Tips på BRA betesreducerare

L

linnea 82

Ja har ni något tips på en bra sådan och som gärna inte e alltför dyr. Vill gärna att hästen ska ha en rätt god rörelsefrihet i den och att den håller och inte släpper igenom för mycket gräs för här talar vi om hästar som hade blivit enorma utan... Har hört att många av dom billiga varianterna går sönder lätt

Sv: Tips på BRA betesreducerare

ursäkta den säkert väldigt dumma frågan (men den som inte frågar får inget veta :p)
Vad är en betesreducerare? :o

Jag vill också veta, tänker köpa en sån till fångponnyn. Jag var på Hööks i helgen och klämde på en GreenGuard, men tyckte den var så himla hård o stel. Tjejen i butiken sa att plasten mjuknar när man använder den, stämmer det?

lillaans: det är en sorts munkorg som man har på hästen så att den inte kan äta lika mycket gräs.

Det finns ingen betsreducerare som är så bra att du kan ha den på dygnet runt utan obehag. De flesta hästar lyckas också otroligt bra plocka dem av sig eller på andra sätt ändå få i sig mkt gräs.

Så det absolut viktigaste är ju att hitta en hage med ett magrare bete. Helst så pass magert att den kan gå på det heltid utan att bli fet.

Alternativ 2 är att bara släppa i gräshage några timmar per dag och stalla upp/mager hage resten av tiden.

Alternativ 3 låta gå med betesreducerare ett par timmar, men aldrig dygnet runt. Den måste av ett par timmar om dagen, in i annan hage där den kan få äta fritt av antingen magrare bete eller hö.

Av de betesreducerare som finns tycker jag att den modellen som en bukar här själv hade gjort är det bästa alternativet. Övriga på marknaden är riktigt hemska på olika sätt.

min häst har en greenguard och den har funkade utmärkt förra sommaren och jag hoppas den funkar lika bra detta år.

Att plasten mjuknar kan jag inte riktigt hålla med om.

Jag rekommenderar den modell som Globus och Shires har. De ser ut som en grimma med en flätad munkorg. Botten är i mjuk plast, och det är ett hål mitt i bottenplattan.
Jag använde den till två hästar förra sommaren och hade maximalt tio "tapp", den sitter där den sitter.
Mina hästar gick ute dygnet runt, men de fick komma in 2-3 timmar varje dag och äta lite hösilage och annat gott medan de vilade sig från "munkorgen".
Priset för Globusmodellen var 189-198 kronor i de två affärer ("Riktig Ridsportbutik") jag handlade i. Shiresmodellen minns jag inte vad den kostade, men det var ungefär detsamma.

Angående Greenguard så testade jag den, men hästarna fick skav. Jag tycker att plasten är jättehård.

Immer

Vi har prövat två. Greenguard och en modell som var av flätade nylonband. den trasades sönder tyvärr, så det blev en greenguard.
Förutom att den flätade gick sönder, har båda varit bra.
Inga skav av någon :)

Nu har vi den på halva dagarna, dvs två mål om dagen.
Fröding är ganska hög i rang i hagen och tar för sig rejält.
I sommar komemr han få gå på avbetat bete och även anv greenguard emellanåt.

Kl

Detta med betesreducerare var något nytt för mig!! Kan hästarna få i sig tillräkligt med gräs om de går på rikt bete,eller måste den av och hästarna fodras ibland??

Jag har köpt en fr Haglunds, en typ " munkorg ". Fungerar mycket mycket bra, men min häst har dessvärre gnagit sönder den efter ha haft den på sig i ca fyra timmar under fem dagars utegång....Trist, eftersom hon fått fång och måste ha den på sig om/ när hon går ut. Vi har inga grushagar så det lär väl gå åt ngr stycken i sommar. Har nu beställt tfå stycken Globus, av samma " munkorgsmodell " och hoppas mera på dem....

Liknande trådar

R
Utrustning Jag skulle vilja fråga om nån har tips på ben skydd som INTE blir för varma! För som nog domflesta vet så är det ju inte bra för senorna...
Svar
13
· Visningar
981
Senast: ako
·
L
Kläder & Bli fin Jag hoppas att man får fråga om tips om kläder här! Men det är såhär att jag skulle vilja ha lite tips om var jag kanske kan hitta några...
2 3
Svar
48
· Visningar
3 290
Senast: LiviaFilippa
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
16 257
Senast: Juli0a
·
Juridik & Ekonomi Anonymt nick. Väldigt långt inlägg, då jag delvis behövde skriva ner mina tankar för mig själv också ;) Jag är i 30-års ålder och lever...
2 3
Svar
50
· Visningar
6 897

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Akvarietråden V
  • Annonsera mera hundar 2
  • Kattbilder #10

Hästrelaterat