Tips på hjälp!

Splittan

Trådstartare
Jag tränar en liten tjej på 11 år. Hon har en 4 årig haflinger korsning (D-ponny). Så hennes ponny är lite för stark för henne i bland.

Nu är det så att han drar utåt när man ska svänga eller i bland nä man rider på volt.
Tejej har problem med att få han att svänga när hon vill, för att han bara skjuter ut bogen och fortsätter att dra utåt. Hon kan svänga honom, men det blir en stor sväng.

Själv när jag rider honom så är det inga problem, för jag vet ju exakt vad jag ska göra (men jag har svårt för att förklara för henne VAD jag gör) och är ju mkt starkare i benen än vad hon är.
Dessutom så är ponnyn väldigt känslig för skänkelhjälper, och tjejen vågar inte riktigt kläma till honom med skänklen, då hon är rädd för att han ska hitta på bus.

Har ni några bra tips på hur man kan förklara, samt bra övningar. För att lära ponny och ryttare att förstå varandra, så att det kan svänga utan att ponnyn skjuter ut bogen när han känner för det, och "vägrar" att svänga.

Sv: Tips på hjälp!

Till att börja med kan du be henne visualisera att hon rider med garrocha, sätter ner den i marken och ska rida runt den, brukar funka ganska bra. Om hon vågar kan du ju slänga åt henne en lång pinne så hon får prova i verkligheten också ;)

Att han vägrar svänga åt det håll hon VILL är troligtvis för att hon med kroppen VISAR att han ska svänga åt det andra, då hjälper tyglar föga.

Troligen gör hon standardfel 1a när hästen börjar flyta i volten, nämligen börjar dra i innertygel för att få hästen att stanna kvar inåt. Samtidigt förskjuts sitsen i sadeln och ryttare och sadel åker utåt, hästen blir "v-formad" (sett uppfrån) och av naturlagarna skjuts hästen ännu mer utåt.

FInns många bra övningar. Du kan ju t ex leka häst, ställa dig på alla fyra och be henne sätta sig på dig. Forma dig själv som hennes häst, vik dig i ena midjan och be henne försöka komma på hur hon måste korrigera i sitsen för att få dig rak igen. Om hon gör som den naturliga instinkten säger, åker din midja bara ännu mer ihop och du faller än mer på den trängande bogen. Istället ska hon tänka "tvärtom", förlänga den midja hon kollapsar i, kanske föra yttre sittben ngt bakåt och bli stabil. Hon måste få lära sig att man rider hästen med sin sits (från knän och uppåt) och att ryttaren är FORMEN, hästen ska bara fylla. Hästen får inte bestämma formen.

Min spontana gissning är att den hästen behöver ridas in innan den lilla flickan ska rida på den.

Liknande trådar

Ridning Jag har rider en 10 årig valack sedan några månader tillbaka. Han är en korsning mellan varmblod och ponny av okänd ras. Vi fick en...
Svar
3
· Visningar
1 400
Hästhantering För cirka 5 månader sen köpte vi dotterns första ponny, "världens tryggaste och snällaste barnponny". Provridningen gick ok, dottern var...
Svar
13
· Visningar
3 909
Senast: Mabuse
·
Träning Hej! Tränar förvänd galopp med min häst, och behöver tips. När jag rider i vänster varv (galopp) och går över i höger varv i förvänd...
Svar
5
· Visningar
1 254
Senast: Nevermind
·
L
  • Artikel Artikel
Dagbok Innan jag skriver dethär så vill jag förklara en sak. Och det är att endel kanske kommer tro att dethär är nåt som jag har be stämt NU...
Svar
8
· Visningar
1 273
Senast: LiviaFilippa
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama