Tips på bra råttfällor?

G

Gris-Eva

Nu när kylan börjar att komma så har även stor-råttorna börjat att besöka oss i stallet och vi är rädda att de ska ta våra nykläckta kycklingar.:eek:

Vi använder den klassiska slagfällan modell stor. Problemet är att de inte fastnar så att de dör. (Den slår igen lite här och var på dom)
I dag fick min sambo slå ihjäl en råtta som sprang omkring med fällan på sig. Självklart så slog han även ihjäl (läs sönder) fällan så att vi måste köpa en ny.
Jag tycker synd om råttan och vill inte att de ska plågas i fällan.:cry:

Tilläggas kan att det finns en gammal katt på gården, men han börjar att bli för gammal för att ta så stora råttor.
Och vi kan inte skaffa andra katter så länge han lever, för dom kommer han att jaga bort.

Vi vill inte använda gift eller "levandefällor" (Hatar att dränka dom)
Har ni några tips om bra fällor som dödar råttan direkt?
Eller något som kan skrämma bort dom i alla fall.

Sv: Tips på bra råttfällor?

Sorry, bara att acceptera. Det enda som biter på råttor (ej möss) är gift!
Allt annat är dömt att misslyckas. Dom få råttor ni kan döda via fällor räcker inte. Dessutom är råttor intelligenta varelser som snabbt räknar ut att dom ska undvika fällor. Efter ett par fälldödade råttor struntade dom andra i fällorna vi satte ut, oavsett vad vi betade med!

Tar ni inte tag i det, blir situationen snart ohållbar med massor av råttor som ställer till på många sätt.
Så använd gift och gör det rejält!! Inget småduttande utan ordentligt så att alla råttor kan äta av det samtidigt.

LIA

Det finns nån slags ultraljudsgrejer annars, ska visst framkalla ett ljud som vi inte hör men som är väldigt obehagligt för råttor. Men det är förstås obehagligt för en del andra djur också, exakt vilka vet jag dock inte.

Det finns nån slags ultraljudsgrejer annars, ...
Köps på leksaksavdelningen. ;)

Man kan göra det otrevligt för råttorna under begränsad tid genom olika ljud, lukter etc, men dom lär sig snabbt att ignorera det.
Dessutom, råttorna finns ju kvar någonstans! Var säker på att dom snart kommer igen.

LIA

Varför tar ni inte tag i själva grundproblemet ? Ni måste ju rått/mus säkra helt enkelt. Gå in på Anticimex sida och lär er hur man gör.

Liknande trådar

Katthälsa Hej Jag provar att fråga här. Snälla inga påhopp, jag är här för att be om tips o råd. Jag gör det bästa jag kan för mina katter efter...
Svar
18
· Visningar
4 459
Övr. Katt I början av juli lämnade vi våra båda katter till en vän på en skärgårdsö när vi åkte på semester. När vi kom tillbaka efter tre veckor...
Svar
12
· Visningar
3 520
Senast: MJLee
·
Övr. Hund Hej allihopa! Jag är helt ny här och blev tipsad om detta forum då jag använder positiva metoder när jag tränar min tjej. Jag pluggar...
2
Svar
32
· Visningar
12 765
Senast: Milosari
·
Övr. Katt Jag har skrivit en text som jag avser att använda för att sprida information om kattskötsel. Den riktar sig till alla som har katter i...
2 3 4
Svar
72
· Visningar
10 396
Senast: kem
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 30
  • Stillsam sysselsättning?