Tips på foder istället för kornkross

Smurfmodesty

Trådstartare
Hej

Jag undrar om ni har något tips på vad man kan ge istället för kornkross?
Har ett varmblod som just nu bara går på hö (fri tillgång ute) och ca 5-6 kg inne pga att han endast skrittats under 3 veckor.
Ska nu sätta igång honom igen.

Har tidigare fodrat honom med hö (10 kg per dag innan jag började med fri tillgång), 1kg kornkross/dag och ca 2 dl krafft grund per dag.
Han är ganska tunn, och jag vill att han ska öka lite mer i vikt men eftersom han har lätt att bli väldigt pigg så tycker jag korn har funkat bra pga att det har lite lugnande effekt på honom.

Men eftersom kornet håller så kort tid så är det lite krångligt att utfodra med.
Tidigare har han gått på krafft grund och grov, men vill helst byta till något annat.

Han får även tillskott av E-vitamin med Selen och Biotin.

Har ni några tips?
 
Grattis till bra Smrp/MJ-kvot!!!

Till det höet behöver du inget kraftfoder alls egentligen. Du kan ge bara hö och morötter istället. Det blir en himla billig foderstat.

Du har inga mineralvärden?


mvh Jessica
 
Nej jag har tyvärr inte fått värdena för mineralerna tyvärr.

Fast jag vill ju att han ska lägga på sig lite mer hull, och bygga upp mer muskler nu när jag sätter igång honom igen. Och då bör jag väl lägga till något mer?
Han rids ca 5 dagar i veckan, varav en dag är dressyrträning för instruktör.

Fast energi har han så det räcker och blir över :)

Han har gått på fri tillgång till hö ute nu under ca 1,5 månad och inte lagt på sig så jättemycket. Han äter ca 8kg hö ute under dagen och 5 kg inne.
Han har ridits väldigt lugnt efter jul.

Jag är rädd att han ska gå ner i vikt nu när jag sätter igång honom igen. Vad tror du?
Tänder är kollade och ok så han får i sig käket som han ska.
 
Om du tycker att han tappar hull på fri tillgång kan du, i princip, lägga till vilket färdigfoder som helst, ex havre, hippo basic, krafft grund, fibergi bas etc etc.

Ditt hö har en smrp/MJ-kvot på 7 så du behöver inte bekymra dig över proteinmängden.

mvh Jessica
 
Fast nu vill ja ju ha ett tips på något foder som han blir rundare av, och har lite lugnande effekt. Eller rättare sagt, inte ger en massa energi :)
 
Det är ju omöjligt att veta vad din häst blir het av, men du kanske kan prova lite kli och betfor som du blandar i en skvätt olja i.

Blev den het på kraffts produkter också, eller vad var det som inte funkade med dem? Det finns ju lite olika havrefria müslifoder om det är havren som den blir het av.
 
Men om hästen är "för" pigg och ändå inte går upp av silaget så kanske det är hans personlighet!?!

För mycket MJ kan ge överskottsenergi och/eller övervikt, det spelar inte så stor roll varifrån energin kommer.

Men du kan ju testa Krafft Müsli, läste precis i en annan tråd att den inte innehåller havre.

Betfor är ju tydligen också bra som hullgivare. Olja kan kanske också vara något. Risken är ju bara att hästen bli ännu piggare av mer MJ.

mvh Jessica
 
Han har aldrig gått på havre när jag haft honom.
Jag upplever honom lite lugnare nu när han går på kornkross och att han ökat i vikt jämfört med tidigare när han gick på krafft grov och krafft grund.

Han är pigg av naturen, och just därför vill jag inte ge honom foder som gör honom ännu piggare.
 
Men fortsätt med korn då men stöp det istället. :idea:

Det räcker att man låter det hela kornet stå i vatten ett tag så kärnorna bli lite mjukare. Det är mjukt nog när du själv kan tugga sönder kärnorna utan problem.

mvh Jessica
 
Ska det vara varmt eller kallt vatten? Och hur länge ungefär ska det ligga i blöt?
Funderar på helt korn just för att krossat inte håller så länge.
 
Varmt vatten från kranen är inte bra att använda till mat och/eller dricksvatten. Det blir för mycket avfällningar från ledningarna. Så vill man ha varmt vatten får man koka det.

mvh Jessica
 
Fortsätt att ge kornkross tycker jag ger du 1kg om dagen så tror inte jag på att det blir dåligt , visst försämras näringsinnehållet men inte så att det blir så dåligt att du inte kan ge det. Eller ngn annan som vet?! :confused:
 
Problemet är inte näringsinnehållet utan att fettet i kornet härsknar.

mvh Jessica
 
Men hur lång tid tar det innan det börjar härskna!! Jag gör slut på 1 säck i månaden och har aldrig känt att det luktar härsket? Är du 100 på att det är så för då har min häst alltid ätit härket kornkross? :confused: :confused:
 
Som nån annan skrev :)
Hur länge ska det ligga i varmt vatten? Kan man koka upp vattnet tex i vattenkokare?
Hur länge kan det ligga efter att man stöper det innan dom äter det? Tänkte om man kan göra iordning till nån dag i taget? Eller måste man göra iordning en dag i taget?

Vet du vad som händer när fettet härsknar i kornkross?
Kan hästen bli dålig av det, eller är det bara så att det tappar funktionen?
Har hört att det är 2 veckor som gäller och min häst äter ca 1 kg om dagen och säckarna är 25 kg så det tar ju 25 dar innan han har fått i sig en säck...

Supertack för hjälpen :bow:
 
Hästar är ju olika precis som människor. Vissa får aldrig något fett på kroppen. Jag hade ett halvblodssto som passar in på din beskrivning. Hon var pigg och het och lade aldrig på sig fett och ville inte muskla sig. Jag gav henne fri tillgång på bra hö och i kraftfoderväg fick hon kornkross, vetekli, mineralalger, havre.

Då jag haft henne i ett halvår träffade jag min nuvarande tränare och lade om träningen helt. Jag lade även om foderstaten. Hon fick fortfarande fri tillgång till hö, men jag tog bort allt annat foder utom havre, mineralalger och lite kalk. Hon blev lugnare och började sätta muskler och blev jättefin. Men hon lade aldrig på sig något fett. Att hästen inte sätter muskler beror oftast på träningen och alla hästar kan inte lägga på sig fett.

Jag upplevde precis som du att min häst blev för het av havren, men efter det att jag lagt om hennes träningsprogram hade jag aldrig några problem med detta.
 
Det är inte helt säkert att det krossade kornet blir dåligt men 2 veckor är satt ungefär som bäst före datum på mjölk, även om mjölken går ut ett visst datum behöver den inte vara dålig, eller hur?

Man kan jämföra att krossa korn och havre med att öppna en förpackning, t ex en konservburk. Så länge förpackningen inte är öppnad så klarar sig innehållet hur länge som helst, men öppnar man burken så blir innehållet dåligt.

mvh Jessica
 
Hj igen :)

Hur var det med hanteringen av helt korn?
Hur länge ska det ligga i varmt vatten? Kan man koka upp vattnet tex i vattenkokare?
Hur länge kan det ligga efter att man stöper det innan dom äter det? Tänkte om man kan göra iordning till nån dag i taget? Eller måste man göra iordning en dag i taget?

Tack och bock! :bow:
 

Liknande trådar

Foder & Strö Jag förstår att det säkert är en nära på omöjlig fråga att svara på, men jag vill ändå gärna få ta del av andras erfarenheter och tankar...
2
Svar
23
· Visningar
1 651
Foder & Strö Jag har lite bryderier med att välja hösilage i år till våra normalfödda ponnysar ( D ponny) .De är ute mycket, 14 timmar på dagen på...
Svar
10
· Visningar
538
Senast: Sesca
·
Foder & Strö Jag har haft min två åring på lösdrift med fri tillgång (med nät kring balen). Vilket hon blir lite rund av. Vi har ingen analys på...
2 3
Svar
52
· Visningar
4 942
Senast: Twirro
·
Katthälsa Jag har två katter, en hona på 2½ år och en hane på 9 år, båda kastrerade, båda för närvarande innekatter (hanen har varit ute i sitt...
Svar
10
· Visningar
1 238
Senast: Bison
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Oseriös avel 2023
  • Aggressiv/rädd hund
  • Utställnings frågor

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp