Tips på fin trädgårdshäck

Diana

Trådstartare
Vi ska plantera en häck runt våran tomt, men har svårt att hitta någon bra. Vi vill inte ha tex tuja lr någon annan barrväxt. Sambon vill gärna ha en liten svart aronia, jag tycker det verkar jobbigt med en massa bär. Har tittat på Linguster men den var ju giftig och det vill vi inte ha. Tycker Buxbom ser fin ut men det står att den drar till sig bin...

Finns det någon som har några förslag på en häck som är relativt lättskött och inte är någon barrväxt och inte är giftig.

Sv: Tips på fin trädgårdshäck

Jag har hackat lös bitar från min ljusrosa bondspirea och satt ut i ett par häckar. Tycker den är så fint ljusgrön och med så söta små blad. Sedan den korta stund den blommar med de fluffrosa blommorna tar jag in massor i vaser, beror ju på vad man vill ha för intryck!
Jag vill gärna ha ljusa bladverk och lite lätt utseende!

Jag ska plantera Häggmispel vid min sommarstuga, den växer fort, blommar med fina vita blommor på försommaren, får fina bär på sommaren och underbart vackra röda blad på hösten. De finns i flera olika sorter, jag ska höra med min plantträdgård vilken som är lämplig för mig.
http://www.splendorplant.se/sp/site/haggmispel.html

Jag ska plantera Häggmispel vid min sommarstuga, den växer fort, blommar med fina vita blommor på försommaren, får fina bär på sommaren och underbart vackra röda blad på hösten. De finns i flera olika sorter, jag ska höra med min plantträdgård vilken som är lämplig för mig.
http://www.splendorplant.se/sp/site/haggmispel.html

Vill ni klippa häcken eller ska den vara friväxande? Hur hög ska den bli?

Buxbom växer väldigt långsamt och har dessutom en sjukdom som gör att vi snart inte har så mycket buxbom kvar... Liguster är förvisso svagt giftig, men det är ganska mycket växter som är det, gör det verkligen nåt?

Varför är det jobbigt med bären :confused: Du måste ju inte plocka dem, det gör småfåglarna så gärna ;)

Jag har både aronia och mispel och gillar båda. Mispeln växer snabbare, men även aronian växer som attan :banana:

Svarar alla på samma:

Lusidor: är inte riktigt säker på hur en bondspirea ser ut. Ska kolla i trädgårdsboken:)

Basilika: vi tittade på Häggmispel men jag gillar inte att den har bär.

lady_vip: vi har hörntomt så den kan ju inte vara jätte hög just i hörnet men annars ska den lite högre. Läste något att andra växter inte tyckte om att växa vid Linguster.

Eftersom vi har barn och bor i ett barntätt område så vill jag inte att häcken ska ha giftiga bär.

Alm växer snabbt och är vad jag vet inte giftig :)

Det blir en tät fin häck.

Almsjukan drabbar av ngn koonstig anledning inte häckar och mindre almar, bara fullvuxna träd.

[ Här är en länk borttagen av moderator ] är en länk där de säljer almplantor. de kallar den dessutom för "Mirakelhäcken" eftersom den är snabbväxande.

Vill du ha svensk alm kan jag skicka dig lite plantor, de förökar sig som ogräs i min trädgård ;)

Senast ändrad av en moderator:

Fast den där häcken säljs av en återförsäljare som verkar vara ensam importör. På SLU är den relativt okänd och inte beprövad. Därför är det ju intressant att ÅFen menar att häcken är resistent...

Att Arionia har ätliga bär visste jag men inte att häggmispeln hade det. Men fick höra att mispeln blir väldigt gles i botten, så den struntar vi nog i.

Vi tog en sväng på kvällen och tittade på Avenbok. Så nu lutar det åt att det bli Aronia och Avenbok.

Sen ska vi bara hitta två små träd att plantera. Vet ni några bra? Vi har en liten trädgård så det får inte bli stora träd. Jag älskar Magnolia och sambon Japansk lönn, hoppas på att det finns små varianter av dom.

Vet ju inte var ni bor, men Magnolia växer långsamt och vill ha skyddad växtplats. Japansk lönn finns ju i massor av sorter, från de som blir en meter och uppåt.

Vill du ha garanterat små träd så är de stamympade såklart en garanti, så du kommer säkert bli rekommenderad klotrobinia eller liknande, men de har sina brister med ympen och kan se lite trista ut.

Vad är små träd för dig helt enkelt? Och var bor ni och vilket läge är det?

Vi bor i Örebro. Här finns det många magnolia träd, i stadsparken finns det fina träd. Så det verka ju som dom växer bra här. Men just där vi bor är det ganska blåsigt, bor i ett nybyggt område på en åker. Det äldsta huset är två år, så det är inte så skyddat än. Men dom bygger mer hus runt om och det planteras överallt. Tänker att det kommer bli mer skyddat.

Gles i botten (och överlag) blir alla häckar om man inte klipper dem första åren ;)

Min helt oklippta och vildväxande (4 meter höga) mispelhäck:

mispelhack-1.jpg

För syftet som den har - att ge skugga och bär, samt lite lä- helt ok tät, men om jag varit en duktig ägare hade jag klippt och duttat på = vansinnigt mkt tätare och finare häck som resultat, men jag är lite för bekväm av mig och inte så intresserad av trädgårdsskötsel för det :D

Min aroniahäck ser ungefär likadan ut, fast den är lägre :angel:

Jag föredrar faktiskt mispeln framför aronian, då den växer bättre, har finare blommor, fler och godare bär :d

Fast den där häcken säljs av en återförsäljare som verkar vara ensam importör. På SLU är den relativt okänd och inte beprövad. Därför är det ju intressant att ÅFen menar att häcken är resistent...

Hade ingen aning om att ÅF sa att den var resistent :)

Apropå att almsjuka inte verkar drabba häckar och unga träd, så var det så att när jag bodde i Skåne hade jag en fantastisk almhäck och ett urgammalt almträd som jag naturligtvis var lite orolig skulle drabbas.
Träd i grannskapet dog och jag pratade med Alnarp ang vaccinering (som de gjorde på Tivoli) och det var personen jag pratade med där som sa att det verkade som om mindre träd/buskar/häckar inte drabbades.

20 år senare åkte jag förbi där jag bott och häcken är fortfarande lika frodig och fin, så nåt verkar det ligga i påståendet :)

Min helt oklippta och vildväxande (4 meter höga) mispelhäck:

mispelhack-1.jpg

/QUOTE]
Helt underbart :love: Tätare skulle inte jag vilja ha, det blir så konstigt flöde på luften om det är helt tätt och så vill jag se liiiiite igenom men det verkar bli svårt!

Liknande trådar

Trädgård & Växter Hjälp mig med att välja växter till mitt torp ^_^, huset och tomten har stått öde i 10 år och var nog vildvuxen innan dess också. Har...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
4 319
Senast: monster1
·
Trädgård & Växter Vi flyttade in i nya huset för lite drygt två månader sedan. Min erfarenhet av växter sträcker sig till krukväxter som inte blommar...
2 3 4
Svar
73
· Visningar
5 565
Senast: labb
·
Trädgård & Växter 1/4 får vi nycklarna till vårt nya hus. Till huset hör en trädgård om ca: 1100kvm som är byggd i etage. Jag funderar på vad vi skall...
Svar
10
· Visningar
2 188
Trädgård & Växter Jag vill plantera någon typ av avbalkning/häck in mot min granne. I det huset bodde tidigare ett par som hade en levande blommande...
Svar
10
· Visningar
4 075
Senast: Myelin
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka