Tips på bra resevagn för 8-månaders?

inverterad

Trådstartare
Nu i slutet av januari och början av februari ska familjen ut och resa lite, först med tåg och sen med flyg. Vi har en då 8-månadersbebis som vi använder liggvagn till (Kronan Duo S). Hon är nu ca 65 cm och väger snart 8 kg. Vi har ännu inte bytt till sittdel då hon ryms bra fortfarande i liggdelen. Hon sitter hyfsat stadigt men med utrymme för förbättring ;). Jag skulle nu vilja ha era bästa tips på en liten, smidig, gärna lätt resevagn som hon både kan sova i och åka runt i (bakåtvänd) och som är lätt att asa runt med på tåg, buss och flyg.

Jag har inget tips på en specifik vagn då jag har en framåtvänd sulky (rejälare paraplymodell), men jag reser mycket med flyg, buss och tåg och skulle rekommendera en som fälls ihop i en del och blir så liten som möjligt. Jag hade först en enkel billig sulky som man behövde båda händerna för att fälla upp och ner, den nya går lätt med en hand.

Vi hade en Easywalker Mosey när vi var i karibien. Sonen var då knappt 8 månader. Vi köpte till resväskan så att vagnen var skyddad under flygningen. Du fäller den i ett stycke, sitsen är vändbar och har ett liggläge som är nästan helt plant. Sufletten är toppen då det finns en förlängning på den som man öppna upp med en dragkedja+en somkeps att vika fram.
Det finns en lång recension av den på en av de stora barnvagnsbloggarna.

Vi älskar den vagnen och använder den som stadsvagn, toppen att ha på restauranger m.m!:up:

Förresten, hur noga ska en vara med bakåtvänd vagn för bebis om en bara tänker använd det vid sällsynta tillfällen som resor osv? Normalt åker bebis bakåtvänd såklart, men tittar jag på framåtvänd så ökar ju utbudet en hel del.

Ni får också gärna tipsa om andra bra att ha-grejer till bebis på resa till varmt land, både till flyget och till själva semestern. :)

Vi hade en Easywalker Mosey när vi var i karibien. Sonen var då knappt 8 månader. Vi köpte till resväskan så att vagnen var skyddad under flygningen. Du fäller den i ett stycke, sitsen är vändbar och har ett liggläge som är nästan helt plant. Sufletten är toppen då det finns en förlängning på den som man öppna upp med en dragkedja+en somkeps att vika fram.
Det finns en lång recension av den på en av de stora barnvagnsbloggarna.

Vi älskar den vagnen och använder den som stadsvagn, toppen att ha på restauranger m.m!:up:

Den verkar super! Lite dyr dock, men andrahandsvärdet kanske är bra?

Har du andra bra tips för en åttamånaders bebis när det gäller flygresan och själva vistelsen? Vi har flugit med henne innan, men det var inrikes och när hon var betydligt yngre, med betydligt mindre krav på stimulans på resor. ;)

Förresten, hur noga ska en vara med bakåtvänd vagn för bebis om en bara tänker använd det vid sällsynta tillfällen som resor osv? Normalt åker bebis bakåtvänd såklart, men tittar jag på framåtvänd så ökar ju utbudet en hel del.

Ni får också gärna tipsa om andra bra att ha-grejer till bebis på resa till varmt land, både till flyget och till själva semestern. :)

Jag använde framåt vänd på semester och Sverigebesök när A var 9 månader, sen bytte vi ut stora vagnen mot sulkyn vi har nu när hon var drygt 10 månader pga platsbrist i nya huset.

Det är dubbelt det där tycker jag. Å ena sidan är det vid enstaka tillfällen man är ute och reser. Å andra sidan (om man inte ökenvandrar kanske..) så är det väl aldrig så mycket intryck som på semesterresor. Kan tänka mig att barn hanterar mycket intryck olika bra och på olika sätt också. Vi hade inte vänt vår son när han var 8 månader. Men samtidigt är det ju många som gör det så det funkar väl för dem.

Det finns en jättestor barnvagnsgrupp på facebook som också har köp och sälj. Där kan du säkert hitta någon vagn begagnad om du inte vill köpa ny :)

På resa med allmänna färdmedel brukar det kunna vara mycket folk och då hade jag inte velat ha framåtvänt till en så liten. Jag vänder ofta min tvååring baklänges när vi åker t-bana, etc.

Förstår om du vill ha vagn men jag vill också slå ett slag för bärsele. Det är överlägset smidigast när man reser eftersom den kan vara med överallt. Vi åkte på solresa samma månad dottern fyllde 1 och då hade vi bärselen på flygplatsen och checkade in vår vanliga vagn.

Vi har för övrigt samma vagnmodell som du. Den har varit med på flertalet tågresor när jag åkt ensam med dottern. Det är inte det smidigaste men det funkar. Den billiga resesulkyn vi köpte till första resan ligger obrukad i garaget, den är för dryg att köra.

Nu i slutet av januari och början av februari ska familjen ut och resa lite, först med tåg och sen med flyg. Vi har en då 8-månadersbebis som vi använder liggvagn till (Kronan Duo S). Hon är nu ca 65 cm och väger snart 8 kg. Vi har ännu inte bytt till sittdel då hon ryms bra fortfarande i liggdelen. Hon sitter hyfsat stadigt men med utrymme för förbättring ;). Jag skulle nu vilja ha era bästa tips på en liten, smidig, gärna lätt resevagn som hon både kan sova i och åka runt i (bakåtvänd) och som är lätt att asa runt med på tåg, buss och flyg.
Beroende på färdmedel på resmålet (tunnelbana, buss osv) så hade jag inte oroat mig så mycket för framåtvänd. Vi valde att köpa en framåtvänd sulky för att ha som resevagn eftersom det gjorde utbudet så mkt större. Vårt val föll på en Babyjogger city mini GT. Smidig att fälla ihop och fullt liggläge, bra sufflett med solskydd och helt ok köregenskaper (jämfört med vår vanliga vagn känns den som ett hangarfartyg dock, men det får vi väl stå ut med kanske - är ju rätt stor prisskillnad också så man får väl vad man betalar för antar jag). Vår då nästan 4 mån gamla avkomma satt bra i den under en v på Gran Canaria tidigare i vintras och vi hoppas att så blir fallet vid kommande Mexikoresa i slutet av januari. Vi åkte liksom inte kollektiva färdmedel med henne i vagnen utan använder den för promenader i liggläge typ så kändes inte som att bakåtvänt var ett krav värt att behålla med tanke på det ytterst begränsade urvalet som då fanns.

Jag köpte en Akta graco Evo när vi skulle utomlands och sonen var 10 månader. Positivt är att den är liten och smidig, med fullt liggläge och enkel att vända framåt/bakåt (utan barn i vagnen). Negativt är att den inte har så bra hjul (känner ojämnheter väldigt tydligt) och att den har urkass hävstång, så om man ska upp på tex en buss så är det enklast att backa in med vagnen. Dessutom behöver sittdelen vara vänd framåt när vagnen fälls ihop.

Annars är väl Babyzen Yoyo väldigt populär som resevagn, men jag har inte testat den själv.

Jag skulle inte det som ett problem och prioritera en vagn man inte behöver styra med två händer.
Att konstant slå i fötterna är också sjukt jobbigt, jag hatar paraplyvagnar.
Vi släpade med en Brio Happy (?) enkel sulky fyndad på blocket med bra liggläge om än inte fullt.
Den var så pass bra att den hängde med så länge vi behövde vagn.

Annars: våtservetter, puder och några extra nappar om ni använder det. Resten brukar man lätt lösa beroende på resmål.

På resa med allmänna färdmedel brukar det kunna vara mycket folk och då hade jag inte velat ha framåtvänt till en så liten. Jag vänder ofta min tvååring baklänges när vi åker t-bana, etc.

Förstår om du vill ha vagn men jag vill också slå ett slag för bärsele. Det är överlägset smidigast när man reser eftersom den kan vara med överallt. Vi åkte på solresa samma månad dottern fyllde 1 och då hade vi bärselen på flygplatsen och checkade in vår vanliga vagn.

Vi har för övrigt samma vagnmodell som du. Den har varit med på flertalet tågresor när jag åkt ensam med dottern. Det är inte det smidigaste men det funkar. Den billiga resesulkyn vi köpte till första resan ligger obrukad i garaget, den är för dryg att köra.

Vi har en Ergobaby men har blivit lite bortskämda med att bebis sover så gott i vagnen. I selen är hon nöjd så länge en går omkring, men vaknar så fort en stannar. Men den får nog följa med den också. :)

Beroende på färdmedel på resmålet (tunnelbana, buss osv) så hade jag inte oroat mig så mycket för framåtvänd. Vi valde att köpa en framåtvänd sulky för att ha som resevagn eftersom det gjorde utbudet så mkt större. Vårt val föll på en Babyjogger city mini GT. Smidig att fälla ihop och fullt liggläge, bra sufflett med solskydd och helt ok köregenskaper (jämfört med vår vanliga vagn känns den som ett hangarfartyg dock, men det får vi väl stå ut med kanske - är ju rätt stor prisskillnad också så man får väl vad man betalar för antar jag). Vår då nästan 4 mån gamla avkomma satt bra i den under en v på Gran Canaria tidigare i vintras och vi hoppas att så blir fallet vid kommande Mexikoresa i slutet av januari. Vi åkte liksom inte kollektiva färdmedel med henne i vagnen utan använder den för promenader i liggläge typ så kändes inte som att bakåtvänt var ett krav värt att behålla med tanke på det ytterst begränsade urvalet som då fanns.

Det är ungefär så vi tänkt använda vagnen också. Ska vi åka buss och liknande blir det nog Ergon istället.

Tack för all input! Det blev kanske inte lättare direkt. ;) Men bra med många infallsvinklar! Ska kolla upp Babyjogger, Babyzen, Acta Graco Evo och Easywalker och se om jag kan hitta nån begagnad till vettigt pris.

Spinoff-fråga: UV-kläder till bebis? Hur ska en tänka där?

Flygvagga (flyebaby)? Nödvändigt för drygt 5 h flygresa?

En sak jag inte alls tänkte på när vi åkte var att vi åkte till ett ställe med ENORMT tryck på tunnelbanan som var vårt färdmedel under resan. Det gick med nöd och näppe att mosa sig in under vissa tider och vi insåg ganska snabbt att ska vi komma på tåget måste vi fälla ihop vagnen och bära barnet i tåget. Vi hade en maclaren och tacka gud för det. Viktigt dock att ha med breda hjul fram om man lyssnar på proffsen. Den fyllde sin funktion och jag sålde den för någon 50-lapp billigare när vi använt den klart. Köpte beggat.

Så, kolla upp det om ni tänker åka kollektivt.

Oj, såg nyss att ni skulle ha bärsele vid resor med kollektiva färdmedel. Då kanske mitt inlägg var ganska.. inaktuellt :p

Vi har aldrig haft bakåtvänd. Sonen låg i liggdelen/ satt med kudde bakom tills han var 9 månader med undantag för en vecka i Italien då vi hade sittdelen. Risken med framåtvänd är att det blir för mycket intryck men när han var liten sov han mest i den (ofta i sele annars) och suffletten var enorm.

Sedan bor vi inte i stan heller utan i en mindre ort = inte lika mycket intryck

Spinoff-fråga: UV-kläder till bebis? Hur ska en tänka där?

Flygvagga (flyebaby)? Nödvändigt för drygt 5 h flygresa?
VI hade bara en UV-tröja till sonen när vi var i Italien (6 månader då). Han var bara avklädd och i solen när vi badade vilket inte var många minuter för hans del

Liknande trådar

Övr. Barn Om några månader så kommer vår nya familjemedlem till världen och det börjar bli dags att ta tag i barnvagnsinförskaffandet. Men det är...
Svar
19
· Visningar
2 204
Senast: ako
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 30
  • Kattbilder #10
  • Lugnande medel till hund.