Tips på hoppsadel....

C

C_J

Ska köpa en hoppsadel till min halvblodskorning, han tävlar på hobbynivå, 1m-1,20m.
Vill inte köpa en sadel för typ 4000kr då ekonomin inte tillåter det när man har 2 hästar inackorderade, har medelmåttig/dålig lön.
Vill kunna köpa en bomlös sadel också så småning om.

Funderar på att köpa en kingston flat seat,
Stålförstärkt träbom. Stoppad med polyerutan.
Två års garanti.

Bra pris tycker jag, lagom liksom, då har man råd att köpa ett fint träns också.

Någon som har en sånhär sadel?
Skriv gärna och berätta vad ni tycker om den.

Sv: Tips på hoppsadel....

Skulle nog inte rekommendera dig att köpa den. Har aldrig haft en själv men vet en kompis till mig hade köpt en sån, efter typ en månad hade hästen fått ont i ryggen osv, hade blivit som "knölar" i bossorna av stoppningen. Kan säga att en sadelutprovare hade kollat den åt henne med...

Satsa hellre på en bättre begagnad!

Köp inte en sånn...usch super dåliga sadlar. Dåligt läder och dålig stoppning. Sitter nog itne bra på en enda häst.. och är otroligt obekväma. Satsa hellre på en griffin eller wintec. :banana:

Kingston är det sista du ska köpa. Jag köpte just en billig hoppsadel för att det var svårt att hålla sig kvar i dressyrsadeln på min lite bockiga häst. Letad då efter sadel upp till 4.000:- och blev förvånad vilka fynd man faktiskt kan göra! För mig blev det en Frank Baines Passad för 2.700:-. Är jättenöjd faktiskt!

Mina tips i din prisklass är (obserevera att det gäller lite äldre modeller):
Cliffs Barnsby
Kieffer
Passier
Frank Baines
Pessoa
Stübben

Alla dessa märken har bra kvalité och är fina även efter många års användning.

Hööks har ju thorowgoods sadlar, finns en riktigt snygg hoppsadel där, T6an.

Ska köpa en hoppsadel till min halvblodskorning, han tävlar på hobbynivå, 1m-1,20m.
Vill inte köpa en sadel för typ 4000kr då ekonomin inte tillåter det när man har 2 hästar inackorderade, har medelmåttig/dålig lön.
Vill kunna köpa en bomlös sadel också så småning om.

Funderar på att köpa en kingston flat seat,
Stålförstärkt träbom. Stoppad med polyerutan.
Två års garanti.

Bra pris tycker jag, lagom liksom, då har man råd att köpa ett fint träns också.

jag tycker du resonerar fel, fråga dig själv hur länge du vill att din häst ska hålla?
En sadel av bra kvalité som är rätt utpassad är a och o.
Köp häldre en bra än två medelmåtta.
Och en bra sadeln är väl viktigare en ett fint träns?

du kan hitta en bra begagnad för några tusenlappar som en sadelprovare för några hundra kronor kan hjälpa dig att passa ut.

jag tror att det i längden blir billigare än alla de vetrinärkostnaderna du skulle få om du red med fel sadel

jag tycker du resonerar fel, fråga dig själv hur länge du vill att din häst ska hålla?
En sadel av bra kvalité som är rätt utpassad är a och o.
Köp häldre en bra än två medelmåtta.
Och en bra sadeln är väl viktigare en ett fint träns?

du kan hitta en bra begagnad för några tusenlappar som en sadelprovare för några hundra kronor kan hjälpa dig att passa ut.

jag tror att det i längden blir billigare än alla de vetrinärkostnaderna du skulle få om du red med fel sadel

Jag kan inte annat än instämma med detta inlägg till 110%

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Pusseltråden
  • Burkmat
  • Kan det verkligen stämma?

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka