Tips på hur vi sårvårdar ovillig häst?

D

Donauschwalbe

Har en unghingst som har en hovböld som spruckit i kronranden på ena fram och denna hovböld ska spolas med jodopaxlösning varje dag. Det går inte.

Håller man upp det andra frambenet stegrar han sig lös. Brems biter inte, han snorklar så att det låter som om han ska dö men lik förb... slår han med framhoven så fort man kommer nära. Kan tillägga att samma sak skedde på klinik, trots att han fått lugnande. Fler tips mottages tacksamt.:eek:
 
Sv: Tips på hur vi sårvårdar ovillig häst?

Har nog tyvärr inte någon generallösning på ditt problem. Spontant tänker jag bara på att istället för att lyfta motsatta sidans framben, prova att lyfta samma sidas bakben. Lyfter han då på frambenet som skadan finns på så kan han omöjligt hålla balansen.

Nu vet jag ju inte hur pass välhanterad din hingst är så det kanske blir rent farligt att försöka lyfta ett bakben, i så fall är det ju ingen bra idé.

Sen kan man ju också fråga sig om han inte vill stå still för att det gör ont eller för att han är sprallig/hingstig/lite hanterad. Är det för att det gör ont så är det ju inte så lätt att komma på en lösning. Hästar är ofta inte speciellt mottagliga för övertalning om det gör riktigt ont. A och O är ju dock att man själv är lugn som en filbunke så man inte stressar upp hästen i onödan. Kanske en hästkompis kvar i stallet som lite trygghet kan hjälpa också.

Är det för att han är lite hanterad så är det bara att jobba på den biten. Självklart lite svårt att börja när det är en tämligen akut situation, men om det skulle hända något igen (vilket det ju ofta gör tyvärr) så är det ju jättebra om han i alla fall gått "grundkursen" :)
 
Sv: Tips på hur vi sårvårdar ovillig häst?

Han är väldigt välhanterad och normalt är det inga problem med honom alls, det är att det gör ont som är problemet. Men vi får prova att ta samma sidas bakben, det kanske var ett bra tips!:idea:
 
Sv: Tips på hur vi sårvårdar ovillig häst?

Nödlösning på tex ohanterade hästar eller hästar som du beskriver kan vara att sätta på ordentligt med indränkt jodopax bomul runt ett kvast skaft och sen trycka med kvast skaftet mot såret. då är du aldrig i närheten av hästen och det gör inte så mycket om den lever och far litegrann.

sista nödlösning som sagt men det brukar funka....
 
Sv: Tips på hur vi sårvårdar ovillig häst?

Göra iordning ett "fat" med lösningen och ställa hästens hov där i?SÅ får man putta lite på den så den sätter ned benet...äsch jag vet inte om det var någo<n bra ide men jag gör rent min häst fötter när de är leriga genom att sätta ner dem i en hink och skubba med diskborste;)
 
Sv: Tips på hur vi sårvårdar ovillig häst?

Man behöver inte ha en ung häst för att ha problem med sårvård... :crazy:
Min valack var HEMSK och så fort man kom i närheten så flög hela hästen i luften. Nu hade han inte många sårskador i sitt liv men jag minns speciellt en som satt högt upp på ett bakben. Jag behövde bara närma mig med bomull så blev han tokig.
Självklart provade jag ALLT, men i slutänden var det enda som funkade att spola med vatten. Jag fick helt enkelt nöja mig med den sårvården...

Vid samma skada som din (dvs böld som sprack upp i kronranden)så öste jag på väteperoxid och kastade mig bort (på ett bakben). Det läkte fint och när han inte hade ont längre så kunde jag putsa bäst jag ville. Knasig häst! Men han var EXTREMT känslig.
 
Sv: Tips på hur vi sårvårdar ovillig häst?

Det är jobbigt när varken brems eller frambenslyft funkar. Men det borde gå att spola på en bits avstånd med sårspruta. Vänta ut honom tills benet står i maken, spruta på och hoppas på att träffa och vänta tills benet är i marken igen...
 
Sv: Tips på hur vi sårvårdar ovillig häst?

Har du testat att bremsa örat?

Hört att det är mer effektivt ibland.
 
Sv: Tips på hur vi sårvårdar ovillig häst?

När jag hade hand om ett helgalet sto som vi var tvugna att ta in i seminspiltan så blev hon riktigt idiot! Det gick inte att bremsa överläppen men det gick utmärkt att bremsa öronen. Hon blev hel lugn. Prova det.
 
Sv: Tips på hur vi sårvårdar ovillig häst?

Ja, ibland måste man bli riktigt brutal..........och det är inget kul. Men det kan ju hända att din häst får en värre skada och det MÅSTE kunna gå att sköta om det.
Min erfarenhet är att om hästen blir farlig (då den är rädd eller riktigt förbannad) så tar man till tunga vapnen direkt. Dvs. man är fler gärna tre st, bremsar rejält, ställer upp hästen mot en boxvägg och binder upp kort så den inte kan kasta sig frammåt, bakåt eller stegra sig, ibland kan även örat få bremsas och att ett sk. gristag göres (man tar ett rejält ta i hästens skinn på halsen). Ett helstängt huvudlag är bra.
Har man personliga känslor för hästen kan det vara bättre om andra gör det, så man själv slipper vara med.
Det är ytterst sällan man behöver göra så här med hästar. Oftast räcker det med att personerna som är runt hästen har pondus och att hästen känner det och en brems.
lycka till
gulan
 
Sv: Tips på hur vi sårvårdar ovillig häst?

Tack för alla tips och råd. Jag kan passa på att berätta vad som OVÄNTAT funkade igår och som vi inte testade första dagen: att lyfta framhoven med hovbölden som när man ska kratsa och så spruta i hålet (som sitter på hovens framsida) upp och ner så att säga. Problemet är ju att det inte är så stort hål att pricka men enligt sambon (jag var inte med) ska det ha gått mycket bra.:p
 
Sv: Tips på hur vi sårvårdar ovillig häst?

Donauschwalbe skrev:
Tack för alla tips och råd. Jag kan passa på att berätta vad som OVÄNTAT funkade igår och som vi inte testade första dagen: att lyfta framhoven med hovbölden som när man ska kratsa och så spruta i hålet (som sitter på hovens framsida) upp och ner så att säga. Problemet är ju att det inte är så stort hål att pricka men enligt sambon (jag var inte med) ska det ha gått mycket bra.:p

Det här var precis det jag tänkte när jag läste tråden, och när jag kom längst ner såg jag ju att ni redan provat det, med gott resultat.

jag har haft hand om flertalet unghästar (som av olika anledningar haft sår/mugg på ben), samtliga hyperkänsliga i sina ben. Har de haft sår så har jag lyft upp dem på mitt ben. De är vana(om de är någorlunda hanterade och kanske skodda) vid att man pillar i benen då de står så här, så oftast brukar de stå som små änglar då.. :)
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Föräldrar till barn som rider
  • Födda 2022
  • Födda -21

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp