Tips på fiskrätter som inte smakar fisk

Nu kanske jag verkar dum i huvudet, men hur smakar fisk? Jag tycker det är enorm skillnad på t.ex. en stekt laxbit, torsk i gratäng och inlagd sill...? Hittar inte vad den gemensamma nämnaren "fisksmak" är.

Anyhow, jag är barnsligt känslig för konsistenser så lax är en av få fiskar jag verkligen GILLAR. Inlagd sill är gott men läskig konsistens, torsk blir också ofta lite läskigt i konsistensen men det här tycker jag är gott:
https://www.ica.se/recept/goda-pizzafisken-717842/
 
Oh och boulliabaise med aioli. Och egentligen aioli till friterad fisk, eller saker med mycket vitlök till fisken typ vitlöksbröd eller pommes, fast detta är kanske mer festmat 🤔 eller nån kryddig fisksoppa och vitlöksbröd till...attans, nu blev jag hungrig 🙈😝
 
Nu kanske jag verkar dum i huvudet, men hur smakar fisk? Jag tycker det är enorm skillnad på t.ex. en stekt laxbit, torsk i gratäng och inlagd sill...? Hittar inte vad den gemensamma nämnaren "fisksmak" är.

Anyhow, jag är barnsligt känslig för konsistenser så lax är en av få fiskar jag verkligen GILLAR. Inlagd sill är gott men läskig konsistens, torsk blir också ofta lite läskigt i konsistensen men det här tycker jag är gott:
https://www.ica.se/recept/goda-pizzafisken-717842/
För mig (och för mannen) är fisksmak när det smakar lite så som fisk luktar. Det är väl kanske egentligen sjö eller hav det luktar/smakar.
 
Helt enig! Den är värre! Jag var överlag väldigt nöjd med skolmaten och äter det mesta men skolornas fisk var sällan något att impas över. FÖRUTOM när det serverade panerad fisk med remouladsås! Det var allmänt känt bland eleverna att det var min favoriträtt och de brukade berätta i förväg vilka datum rätten serverades :D
Enig!
Och vår skola serverade en gång/termin en lax som var suuuper. Inget fix, bara bra ”ren” fisk i ugn.
 
För mig (och för mannen) är fisksmak när det smakar lite så som fisk luktar. Det är väl kanske egentligen sjö eller hav det luktar/smakar.

Jag vet inte om jag helt saknar smaklökar eller om jag gör nåt rätt utan att veta om det, men jag tycker det nästan bara är om man steker fisken med väldigt lite kryddor som det isåfall "smakar fisk". Lax är nog svårast, vit fisk tycker jag för det mesta bara smakar det man kryddar med och eventuell sås :)
 
Tydligen var det ett lågvattenmärke att jag tyckte det var onödigt att @Görel började sitt inlägg med att säga att hen hatar fisk. Så då ber jag om ursäkt om hen blev sårad/arg/ledsen över det.

Mea culpa.
 
Tydligen var det ett lågvattenmärke att jag tyckte det var onödigt att @Görel började sitt inlägg med att säga att hen hatar fisk. Så då ber jag om ursäkt om hen blev sårad/arg/ledsen över det.

Mea culpa.

Jag blir extremt kränkt/sårad, arg och ledsen över att bli kallad hen när jag har mitt verkliga förnamn som nick.
 
Det är något jag undrat över, vad är det som är speciellt med torskrygg jämfört med hela filéer? Det enda som skiljer är att det är blir lite tjockare bitar men smaken är ju precis den samma som resten.

Det är konsistensen man är ute efter. Det blir lite annorlunda, men det är på hög detaljnivå. Känns lite som ett marknadsföringsknep för att sälja till högre pris.
 
Fast TS ville ju ha tips på fiskrätter annat än just fiskpinnar och fiskgratäng, speciellt inte färdigköpt

Så du tänker att fiskrätter föreslagna av folk som gillar fisk till någon som inte gillar fisk är bättre än förslag på rätter från de som gillar fisk?
 
Nu kanske jag verkar dum i huvudet, men hur smakar fisk? Jag tycker det är enorm skillnad på t.ex. en stekt laxbit, torsk i gratäng och inlagd sill...? Hittar inte vad den gemensamma nämnaren "fisksmak" är.

Anyhow, jag är barnsligt känslig för konsistenser så lax är en av få fiskar jag verkligen GILLAR. Inlagd sill är gott men läskig konsistens, torsk blir också ofta lite läskigt i konsistensen men det här tycker jag är gott:
https://www.ica.se/recept/goda-pizzafisken-717842/

Lax smakar inte ”fisk”. Tänk mer hav o sjö, seabream, gädda, abborre. Insjöfisk kan få ganska kraftig karaktär som inte bara är angenäm. Om du äter rom, så har den ofta tydlig ”fisk”-smak. Fast den tycker jag normalt är väldigt angenäm.
 
Lax smakar inte ”fisk”. Tänk mer hav o sjö, seabream, gädda, abborre. Insjöfisk kan få ganska kraftig karaktär som inte bara är angenäm. Om du äter rom, så har den ofta tydlig ”fisk”-smak. Fast den tycker jag normalt är väldigt angenäm.

Har tyvärr inte ätit varken gädda eller abborre sedan jag var ganska liten, men det var ju jättegott :d Kanske helt enkelt gillar "fisk-smak" då, fast jag inte kan identifiera den :D
 
Jag blir extremt kränkt/sårad, arg och ledsen över att bli kallad hen när jag har mitt verkliga förnamn som nick.

Då ber jag om ursäkt för det också! Men vill aldrig ta något för givet och jag vet hur viktigt det är för vissa att skydda sin irl identitet även om de har ett 'vanligt' namn nick. Men nu lovar jag att alltid kalla dig hon.
 
Jag och mannen behöver äta mer fisk men mannen tycker inte om fisk ”som smakar fisk”. Jag kan tycka det är gott med stekt lax, osv men det går alltså bort. Vi har ett recept på laxgratäng med kräftorstjärtar och kräftmjukost som han gillar och så äter vi panerad fisk (av den dyrare Findus-sorten..).
Men det blir väldigt enformigt och för dyrt - gratängen är finmat i mina ögon.

Så har ni några bra recept på fiskrätter som inte smakar fisk? Som dessutom gärna är lite billigare. (Min välbyggda man äter som en 15-åring med växtspurt :angel: )
Rödspätta panerad sådan borde kanske funka? Prisvärd fisk och påminner lite om ”fiskpinne” men godare.
Fiskburgare med någon form av friterad fisk i?
 
Soppa/gryta på tomatbas, plånboken avgör om man kokar själv eller använder burktomat o tomatpuré.
Buljong, gärna vegetarisk
Klyftad lök eller små lökar
Skivad/klyftad gul eller grön paprika
Vitlök, både skivad/pressad o hela klyftor
Mycket peprikapulver, salt o peppar
Tärnad fryst fisk ilägges 15 min innan allt är klart.
 
Det är något jag undrat över, vad är det som är speciellt med torskrygg jämfört med hela filéer? Det enda som skiljer är att det är blir lite tjockare bitar men smaken är ju precis den samma som resten.
Torskryggen är ju jämna lika stora bitar som gör att det blir lättare att få hela fiskbiten klar samtidigt. Vanlig toskfile kan ju diffa en hel del i tjocklek och blir således överkokt i smala änden och lagom i den tjockare änden.

Till Sillahallens torsk använder jag torskrygg när det är lite festligare sammanhang och vanlig torskfile till vardags. Denna rätt är ofta förekommande på middagsbordet här.
 
Torskryggen är ju jämna lika stora bitar som gör att det blir lättare att få hela fiskbiten klar samtidigt. Vanlig toskfile kan ju diffa en hel del i tjocklek och blir således överkokt i smala änden och lagom i den tjockare änden.

Till Sillahallens torsk använder jag torskrygg när det är lite festligare sammanhang och vanlig torskfile till vardags. Denna rätt är ofta förekommande på middagsbordet här.

Jag tycker det är bra att man börjar diskutera styckningsdetaljer även på fisk.
 
Torskryggen är ju jämna lika stora bitar som gör att det blir lättare att få hela fiskbiten klar samtidigt. Vanlig toskfile kan ju diffa en hel del i tjocklek och blir således överkokt i smala änden och lagom i den tjockare änden.

Till Sillahallens torsk använder jag torskrygg när det är lite festligare sammanhang och vanlig torskfile till vardags. Denna rätt är ofta förekommande på middagsbordet här.
Då är jag med på varför även om jag kanske har en lite annan syn :)
 

Liknande trådar

C
Övr. Katt Ibland blir man lite orolig över den kunskap som finns gällande foder till sin katt.. Jag har skrivit en liten artikel som jag tänker...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
10 952
Senast: Araminta
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Kattsnack 11 🐈‍⬛🐈
  • Avels fråga
  • Uppdateringstråd 30

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp