Tips på dressyrträns med kvalitet?

HannahxCampari

Trådstartare
Nu är jag på jakt efter ett nytt dressyrträns. Först och främst vill jag ha BRA kvalitet (har tröttnat på H**ks). Mjukt läder och bra hållbarhet vill jag ha:). Har kikat lite Schockemöhle tränsen som var fina och smidiga i lädret, har även kikat på Passier tränsen:d vill inte lägga ut mer än 2200.
Vad har ni för träns och kan ni tipsa om något träns ni tycker är allra bäst för den prisklassen? :)

Sv: Tips på dressyrträns med kvalitet?

lägg 2400 så får du ett döbert med 45 mm nosgrimma :d

passiers billiga träns är faktisk inte särskilt fina...

Hubertus tycker jag är så superkvalitet och väldigt underskattat märke! Har haft flera stycken som sett som nya ut efter 5-6 års användande!!

Sabre har fina dressyrträns:d Med riktigt mjukt och fint läder. Även dessa ser som nya ut trots flitigt användande kan jag lova;)

Ska du ha ett betträns eller kandarträns? Stubbens träns känns fina när jag klämt på de iaf...

kl

jag har ett stubben, och man får verkligen vad man betalar för! när jag fick hem det var det mjukt och smidigt som om jag hade smörjt det i några år. enda trista med mitt är att det är fel färg jämföt med sadeln, men sånt kan man leva med :P

annars är jag också förtjust i döbert

Jag rekommenderar inte Hubertus... Fy bövelen vad jag är trött på deras ojämna kvalité :mad: Tycker nästan mitt Chevalträns är trevligare än Classictränset (som vi dessutom fick ett nytt då två söljor sprack efter några gångers användning). Tyglarna däremot är riktigt fina? Är det något jag stör mig på så är det just när vissa grejer är helt ok medan andra känns trista.

Va! Jag har som sagt haft en tre fyra stycken. Både deras standardträns och classic. Två av dem hade jag i ca 15 år och resten i ca 5-6 år. Alla lika fina och inget sprucket läder eller att det blir matt i lädret.

Det kanske är sämre på de nya då? Mammas äldre vill jag minnas är trevligare det lilla jag känt på det. Mer rejäla remmar som känns mer "sega" i kvaliten än tunna och torra sas.

Förra tränset sprack i söljorna närmst bettet på båda sidor. Nuvarande är ltie halvsprukter runt alla hålen i nosgrimmans nackstycke (jag rensar alla hål när jag smort genom att "knäppa nosgrimman i varje" typ). Trots veredusolja innan användning och upptill på torra ställen (som gjrode susen för resten av tränset, inga tendenser till sprickor någon annanstans!) och stübbens glycerintvål vid de få gånger vi tvättar.

du måste haft väldig otur. jag har det rundsydda och har haft det rundsydda kandaret också (det var helt i nyskick när jag sålde det) och kvaliten är jättebra. det är mjukt och fint och absolut inga trasiga spännen ed. trots grav misskötsel av ponnyn som gillar att klia sig på väggen med tränset på :crazy: och morsan som tycker att lädervård är skittråkigt. :p enda som är att anmärka på är färgskiftningar ffa på nosgrimman, men det är helt och hållet ponnyns fel och inte tränsets. räknar med att det kommer hålla i många år till! :)

såhär ser det ut, tror det är 4 år gammalt.

juni09023.jpg

Senast ändrad:

Varför då lägga pengar på saker om ni ändå inte har för avsikt att sköta det? Varför låter ni hästen klia sig med träns på? Ni kan ju säga ifrån.

vadå avsikt, du får det att låta som vi köper in träns till tusentals kronor för att trampa på dom i leran.

jag låter inte min häst klia sig med sina träns och kandar och putsar flera ggr i veckan, men man kan inte tvinga andra människor att vara lika pedantiska med deras egna saker, det fattar du väl. sen är det knappast så att hon uppmanar ponnyn att gnida tränset mot boxväggen, han gör ju det när ingen kollar, därför att det kliar. han har såklart inget begrepp om att tränset blir repigt...

oavsett så är det väl knappast ditt problem eller hur?? :grin:

Ska du ha ett betträns eller kandarträns? Stubbens träns känns fina när jag klämt på de iaf...

jag ska ha ett betträns :) okej, jo jag har känt lite på Stubben men har inte riktigt fastnat för någon av deras modeller. Är det någon som har några erfarenheter av Schockemöhle tränsen? :)

Senast ändrad:

det är väl bara jag som är såld på kombon svart/ljusbrunt resp mörkbrunt/ljusbrunt.. är vääldigt förtjust i stübbens sadlar med ljusbruna bossor, det ihop med matchande träns, kan det bli mkt bättre? :p

Tycker Schockemöhle är någon mellanvariant. Ingen direkt superkvalitet på lädret men inte det allra billigaste heller. Som Glen Gordon typ. Jag skulle mycket hellre lägga till några kr och isåfall köpa ett Sabre...eller ett Hubertus som sagt var!

Faktiskt så har Glen Gordon ett par riktigt trevliga träns, dock långtifrån alla. Vi har ett i sadelkammaren som verkligen är supermjukt och jättefint i kvalitén. Men när jag skulle shoppa ett till var det inte alls samma fina grejor.

Jag har ett Shockemöhle Brighton som jag använder som dressyrträns. har dock inte haft det särskilt länge så jag kan inte direkt uttala mig om kvaliteten, köpte det mest för att jag tyckte att det var snyggt. Vissa delar av lädret (främst på nosgrimmans sidor och nackstycke) har blivit mycket mattare i lädret än övriga delar så kanske är det lite olika kvaliteter som använts? Än så länge är jag hyfsat nöjd iaf.

I vår sadelkammare hänger flera träns av bra kvalitet, bla stubben, hubertus
och div andra tillverkade i engelskt läder.
Det överlägset finaste både i kvalitet och utseende är också det äldsta.
Ett Sabre, inköpt 1992.
Redan från dag ett var det ljuvligt mjukt och härligt i kvalite´n och precis lika super är det fortfarande!
När tränset sitter på ser det fortfarande helt nytt ut. När man tar av det skvallrar dock nosgrimmans foder om hur otroligt mkt använt det är.

Är kvalitén lika bra idag så är mitt tips Sabre !

Det ÄR lika bra kvalitet på Sabre än idag. Hade jag bara behövt ett dressyrträns hade mitt val fallit på Sabre. Så underbart läder:)

Liknande trådar

Utrustning Hej, man har ju hört att man kan lägga sitt träns i olja och att det då blir mjukare och smidigare! Många i vårt stall har gjort det på...
Svar
13
· Visningar
8 116
Senast: Gimlan
·
Utrustning Hej! Finns det någon här ute som kan tipsa mig om en bra LÅNG (130-140 cm) sadelgjord utan resår? Har letat och letat men alla...
Svar
11
· Visningar
2 531
Senast: Lydia
·
M
Utrustning Jag har en 2 eller 3 åring på ingång. Behöver lite hjälp med tips på utrustning. Vill ha kvalitée så det får gärna kosta lite mer. Har...
Svar
6
· Visningar
1 210
Senast: EmelieR
·
Dressyr Vår nye kille har x-full. Han kan ha vanlig full men nosgrimmorna går inte ens runt, han är en kallblodstravare så en grov rejäl kille...
Svar
7
· Visningar
2 254
Senast: Fenestra
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama