Tips på bra träningsprogram för nybörjare....

Domino_s

Trådstartare
Min sambos syster ska börja rida och vill då inte vända sej till en ridskola....(personliga själ)....

Min ena häst är som en nybörjar häst i princip och gudasnäll så det ska bli på henne hon ska rida....:)

Till saker hör den att min svägerska har fibromaylgi (stavning) så det får bli ett väldigt lugnt igångsättande...

Hon har endast suttit på häst ett fåtal gånger innan vad jag har fattat det som....

Så...tips på ett bra igångsättnings program önskas....:D eller i övrigt saker som vi ska tänka på....:)

//Domino_s

Sv: Tips på bra träningsprogram för nybörjare....

hm ja här kommer några ideér

slalom genom koner (lär ut yttetygelns, innetygelns, ställande tyglens inverkan) (det finns ju 5 olika tygeltag, kanske inte börja med alla på en gång ;))
träna halter
lättridning
volter (kunna hålla en jämn volt, kanske även kunna ställa hästen (?)) sen även öka och minska volten
ridbanans olika ridvägar
trava över bommar
ridning utan stigbyglar

sen försöka få henne att vara delatkig i stallet med skötsel och sånt :)

enklast är nog även om du håller små teorier med henne där du visar bilder och ta upp viktiga saker. Kanske även du hoppar upp och visar henne lite hur det ska gå till.

Lycka till! :)

Aa...kanonbra tips....:)

Hon har varit med och kan redan nu det här med borstning, sätta på benskydd och fixa hovarna....Börjar lära sej en hel del utrustningsnamn m.m.....Tycker att hon lär sej superfort...för att inte tala om hennes lille kille på 5 år...vilken unge..:eek:.nästa Brink....:bow:

//Domino_s

Förresten....tips på smarta och smidiga avslappningsövningar....Kan en del...men aldrig fel med nya....:D....Tror det kommer att behövas....:)

//Domino_s

Förresten....tips på smarta och smidiga avslappningsövningar....Kan en del...men aldrig fel med nya....:D....Tror det kommer att behövas....:)

//Domino_s

du syftar på hästryggen då?

• på första plats ligger ju rida utan stigbyglar ;)
  • andas ut varje gång när hon ska göra halt
  • tänka på andningen genom ridningen i sig
  • sätt fast ett grimskaft i bettringen, be ryttaren att blunda, sen går du runt med hästen och hon får riktigt känna efter hur hästen bär henne, hur stegen är osv :) tror det skulle vara nyttigt, har gjort det någon gång själv.. men då händer det att hästen går åt ett helt annat håll :crazy:

hm... sen kommer jag inte på mer för tillfället :D

Liknande trådar

Träning Hej! Jag har tänkt lite på detta, och det verkar som om många är väldigt snabba med sin ridning. T.ex, dom får galoppera väldigt tidigt... 2
Svar
24
· Visningar
3 210
Senast: Ray
·
Avel Hej! Hoppas att det är okej att göra så här :) Är väldigt ny här, så skäll på mig (snällt, tack! ;) ) om jag gör något knasigt...
Svar
17
· Visningar
4 838
Senast: Görel
·
Ridning Hej! Jag har i tidigare trådar skrivit om min häst som hade en skada dels på djupa böjsenan och dels på gaffelbandet på vänster...
Svar
12
· Visningar
13 836
Senast: axel
·
M
Western Först o främst skulle jag vilja veta om det finns någon som är duktig på att prova ut westernsadlar i Göteborgsområdet/norr om GBG. Jag...
Svar
4
· Visningar
1 225
Senast: CindyLou
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Barfotaboots!
  • Dressyrsnack nummer 18