tips på en så "bred" mineral som möjligt?

J

jollan

jag har ett analyserat hösilage som är i såpass god kvalite att inget kraftfoder behöver tillsättas.

Däremot så saknar min analys mineralanalys.

Så eftersom jag inte vet vilka mineraler som finns i hösilaget så vill jag ge en så bred mineral som möjligt. Dvs en mineral som innehåler det mesta av lite av varje.

Någon som har något tips?

Sv: tips på en så "bred" mineral som möjligt?

VArför skickar du inte en enbart mineralanalys då ?

ja det var en bra fråga, jag har ställt samma fråga till tillverkaren av hösilaget.

Nej men, jag menar att du kan ju göra det själv.

nej , det har jag faktiskt inte tänkt. Däremot vill jag gärna ha tips på en bred mineral.

Men det hjälper ju inte särskilt mycket om det blir fel balans. Är det obalans i grovfodret kan du ju faktiskt förvärra det genom att ge tillskott. Vissa mineraler påverkar ju varandras upptag.

jaha, ja förstår. Hur gör man enklast för att skicka en mineralanalys? Måste ja inte öppna balarna då?

Hej!

Först vill jag bara säja att jag inte riktigt förstår hur du tänker..

De mineraler man i första hand behöver tillsätta (men inte alltid!) är kalcium, fosfor magnesium och selen. Dock- i många grovfoder behöver man inte alltid tillsätta alla, ibland behövs inte ens en, ibland behöver man tillsätta massor och bara en osv osv.

Att ge en "bred" mineralblandning när man inte vet mineralinnehållet i fodret kan mycket väl vara att kasta pengarna i sjön. Vad man också bör tänka på är kvoten mellan kalcium och fosfor som inte ska understiga (om jag minns rätt) 1,5. Både brist på kalcium och brist på fosfor kan ge hästen problem i framtiden och ett överskott på fosfor i kombination med brist på kalcium är skadligt ganska tidigt.

Så jag förstår inte varför du är så anti till att skicka in en mineralanalys själv istället för att laborera med nåt du inte har aning om.

Vill du ändå ge mineral utan analys hade jag gett en med mycket kalcium i (så hästens kalcium och fosfor behov täcks), och hållt kvoten mellan kalcium och fosfor hög, så den inte riskerar att gå under 1.5 med höet pålagt.

/Lavinia, som själv sitter och funderar på hur hon ska göra med analys i år.. Bonden "glömde" ta en...

jag är inte anti någonting. Läs gärna vad jag skrivit:)

Jag fodrar med ett hösilage utan att ha mineralanalys på det och kommer inte att ta det heller i år. Jag upptäckte missen efter att jag hade bokat partiet och vill inte ta hål på flera balar för att få till ett representativt prov. Nuvarande leverantören vill dumt nog inte ta med mineralerna när de ändå lämnar iväg för analys av energi och protein. Jag får se om jag köper av dem igen. Att själv ta prov från bara 1-2 balar känns ganska meningslöst. Då kan jag lika gärna använda ett medelvärde från tidigare partier från olika leverantörer inom samma region. Det skiljer faktiskt inte så mycket mellan partierna för mineralerna, men skillnaden skulle naturligvis bli större om jag skulle jämföra hö från t.ex. västkusten med hö från t.ex. Öland. Sedan bör man naturligtvis tänka på om det är ett dräktigt sto, en växande unghäst eller en vuxen hobbyhäst som fodras.

Hur eller hur så har jag valt att ge Miner Grön eftersom min häst knappt får något kraftfoder. Därför brukar det behövas ett tillskott av fosfor. Kalcium från grovfodret brukar normalt sett räcka ganska långt. Grön innehåller mindre kalcium och mera fosfor än flera av de andra mineralblandningarna på marknaden. Det jag har kunnat läsa mig till om foderlära i t.ex. skrifter från SLU säger att kalcium kan man överdosera upp till 5 gånger under förutsättning att fosforbehovet täcks. Idealet är en kvot på 1,4-1,8 mellan Ca och P, men en annan kvot behöver alltså inte vara = farligt.

Senast ändrad:

Det går ju att spara hösilageproverna i frysen (om man nu inte vill öppna balar) tills man fått tag i ett nog stort antal för att vara någorlunda representativt.

okej, skall man försöka ta mitt inne i en bal då tycker du?Hur mycket skall jag ta av varje?

Nu har jag funderat ett tag och om jag skulle ta en egen mineral analys på våra balar innan jag fått ihop en rimlig mängd att skicka in för analys så skulle ju halva vintern hunnit gå.:grin:

Jag har redan tingat hösilage för hela vintern, så att dra sig ur är inget alternativ.

Hur tycker ni jag skall göra?

Jag vill ju inte att någon av mina hästar skall få brist på någon mineral:crazy:

Menar du att det skulle ge ett rättvist resultat:confused:

Rättvist så att det är bättre än ingenting iaf. Så har jag gjort i 2 år och det har gett en bild som leverantören och jag tycker är rimlig.

Liknande trådar

Hästvård Jag har en häst med fyra vita strumpor och rosa hud därunder. Har under de senaste åren drabbats av olika grad av mugg/rasp under senare...
Svar
8
· Visningar
964
Senast: Fiorano
·
Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
2
Svar
21
· Visningar
2 885
Foder & Strö Jag blir alldeles snurrig av alla olika fodersorter, tillverkare och näringsinnehåll. Buke, hjälp! Hästen är av den tunnare sortens...
2 3 4
Svar
79
· Visningar
6 855
Senast: Fazeem
·
Foder & Strö Hej alla kloka hästmänniskor, Jag har en 6-årig PRE-hingst, han är ca 165 cm hög och nätt i typen. Väger just nu ca 440 kg, han bör...
Svar
18
· Visningar
2 047
Senast: TinyWiny
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka