Tips på hur jag gör när vår ponny stannar vid uteritt

K

Kina

Vi har haft vår ponny (Svenks ridponny, korsning welsh/arab) i fyra veckor nu. Han är 8 år. När jag rider ut på honom själv, stannar han vid t ex diken, stora stenar eller annat "läskigt". Ibland tar det ca 15-20 min att komma förbi "hindret", men nu börjar mitt tålamod tryta. Har verkligen varit lugn eftersom jag inte har velat förstärka hans rädsla eller vad det nu är, med att slå till med spöt. Idag var jag ändå tvungen att göra det eftersom han stannade mitt i vägen! Då gick han, om än motvilligt. Har någon tips om hur vi vänjer honom av med detta? Hur gör ni? Använder spöt? Vi försöker ofta rida ut med någon annan och då går det bättre, men det är inte alltid det passar.

Sv: Tips på hur jag gör när vår ponny stannar vid uteritt

när han stannar så sit lungt, men höll rigtningen och venta har hästen inte gåt fram innom ca. 2 minutter. Stå av och gå framför hästen så han kan se att det är inget farligt.
Om han stanner på vegen kan du ju stå av och gå framför om der kommer nogon.

Är hästen rädd eller ouppfostrad?

Oavsett vilket, är svaret samma. Hästen ska gå framåt för skänkelhjälp. Gör den inte det, förstärker du med pisk och ljud.

Korta upp tyglarna i en hand så det liksom blir en stump av tygeln och det kan du "slå" på sidan av hästen liksom "höger,vänster,höger,vänster" brukar funka :)

Man ska ju inte korta upp tyglarna så man drar hästen i munnen samtidigt som man gör det, då blir det ju dubbelmoral ;)

Lycka till , men tänk på att du inte slår för hårt med pisken , då blir det bara negativt!

Hoppar av och leder den förbi och hoppar sen upp igen. efter några veckor på nya stället brukar de sluta. Är den riktigt rädd så parkerar jag oss vid faran och tillbringar en halvtimme där tills hästen är fullkomligt trygg.
att låta en häst stanna 15-20 minuter vid nånting är väldigt dumt, ungefär lika korkat som att låta en häst stå på transportrampen och bråka längre än 2 minuter.Lös problemet direkt annars lär du den en vana, dvs att om den är rädd så ska den parkera sig.

Senast ändrad:

tack för tipset, glömde skriva att jag har hoppat av och försökt leda förbi, men han "parkerar" ändå. Du skriver att det är dumt att låta hästen parkera i 15-20 min, betyder det att du tycker att jag ska ta till spöt om han inte går efter några minuter?

Hoppa av och led honom redan när han tänker börja stanna.

Om hästen är rädd ska du inte använda spöet.
Stanna hästen själv när du märker att den börjar kolla. tala mjukt och uppmuntrande. Då lär den sig att den inte behöver stanna själv när det är nåt läskigt. Så småningom börjar han lita mer på vad du utsätter honom för.

klappa honom och visa att du är lung om han nu är rädd för det. risken finns när du användet spöet är att det bli negativt, hästen blir kanske mer rädd och märker att du blir arg eller så. var lung!

Du har fått många bra tips här. Tänk på att du bara har haft din häst i fyra veckor. Det är inte så lång tid även om hästen inte är alltför ung. Det är nog alldeles för tidigt att tappa tålamodet!! Det tar tid för hästar att vänja sig vid nya människor och nya miljöer. Oftast vet man ju inte vad de har varit med om tidigare. Min häst har jag haft i snart fyra år. Jag köpte henne när hon var två år och red in henne ett år senare. Hon stannade ofta när vi var ute i skogen (rider tyvärr ofta ensam) under hela första året. Jag brydde mig inte så mkt utan hoppade av henne och gick en bit. Nu går hon ofta fram överallt men kan fortfarande stanna. Igår red vi förbi en sommarstuga där några ungdomar satt och åt frukost. De hade bilstereon på för högsta volym och bagageluckan öppen (mitt i skogen). Hästen som är lite osäker på bilar blev helt förfärad. Jag har lärt mig att känna av när hon bara tramsar lite och går att driva fram och ner hon inte vågar gå. Igår var det inte annat att göra än att hoppa av och gå vid sidan om.
Jag tror att din häst behöver vänja sig lite vid dig och känna att den är trygg med dig. Har du provat att gå ut och promenera med den? Om den inte vill gå med när du leder den kan du ju träna lite ledarskapsövningar med den. Gör saker som känns lättare att göra. Ge den lite tid. Lycka till!

Jag gick nyligen på dressyrclinic i falun för minna telde och hon sa att när hästen blir rädd- skit i föremålet! Titta inte på det utan ignorera det- om du tittar på det säger du till hästen att det är något som han borde focusera på.

Jag har erfarenheten att hoppa av och leda hjälper diddly squat- alltså inget alls. Hästen vet bara att "jaha du stollar jag till mig så hoppar hon ju av!" och då blir det en ond cirkel.
Du får analysera situationen: ser hästen rädd ut? Trampar han runt och fnyser samt ser ut att tänka "HJÄLP!" eller bara står han och glor och verkar tänka "näe gud vad äckligt nu vill jag inte"? Min häst brukar oftast fjanta sig och tycka "nah du vi kan väll ta det här någon annan dag istället" och då uppmanar jag först med 1 skänklar, 2 rösten (jag "morrar") samt "vagga" i sadeln, 3 spöet. Är hästen rädd så, om den inte är fullkomligt livrädd, brukar det funka om du agerar oberörd, tittar framåt och bestämt skänklar fram hästen. Eftersom det är din häst och jag känner den inte vet jag inte hur den är men jag har märkt att ju mer man uppmärksammar deras beteende ju värre blir det; om man ändrar tonläge och säger "luuuuuugn" så misstänker ju hästen att något är annorlunda, säger du däremot bara "kom så fortsätter vi" med din vanliga, oberörda röst kopplar hästen det som att det inte finns något konstigt vid stenen/diket.

Jag tycker du ska rida samma runda varje dag ända tills han inte stannar längre på den rundan. Så gör du samma med en ny runda osv.
När hästen får gå samma runda så vänjer den sig vid den och du lägger märke till vilken sten eller gren den stannar för. När du sedan rider dagen efter så ser du till att vara beredd innan ni kommer till den stenen och driver på både med bestämdhet i dina framåtdrivande rörelser, röst. Håller den på och byter föremål varje dag som den reagerar på skulle jag tro det är fånighet och han behöver en bestämd ryttare som med bestämdhet visar att Ni ska förbi.
Vi har shettisar till min dotter. Den ena hade en ful ovana att helt utan orsak tvärvända. Det kunde ske i skritt eller trav. Jag började istället gå bakom med en piska, eftersom min reaktion är snabbare än min dotter så kunde jag snabbt rya till då jag såg att han var påväg. Ibland hann han ju halvvägs men vi lyckades mer och mer förekomma honom. Men det hände att han fick smaka piskan med.
Det kan ochså vara något för dig. Att en person går bakom Er och smackar på och hjälper till.
gulan

kan bara hålla med om vad du säger, man ska inte hålla på att dalta för mycket med en rädd häst det förvärrar bara beteendet, när man rider så rider man och är koncentrerad på det ryttaren vill eftersom det är den som är ledaren. Även om hästen stirrar på en sten eller vad den nu är rädd för håller man själv blicken dit man vill och fortsätter rida, du som ledaren vet om att stenen inte är farlig och det är din uppgift att tala om det för hästen genom att inte ta notis om den

Så länge hästen försöker så gör jag ingenting, alltså så länge den tänker att den ska gå förbi men inte vågar. Om den släpper uppmärksamheten så ber jag den gå igen. Bara "tjatar" lugnt att uppgiften är att gå förbi det som är läskigt och hästen får lösa det på sitt sätt. Massor med beröm när vi väl kommer förbi.

Det kan bli så att det blir lite bråk om hästen vänder eller går emot massor, men det jag "bråkar" om då är att hästen har släppt uppgiften och bråkar mot mig istället, så fort uppmärksamheten är på uppgiften så är jag lugn igen.

Jag gick nyligen på dressyrclinic i falun för minna telde och hon sa att när hästen blir rädd- skit i föremålet! Titta inte på det utan ignorera det- om du tittar på det säger du till hästen att det är något som han borde focusera på.

Jag har erfarenheten att hoppa av och leda hjälper diddly squat- alltså inget alls. Hästen vet bara att "jaha du stollar jag till mig så hoppar hon ju av!" och då blir det en ond cirkel.
Du får analysera situationen: ser hästen rädd ut? Trampar han runt och fnyser samt ser ut att tänka "HJÄLP!" eller bara står han och glor och verkar tänka "näe gud vad äckligt nu vill jag inte"? Min häst brukar oftast fjanta sig och tycka "nah du vi kan väll ta det här någon annan dag istället" och då uppmanar jag först med 1 skänklar, 2 rösten (jag "morrar") samt "vagga" i sadeln, 3 spöet. Är hästen rädd så, om den inte är fullkomligt livrädd, brukar det funka om du agerar oberörd, tittar framåt och bestämt skänklar fram hästen. Eftersom det är din häst och jag känner den inte vet jag inte hur den är men jag har märkt att ju mer man uppmärksammar deras beteende ju värre blir det; om man ändrar tonläge och säger "luuuuuugn" så misstänker ju hästen att något är annorlunda, säger du däremot bara "kom så fortsätter vi" med din vanliga, oberörda röst kopplar hästen det som att det inte finns något konstigt vid stenen/diket.

Om ditt svar är riktat till mig så svarar jag att jag instämmer helt med att man inte ska bry sig om det som är farligt. Det är för mig självklart att man ska ignorera det farliga monstret annars talat man ju om för hästen att det är farligt. Men för min del har det fungerat utmärkt med att jag har hoppat av och gått förbi det farliga hindret på ett helt odramatiskt sätt. Det är ganska tufft för en treåring att vara ute i skogen alldeles ensam = utan hästkompis. Unghästen måste ju i alla lägen gå först och kan aldrig träna på att gå efter ngn äldre mer erfaren häst. Det är så jag har det under den största delen av året och då har jag gjort det bästa möjliga av situationen. I början provade jag att sitta kvar och vänta ut henne, driva fram henne, lägga till spöet osv men det hjälpte inte. Jag tror att man får prova sig fram till den metod som fungerar bäst för ryttare och häst. Det är inte säkert att samma metod passar alla.

När hästar som jag ridit (eller hanterat från marken) fått för sig att något föremål är farligt så har jag konsekvent lärt dom att det ALLTID innebär extra arbete med att konfrontera det farliga föremålet.

Finns det plats (kan ju vara omöjligt vid en trafikerad väg t.ex.) så gör cirklar runt föremålet, eller cirklar som gränsar mot föremålet.

Byt varv ibland, hästen måste bearbeta alla intryck "från båda hållen". De flesta hästar jag hanterat har haft lättare för saker den ser med vänstra sidan inåt, för det är ju av någon anledning den sidan de flesta leder, stiger upp, sadlar osv från.

Själv behöver du inte låtsas om som om föremålet finns där, men arbeta för att hitta det avstånd från föremålet som hästen "tål", och försök hela tiden minska avståndet genom att göra mindre cirklar runt eller flytta cirkeln närmare.

Du avgör själv om du bara vill skritta lugnt och låta hästen bearbeta sin rädsla, eller om du vill distrahera hästen lite genom att kräva att den är uppmärksam på dig och dina hjälper, tempoväxlingar, sidvärtsrörelser osv.

Det brukar oftast sluta med att hästens nyfikenhet tar över rädslan och att hästen nosar eller sparkar lite på föremålet. Klappa hästen och rid vidare med en lite modigare häst.

Eller så nöjer du dig med att hästen bara klarat av att komma liite liite närmare än förra gången, och fortsätter vid något annat tillfälle.

De hästar jag har haft har nästan aktat sig för att visa sig rädda för saker på vägen, dom vet ju att det alltid innebär en massa extra jobb :-)

jag tror jag haft samma problem . tvärstannar h*n mitt på ett ställe och vägrar ta ett enda steg ? förutom åt det hållet ni inte ska / bakåt ? iof är hon kanske lite gammal för det man kanske lyckades med förra ägaren (?) men den hästen jag red var 4 år och kom bara in i trotsåldern , isf är det bara använda spöt och göra vad du kan . ibland när vi galopperade svängde hon rakt ut i skogen helt plotsligt oxå ... men om hon varit i trotsåldern me förra ägaren och lyckats med det då är det klart h*n fortsätter ... men om du är så konsekvent som möjligt och inte låter henne vinna (hoppa hälst inte av , då h*n oxå vinner ) så kommer hon komma över det och förstå att det inte funkar , och du kommer få en jätte trovlig häst på uteritterna . (hände aldrig i paddocken med min) men nästan varje gång vi red ut . lycka till ^^

Om du bara har haft din häst i några vekor så skulle jag tro att han också testar dig litegrann.

Jag tycker det är synd att börja en ny relation med att använda spö. Jag har själv arab och jag kan säga att jag har inte kommit nån vart på det sättet.

Några tips:

Om han stannar och inte flyttar sig, gunga lite i sadeln så han måste flytta sig, ev led med tygeln ut åt sidan så hästen flyttar sig i sidled.

hoppa av. Inget fel med det! Led hästen förbi det läskiga. Till slut blir hästen van och går förbi utan att du behöver hoppa av.

jag vill verkligen poängtera vikten vid att du inte använder spöet. Ju mer irriterad du blir desto mer stressad blir hästen. Var lugn och metodisk. Tänk hela tiden att du bestämmer!

Lycka till!

Liknande trådar

Ridning Min medryttarhäst är världens snällaste, tryggaste och lugnaste pojke, för någon vecka sedan red vi förbi ett garage där någon plötsligt...
Svar
6
· Visningar
2 190
Senast: SkorpSmulan
·
Avel Nu vet jag att det finns trådar om travarkorsningar redan, men de jag hittade var från typ 2008, och funderar mer specifikt om just mitt...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
13 682
Hästhantering Hej, jag har nyligen fått en d-ponny på 10 år! Hon är jätte snäll i all hantering bits sparkas inte eller så. Men när man rider...
Svar
7
· Visningar
2 114
Senast: Brassneck
·
Träning Jag har ett problem med min ena ponny... Har aldrig haft något problem att rida heta hästar. Min andra ponny är väldigt framåt och blir...
Svar
12
· Visningar
1 482
Senast: Lager
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama