Tips på bra övningar!

feel

Trådstartare
Har börjat tappa motivationen litegrann, enda och sista tävlingen det här året gick skit, vädret suger, jag har inte möjlighet att rida för tränare så ofta som jag vill...

Nu vill jag ha tips på bra övningar. Har en häst som gärna blir lite "bakom hjälperna" och bara lallar runt i sin egen värld och kommer aldrig riktigt igenom sig. Så gärna riktigt bra lösgörande övningar!

Sv: Tips på bra övningar!

Typ all vanlig ridning - skritt på lång tygel, böjda och raka spår osv är ju lösgörande men jag antar att du vill ha specifika övningar.

När jag rider en häst som inte riktigt är med brukar jag rida massor av övergångar. Övergångar hela tiden, både mellan och i gångarterna. Halter. Alla igångsättningar är jättebra för framåtbjudningen, se till att hästen svarar direkt både fram och tillbaka. Det ska liksom hända något hela tiden. Det går ju att kombinera med andra övningar också. Typ sepentiner.

En annan lösgörande övning - rid på en 20-metersvolt, på öppna sidan - skänkelvikning för innerskänkeln några steg, volt utåt, var noga med att ställa om och få hästen på nya yttertygel, ut på 20-metervilten igen och börja om.

Förvänd galopp är bra, jag vet ju inte hur utbildade ni är men bågar mot mitten på långsidorna är en bra övning. se till att hästen är ställd mot galoppsidan, alltså inåt och tänk nästan att du ska flytta ut bakdelen lite lätt mot väggen.

Senast ändrad:

Jag måste tipsa om boken 101 dressage exercises for horse and rider. Superbra! Vi hade en liggande framme i förra ridhuset och trots att alla kunde varenda övning så tummades det ändå flitigt i den. Varmt rekommenderad! Du kan säkert få tag i den i en engelsk nätbutik.

Det låter som en bra bok, skall jag kolla efter. :)

Skänkelvikning eller sluta i trav från A och C ut till spåret, galopp, trav precis innan A/C igen och ny sluta/skv tycker jag är en rätt bra övning.

Och serpentinbågar i galopp med enkla byten.

Rid "konstiga" linjer så att han blir överraskad. Med en häst som inte riktigt lyssnar, så är det viktigt att variera väldigt mkt, så rulla inte på i samma övning för länge utan att ändra något.

Jag måste tipsa om boken 101 dressage exercises for horse and rider. Superbra! Vi hade en liggande framme i förra ridhuset och trots att alla kunde varenda övning så tummades det ändå flitigt i den. Varmt rekommenderad! Du kan säkert få tag i den i en engelsk nätbutik.

Den boken lät jätteintressant så jag var tvungen att googla på en gång. Den går att beställa på bokus. :D Det ska nog jag ta och göra för jag har lite samma problem TS.

Toppen! Du får uppdatera senare och berätta om du tycker den är lika bra som jag tycker. :D

(Samma förlag har givit ut en likadan övningsbok för hoppning men den har jag aldrig använt.)

*kl*

Jag har hittat en app med alla övningar från boken som Jerseyite tipsade om! Och så tittade jag lite närmre på boken som går att köpa hos bokus, det är nog en annan. Appen är inte så dyr så den ska jag ladda ner på en gång! :bump:

Edit: Ändrar mig denna finns också men den är billigare som app. =) Smidigare att ha övningarna i telefonen i stället för i ett häfte. :p

Senast ändrad:

*kl*

Jag har hittat en app med alla övningar från boken som Jerseyite tipsade om! Och så tittade jag lite närmre på boken som går att köpa hos bokus, det är nog en annan. Appen är inte så dyr så den ska jag ladda ner på en gång! :bump:

Edit: Ändrar mig denna finns också men den är billigare som app. =) Smidigare att ha övningarna i telefonen i stället för i ett häfte. :p

Asch! Appen vill ha betalt med betal-/kreditkort... :cool: Jag som tyckte att de kunde lägga till summan på telefonräkningen bara. :mad: Får vänta med den till löning...

är det någon annan som har laddat ner och köpt den Appen?
Funkar den bra? Är den nått att ha?:)

Förvänd galopp,öppna,skänkelvikning,samling och även bara att ställa sida till sida brukar funka för mig att få min ponny redigt mjuk.

Jag har även lite som du problem med att få min framför hjälperna då han gärna ligger efter och maskar.Det som hjälpt mig mest är egentligen att sluta klämma med låren (omedvetet).Sen "kicka" till en gång och såfort han backar av gör du det igen.Variera mycket.Göra dem uppmärksamma och göra oväntade saker.Brukar väcka de flesta.:)

Jag tipsar med de varmaste rekommendationer Lussans "stations arbete" som finns i nuvarande utkomna Ridsport Special. Handlar om systematisk ridning och upplägg och finns övningar specificerade som lämpar sig både för den hetare typen av häst och den mer flegmatiska. Superbra artikel som hjälper en massor i fråga om upplägg och motivation i fråga om känsla att ha en röd tråd och mål att jobba efter!

bonus tips: det är nu bara 23 dagar innan det vänder och börjar bli ljust igen! :) Hjälper en att ha koll på det, just nu när det är så mörkt och trist ute! :)

Jag tipsar med de varmaste rekommendationer Lussans "stations arbete" som finns i nuvarande utkomna Ridsport Special. Handlar om systematisk ridning och upplägg och finns övningar specificerade som lämpar sig både för den hetare typen av häst och den mer flegmatiska. Superbra artikel som hjälper en massor i fråga om upplägg och motivation i fråga om känsla att ha en röd tråd och mål att jobba efter!

bonus tips: det är nu bara 23 dagar innan det vänder och börjar bli ljust igen! :) Hjälper en att ha koll på det, just nu när det är så mörkt och trist ute! :)

Det låter intressant! Ska se om jag hittar den i min butik. Tycker att de brukar vara lite dåliga på att ha Ridsport inne.

Liknande trådar

Fälttävlan Ursäkta jättelångt inlägg! Jag är ny här men skulle vilja ha en tråd där vi kan samla information om vilka terrängbanor som finns...
Svar
5
· Visningar
1 275
Senast: Lady_S
·
Hästmänniskan Gammal användare, men vill gärna vara anonym så ingen som läser det känner sig utpekad. Jag har en lång historia i hästvärlden med egen...
Svar
19
· Visningar
2 422
Senast: Mia_R
·
Hästmänniskan Hej! Skulle uppskatta lite tips och hjälp. Jag har ridit nu i några månader och älskar verkligen det. Har dock endast kommit till...
Svar
9
· Visningar
1 175
Senast: valy
·
Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
2
Svar
20
· Visningar
2 404
Senast: QueenLilith
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar