!
Bra att du vill komma till bukt med det, för om det är någonting som vi begär av våra hästar så är det just att de ska stå still. Problemet är att vi tränar det väldigt sällan. Först och främst så brukar jag träna i en så lätt miljö som miljö. T.ex ett ridhus, eller padock, en plats där det finns så lite som möjligt att bli intresserad av (varför göra det svårare än det behöver vara i början?).
Hästen har jag i något typ av rep som jag sedan lägger i marken. Tyngden från repet blir som en hjälp att stanna kvar (på westernspråk kallas detta groundtie). Efter detta är gjort så tar jag försiktigt ett steg bakåt från hästen och håller upp händerna för att hindra honom att följa med. Lyckas han så går jag fram och belönar. Skulle hästen gå iväg så flyttar jag tillbaka honom till utgångspunkten. Det du måste försöka göra är att hindra honom innan han tar steget, annars måste du hela tiden gå fram och korrigera. Du vill belöna mer än rätta fel. Skapa lätta situationer.

Allteftersom så kan du gå längre ifrån hästen, runt om honom, göra precis vad som helst tills du ber honom följa med. Skulle det inte fungera alls och hästen försöker dra iväg så fort du släpper repet så bottnar problemet snarare i ledarskap och då skulle jag gå tillbaka till grundläggande ledövningar.

Detta tar du med dig in i stallet, skulle hästen flytta sig från sin plats så flytta tillbaka honom och belöna. Exakt samma sak fast i en annan miljö. Värt att tänka på är också om det finns en annan orsak till varför han skuttar. En borste som inte är skön, eller i samband med sadling.
Lycka till
Niklas
 
vill ochså tilägga att ibland lönar de sig att göra de jobbigt för hästen att inte stå still,gör du de jobbigt för honom om han inte står still så kommer han till slut förstå att när han står still får han dels beöm å han slipper traska runt dig (el vad du väljer) men eftergiften ska koma väldigt snabbt.

Jag skull einte vilja rida en häst som inte kan stå still eller som inte kan backa då de är grunläggande för hästen att kunna stanna.

Lycka till!

Kramis anna
 
Kom ju på de ochså.

Tänk på att inte peta in tån i sidan på hästen (de är väldigt lätt hänt)! Då ger man ju signal för framåt.

mvh anna
 
Flytta tillbaka varje gång han rör på sig. Tar inte så lång tid innan poletten trillar ner. Inget skäll eller så, bara flytta tillbaka.

Sen kan man vara schysst och inte borsta och grejja längre än nödvändigt INNAN man rider utan göra det sen istället och så öka på tiden när de mognar och får bättre tålamod.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp