Tips på foder?

S

Siekan

Hej!
Finns det någon som skulle kunna ge mig tips på ett foder som ger hästarna energi utan att bli alltför tittiga?
Hästen som det är aktuellt för är ett halvblodssto på 1,57 cm som tränas för ungefär LB/LB - LA/LA hoppning och dressyr.

Tacksam för svar!

MVH
/Siekan

Sv: Tips på foder?

Kolla på produkter med hög råfett-halt. Fett ger en skonsammare energikälla än kolhydrater. Fett ger dessutom mindre slaggprodukter i musklerna vid ansträngning. Kolhydrater och stärkelse tas upp i tunntarmen och används i första hand till explosivt muskelarbete, används det inte på en gång så lagras det i muskler, lever och i fettvävnaden. Fett däremot tas upp i grovtarmen där processen är långsammare och kroppen kan utnyttja det bättre. Därför bör det även vara mycket fibrer i fodret för att få en fungerande grovtarm. Därför tycker jag att färdigfoder är bra, då kan man lätt jämföra. Jag själv förespråkar Krafft och skulle rekommendera att ge Krafft Groov (90 eller 125 beroende på hö) och Krafft Sport och sedan anpassa mängden efter intensitet. Vid perioder av låg ansträngning/uppbyggnad ge mer Groov och under perioder av mer träning/tävling öka på med Sport. Men det finns ju garanterat andra alternativ om man vill ha färdigfoder än Krafft men där är jag inte så påläst.. :bow:

Tack för ditt svar! Jag ska fundera på det. Hon får nu 1 kg groov 125, korn och lite havre och funderar på att ta bort korn och havre för det känns som att det är det hon blir tittig av.

Tack för ditt svar! Jag ska fundera på det. Hon får nu 1 kg groov 125, korn och lite havre och funderar på att ta bort korn och havre för det känns som att det är det hon blir tittig av.

Ja ta bort havren framförallt, prova med det först o främst. Korn brukar inte ge nipprighet men om det inte hjälper att ta bort enbart havren så skulle jag pröva att ta bort kornet också. Du kan ju bara fodra med Grooven istället. Öka den lika mycket som du tar bort/minskar havre/korn.
Har ni dåliga proteinvärden i grovfodret eftersom du fodrar med Groov 125?

Liknande trådar

Foder & Strö Jag har en islänningsvalack på dryga året. Har inte haft islänning tidigare. Skulle behöva hjälp med lämplig foderstat till honom...
2
Svar
28
· Visningar
1 548
Senast: Cattis_E
·
Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
2
Svar
21
· Visningar
2 869
L
Gnägg Hej! Jag skulle bara för kul vilja veta vad ni skulle ge tips om för häst om jag skulle ha en egen häst nångång i fram tiden! Jag hade...
2 3 4
Svar
63
· Visningar
5 222
Senast: LiviaFilippa
·
Hästmänniskan Gammal användare, men vill gärna vara anonym så ingen som läser det känner sig utpekad. Jag har en lång historia i hästvärlden med egen...
Svar
19
· Visningar
2 656
Senast: Mia_R
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Oseriös avel 2023
  • Svamp?
  • Uppdateringstråd 31