Tips på hur man får till snygg man?

Alindra2000

Trådstartare
Hur gör ni andra som har hästar med virrvarr man? Man kan rycka min hästs man och få den jättesnygg, i ungefär två timmar. Sen POFF så ser den helt ojämn ut (även fast den är rak platt). Tycker att alla andras hästar ser så jäkla snygga ut jämt och min fia ser ut som att hon är en nyss infångad vildhäst i sin. Vi har testat att fläta ner den, rycka för hand, med kniv, klippa. Morr... Tips? (inga kommentarer om att de inte borde spela ngn roll osv osv. vill bara ha tips på hur man hanterar dessa busmanar och får dem under hyfsad kontroll)

Sv: Tips på hur man får till snygg man?

Är din hästs man liggande i övrigt? För annars, om den är lite "busig" (eller ostyrig kanske är rätta ordet) så kan jag tycka att det är helt okej att ha en - i övrigt kort och välansad - man som får vara lite rufsig. Åtminstone på min så speglar det personligheten :) Men som sagt, inget jättefluff utan snarare ordentligt kort och uttunnad.

Annars tycker jag att pälsglans brukar funka bra när man vill få manen att lägga sig, eller fortsätt vara envis med flätorna. Kan vara lite riskabelt att tunna ut för mycket, vissa hästar får mer "volym" då har jag märkt.
Ett annat tips är att skaffa en ihärdig skötare - hade en duktig tjej som frenetiskt borstade och flätade och vattenkammade (mm mm) och tillsist låg manen kvar vackert!

Sv: Tips på hur man får till snygg man?

döda mej inte nu när jag säger; klipp manen...ryck litelitegrann bara för urtunningens skull, men själva längden klipper du, då blir alla hårstrån lika långa och blir lättare att hålla i chack, kan ju jämföras med när man klipper upp håret på en människa: det blir ju mkt mer volym i håret, är hela håret i samma längd ligger det mera stilla....tvätta den med schampo blandat med olivolja, så att den blir lite fetare och inte lika frissig..

Senast ändrad:

Liknande trådar

Avel Tänkte bara skriva lite allmänt om travaren. Hoppas det inte blir mer sådana här diskutioner. Vi har både franska och amerikanska...
2 3 4
Svar
77
· Visningar
6 615
Senast: henry_
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka