Tips på att rida omotiverad unghäst?

Hur gammal är hästen? Vad gör ni under ridpassen? Hur ofta rids den? Orkar den 20 minuters ridning, både i kropp och huvud?

Hur gammal är hästen? Vad gör ni under ridpassen? Hur ofta rids den? Orkar den 20 minuters ridning, både i kropp och huvud?
Hon är 4, just nu jobbar vi bara i skritt och trav, pyttelite galopp när hon orkar. Hon rids ca 3 gånger i veckan och 2 dagar från marken eller bara mys.

Jag letar efter ny tränare just nu så det har bara blivit väldigt simpla pass då vi kör öka/minska men eftersom hon stänger av ganska fort kommer vi inte längre än så.

Hon är 4, just nu jobbar vi bara i skritt och trav, pyttelite galopp när hon orkar. Hon rids ca 3 gånger i veckan och 2 dagar från marken eller bara mys.

Jag letar efter ny tränare just nu så det har bara blivit väldigt simpla pass då vi kör öka/minska men eftersom hon stänger av ganska fort kommer vi inte längre än så.
Då låter det väl jätteklokt att nöja sig med kortare pass! Och gärna rida ut som flera sagt. Även fast du tycker att öka minska är ”bara” så är det ganska jobbigt för en ung häst, de är ju knappt vana att bära runt på ryttare

Som flera andra säger; ut! Ridbanan är inte motiverande för en unghäst, för att behålla framåtbjudning och positivitet kring ridbana red jag max en dag i veckan så länge min häst var under 6 år! Uteridning är A och O för framåtbjudning på inte minst unga hästar! :).

Precis det här! Och sluta medan det är roligt, medan det finns bjudning och det är intressant. Om det är efter tio minuter är det helt okej också!
"Det här gick superbra! Då slutar vi här!"
Det här!
Gjorde så med min under alla år hon reds. När hon gjort något riktigt bra så hoppade jag av, skrittade av vid hand ute och vid säsong fick hon även beta. Skrittade ofta fram vid hand också så hon inte behövde bära på mig i onödan. Vid träningar tog vi regelbundna pauser på lång tygel. Det gav mig en häst som själv tog initiativ att nästan dra mig in i ridhuset även de dagar jag inte tänkt att vi skulle in där

Hon tränas alltså 5 dagar i veckan? En gammal tumregel är att en treåring tränas 3 dagar, en fyraåring fyra dagar och en femåring fem dagar. Jag hade dragit ner antal träningsdagar. Kanske behöver hon just nu en viloperiod också?

Hon tränas alltså 5 dagar i veckan? En gammal tumregel är att en treåring tränas 3 dagar, en fyraåring fyra dagar och en femåring fem dagar. Jag hade dragit ner antal träningsdagar. Kanske behöver hon just nu en viloperiod också?

Tänkte också på det men eftersom det stod mys bland dagarna?! Så uppfattade jag inte att det var fem? Men jag håller helt med. En 4 åring bör arbeta 4 dagar i veckan max 40 min/pass enligt unghästregeln som jag följde.

Kortare pass, sluta när det går som bäst. Vet inte om du räknar med uppvärmning och så i dom här 20 min men är det 20 min utöver uppvärmning så är det ett ganska så långt pass för en 4 åring på banan. Det viktiga är att sluta när hästen har roligt och känner att det är lätt.

Liknande trådar

Träning Tillsammans med min tränare ska vi rida in en 3 åring tillsammans. Jag är den som ska rida hästen i framtiden och under inridngen. Min...
Svar
6
· Visningar
1 103
Senast: Tora
·
Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför...
2
Svar
20
· Visningar
2 323
Senast: lirco11
·
Hästvård Hej allihopa! Jag har hamnat i en tråkig situation, och behöver lite tips på hur jag kan tänka för att inte bli för deppig. Nu till...
Svar
13
· Visningar
994
Hästmänniskan Hej på er! Jag är ny på detta forum och jag hoppas att jag postar i rätt del. Jag behöver ventilera och resonera lite med andra...
2 3 4
Svar
69
· Visningar
2 793

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka