Tips på hur man underhåller hästen?!

N

Nordzingel

Hej!

Jag har en unghäst som är snart 3 år gammal. Vi har nyligen bytt stall och hon trivs jätte bra som tur är - men... Vi har ett litet problem. I detta stall släpper dom in hästarna vid 16-17 och hon är van att gå in något senare, så vi är lite bekymrade över att hon börjar bli lite uttråkad...

Då undrar jag - Finns det någonting man kan göra för att underhålla henne under natten samt hennes något tråkiga hage? Den är riktigt stor, men det finns inte ett ändå träd eller något...:confused:

Skulle man kunna lägga in några grenar eller nåt? Isåfall, vilka? Har hört att asp är bra för dom - sen finns det de träd som inte alls är bra. Vi har även köpt en hästleksak men den gick inte att montéra eller nåt liknande... :p

Skulle bli riktigt, riktigt tacksam för goda svar!

tack på förhand! :bow:

Sv: Tips på hur man underhåller hästen?!

Hej!

När min häst var något yngre så vände hon upp och ned på boxen under natten. Nu har jag hängt upp en stor gren/stock i ett hörn av boxen. Jag tar alltid Asp till min häst, då det verkar vara en favorit. Hon har även fått en "hästboll", med handtag på. Det verkar som om hon leker flitigt med den då den alltid har flyttats runt under natten, den är ganska lätt och mjuk så hästen skadas inte på något sätt om den råkar lägga sig på den eller liknande. Men det var kanske en sån du menade?:d

Sen kanske du kan se till att motionera/hantera hästen lite senare på eftermiddagen/kvällen så att hon får aktivera:banana: sig lite innan det är dags för natten. När de är så unga så krävs det ofta inte allt för mycket för att de ska bli lite trött i sinnet.

Lycka till!

Tack så mycket! Då får vi prova på Asp.. Låter bra! ;) Tack!

Ja gud, det glömde jag.. Vi håller på att rida in henne nu, så det blir träning nästan varje dag - fast energi har hon gott om :idea:

Ja, vi köpte en grön leksak från... Bö---s om jag inte tar fel... Men den var ju jätte svår hehe :confused:

Tack igen! :)

Finns nån typ av tjockt rep med en slicksten på man kan hänga in som de kan roa sig med. Tror även det finns för hästar, såna bollar du lägger godis i som hästen kan knuffa runt och försöka få ut godiset ur.

Grenar i hagen kan vara en bra idé, men se till att de inte är för stickiga eller torra och hårda. Finns grenar i hagen där min mammas häst står och vid ett tillfälle hade han en lång reva över ryggen med små trästickor i, troligen från att ha rullat på en vass pinne eller nått liknande.

Nu har ni säkert tänkt på det, men det allra viktigaste för mig är att hästen verkligen får stimulans i hagen, och då menar jag av bra hästkamrater.
Det kanske går att komma överens med de andra ägarna att ta in era hästar senare några dagar i veckan? Framförallt nu när det börjar bli ljusare.
Har haft liknande "problem" sedan jag bytte stall för en månad sedan, att där tas hästarna in 17, men efetrsom jag har två hästar o de går tillsammans får de sin middag ute och så tar jag in dem vid 20 några dagar i veckan;).

Utöver det jobbar jag mycket med varierande träning, löshoppning, löslongering (båda ihop) utöver de tuffare passen och träningarna, blandat med längre uteturer. Det kan ju vara lite svårt på en så ung häst, men leka och umgås gillar mina med;).

För min ena har alltid just utevistelsen varit avgörande, i värsta fall kanske du ska flytta hästen tills den blivit äldre, någonstans där den kan få den stimulans den behöver? Min yngsta har jag haft på lösdrift i flock tills den var 6, just för att han behövde det psykiskt, men det är ju olika.

Försök fixa så hon kan gå ihop med andra hästar i hagen under dagen. Sen ge rejält med hö inför natten. Då står hon inte helt sysslolös många timmar.

Kom på en sak till. Om du vill hålla henne sysselsatt, men inte vill öka hö-givan, kan du lägga in halm i hennes box (om hon inte står på halm vill säga), så kan hon pillla och pyssla med det när höet är slut utan att bli "överfodrad".

Nu har jag en jättebra ide. I hagen ska du lägga in asp. Hästar tycker att det är gott och kul. I stallet kan du hänga upp ett hönät mitt i taket. Inte mot väggen utan det ska flytta på sig när hon försöker ta av det. Jag har köpt ett när med väldigt små hål. Mina ponnyer är sysselsatta 3-4 timmar minst. Det är vad jag har kollat. adressen till företaget är http://www.swedishhoofschool.com/svenskasidan.htm.
Kolla in

Liknande trådar

Ekonomi & Juridik Hej på er, det finns säkert mängder av sånna här frågor på nätet men har inte hittat hur man gör i exakt vår situation. Sambon har en...
Svar
3
· Visningar
1 467
Senast: Bee
·
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
2 573
Senast: Lavinia
·
Hästhantering Jag har ett helt fantastiskt halvblodsto som alltid har fungerat med alla hästar hon gått med. Unga, gamla, stora som hus, småttingar...
Svar
5
· Visningar
2 575
Senast: Stereo
·
Relationer Jag vet inte vart tråden hör hemma, den spretar mot flera ämnen. Moderator kan flytta den om det blivit helt galet. Jag måste...
2
Svar
28
· Visningar
9 098
Senast: lundsbo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar