Tips på foder till het häst som behöver MYCKET MJ

L

LindaK

Jag har en häst, en varmblodig travare:love:, som är mycket pigg och framåt. Vill gärna få väck en del av överskottsenergin ur honom, men problemet är att han behöver MYCKET MJ för att hålla sig i hull. Ja, jag vet att en f. d. tävlingshäst behöver tid på sig att varva ner om de alls gör det. Men han har ändå lite mycket energi i kroppen. Han går nu på ca 130-140 i MJ och är då i fint hull, men får han mindre så går han ner och blir tunn. Därför undrar jag om ni vet något foder som är skonsamt för temperamentet men ändå kan ges mycket av. Alltså ett bra foder som ger tillräcklig energi men utan hettan. Eller rättare sagt överskottet.

Tacksam för hjälp och tips. Bryr mig inte om kostnaden på eventuella förslag.
OBS! Han får redan ca 9 kg hösilage om dagen + att han går på gräs ca 8 timmar om dagen. Dessutom får han i dagsläget Groov 125+korn+betfor.
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Tips på foder till het häst som behöver MYCKET MJ

Kan du inte tillsätta olja då? det är ren energi utan att sätta sig i huvvet
 
Sv: Tips på foder till het häst som behöver MYCKET MJ

Samma behov här hos en av hästarna:) Funkar bra med en kombo av mkt hö, en del korn+olja+lucern. Havre går inte alls, så prova inte ens. :angel: Samma med betfor. Annars är hippo cool bra, men dyrare än att kombinera själv, består ändå mest av vete och korn.
 
Sv: Tips på foder till het häst som behöver MYCKET MJ

Jag har haft gott resultat av krafft Rehab. Är ju från början tänkt som ett konvalecsentfoder men har haft många tunna hästar i min omgivning som tagit sig jättebra på just det.

Annars är ju hippo alfa ett annat bra "hullfoder" dock innehåller det 19% havre tror jag. Rehaben är havrefri.
 
Sv: Tips på foder till het häst som behöver MYCKET MJ

jag ger kornkross till min raket. hon blir mycket lugnare och kan koncentrerea sig mycket bättre. om man ger korn till en häst som inte är van bör man öka givan långsamt...stor risk för kolik annars
 
Sv: Tips på foder till het häst som behöver MYCKET MJ

Tack för ALLA era svar! Min häst går nu på korn, groov och lucern, förutom hösilage då, förstås. Och då får han nästan fri tillgång på hösilage. Sen får jag väl se var vi hamnar på det. Har inte haft honom så länge, så jag har ju en del att "lära" om honom. Och det tar tid vad gäller fodring.
 
Sv: Tips på foder till het häst som behöver MYCKET MJ

har oxå ett varmblod, piggheten i sig tror jag inte ud kan göra så mkt åt, dom är så gäller att få dom att koncentrera sig på nånting ;)
Olja tror jag oxå kan vara bra innehåller väl bara MJ och tas väl upp lätt av hästar.
 
Sv: Tips på foder till het häst som behöver MYCKET MJ

Olja å rehab ;) Så behöver du inte ge så många olika :)
 

Liknande trådar

Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
Svar
18
· Visningar
1 590
Senast: Shaggy
·
Träning Hej! Har en häst som blir väldigt het vid hoppning. Han brukar vara lugn i början av hopp-passen, men i något skede blir han alltid...
Svar
8
· Visningar
1 536
Senast: MimmiNO
·
Katthälsa Min sibiriska katthane är 1 år (min första katt) och helt underbar på alla sätt såklart. Han är ute på dagtid med GPS, så under...
Svar
8
· Visningar
1 224
Foder & Strö Hej alla kloka hästmänniskor, Jag har en 6-årig PRE-hingst, han är ca 165 cm hög och nätt i typen. Väger just nu ca 440 kg, han bör...
Svar
18
· Visningar
1 993
Senast: TinyWiny
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp