Tips på fodrat regntäcke till islandshäst!

hannahahne

Trådstartare
Jag skulle behöva tips på ett bra fodrat regntäcke till min isis.. Tycker att det är svårt att hitta ett täcke som sitter bra vid hals och bog på islandshäst. så vore jättetacksam om ni kunde dela med er av något tips på hållbara täcken med bra passform :D

Sv: Tips på fodrat regntäcke till islandshäst!

Kolla på sverigetäcket, jag köpte mitt där. Det är anpassat för islandshästar.

Shires har passat helt fantastiskt på mina som annars går för tight i halsen och för långt ner nedanför knäna.

Bucas var väldigt tight i halsen/bogen på min. Vilken modell använde du? Eller har du bogbreddare?

Bucas Turnout Freedom eller nåt liknande heter täcket, ofodrat regntäcke. Nej ingen bogbreddare. Tycker det sitter bra, alla andra täcken är för stora i bogen och glider ner på frambenen typ...:crazy: De här sitter åt lagomt över bogbladen och stannar där det ska vara.

Då har vi helt motsatta problem helt enkelt. Min islänning var rätt grov över bog/hals och jag hade svårt att hitta täcke som var tillräckligt stora i halsen.

Bild på min plutt:
32810889.jpg

Fin han är :)

Mina är också rätt grova, men har ändå inte haft det problemet. Har nog haft tur :)

På våra ston behövde vi bogbredare för att Bucas (Smartex Rain) skulle passa, på valacken, som är betydligt smäckrare i hals- och bogparti, sitter det bra utan.
Lite krångligt, eftersom det där täcket krävde Bucas' egen bogbreddare, fungerar inte med de "vanliga" som finns på marknaden. Blev till att beställa direkt från tillverkaren...

Oj, vad fin han är. :love:

Boett har regntäcke och andra täcken, de brukar ha bra storlekar för islandshäst.

Tack, tyvärr finns han inte längre, men han var jättefin! :love:

Hööks egna märken termo master är super för de hästar som är breda .
Jorunn kkan inte ha så många täcken därifrån eftersom hennes bog är mini mini=)

Amigo kör jag då!

Jag har ett Kyro Riding Gear som är väldigt stor i bogen.
På min som har en liten bog, så får jag spänna in på det yttersta!
Detta är dock ett 200- grams men tror märket har flera sorter.

Annars i fleecefodrade regntäcken har jag som bäst Börjes Tyflon- täcke samt ett annat (inte deras egna märke...) samt ett från Gekås, men där är den väldigt smal i bogen och "kort", slutar ovanför knäna alltså ;)

Jag som har problem med att alla täcken är för stora i bogen tycker att catagos täcken sitter bra...
Pfiff är också bra skurna, men med låga denier...

Jag som har problem med att alla täcken är för stora i bogen tycker att catagos täcken sitter bra...
Pfiff är också bra skurna, men med låga denier...

Fast TS har ju aldrig sagt att problemet är att täckena är för stora i bogen, utan bara att hon har svårt att hitta täcken som sitter BRA i bogen. Hon kan ju lika gärna ha samma problem som jag hade med min förra, dvs. att täckena var för tighta i bogen/halsen. :idea:

TS: Du kanske ska specifisera dig lite ;)

Ja, och jag beskrev mitt problem och vilka som passar min typ av häst...Och sen är det upp till TS att avgöra om det kan hjälpa denne.

Ah, sorry såg nu att jag läste fel i ditt inlägg.

Men för att underlätta så hade ju TS kunnat berätta vad som är problemet, så blir det lite lättare för oss att tipsa. :)

På GeKås i Ullared hittade jag ett fleecefodrat regntäcke med halvhals, skönt att slippa leran i halva manen i alla fall ;-). Storlek 115

Liknande trådar

Hästvård Jo jag lånade i våras ut min 9-åriga shetlandsponnyn till en fodervärd och har hitintills verkar gått jätte bra😊 Får regelbundna...
2
Svar
23
· Visningar
2 257
Senast: Stergo
·
Foder & Strö Jag har äntligen en analys på vårt grovfoder, och sitter därför och försöker räkna på hur vi ska fodra. Vi har en lite låg kvot (5) och...
Svar
12
· Visningar
700
Senast: Oknytt
·
Hästmänniskan Jag red som barn, men slutade efter en olycka i tidiga tonåren och satt inte på en häst på 15 år. Nu har jag ridit i vuxen ålder igen i...
2 3
Svar
44
· Visningar
4 090
Kläder & Bli fin Behöver verkligen nya glasögon. Mina glasögon är ca 18 år gamla, omoderna och något för starka. Är inte bekväm att röra mig utanför...
Svar
11
· Visningar
687
Senast: Åsa A
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka