Tips på att fånga vild katt!

lokilind

Trådstartare
Har en kattunge, c:a 4-5 månader som jag min idiot:( släppte ut då jag trodde att när hon varit hos oss i 3 månader borde hon väl vilja komma in igen, men det ville hon inte alls. Visst kan hon bo ute, vi har en ladugård, inte iordninggjord och isolerad men det är tak över huvudet och lä och matar henne gör vi. Men vi måste ju få tag på henne åtminstone en gång, vill ju inte ha en okastrerad honkatt, då lär jag ju ha ett gäng med kattungar och det vill jag inte. Så är det någon som har lite tips på hur jag fångar henne. Förhoppningsvis tröttnar hon på att vara ute och kommer in igen, har varit ute i 1,5 dygn än så länge så det är inte så länge men ändå.

Sv: Tips på att fånga vild katt!

Jag kan bara tala om hur jag gjorde för sisådär 20 år sedan med en vildkattunge. Jag matade den varje dag under trappan hemma först. Sedan flyttade jag maten till en helt vanlig kattbur så katten var tvungen att gå in för att äta. När den väl trodde att den var trygg så satte jag dit ett snöre till burdörren. Drog snöret till mitt fönster. Jag fick sitta och vänta några timmar men det var det värt. För när katten gick in för att äta så drog jag i snöret så dörren stängdes. Min gubbe fick hålla hårt i snöret medans jag sprang ut och stängde ordentligt för att sedan ta in den i värmen. Den fick bo i några veckor i ett rum som var stängt. Jag satt flera timmar varje dag och pratade med katten osv. Det tog nog en vecka innan jag fick ta på den. Men sedan blev den tamare och tamare. Den levde även som utekatt, alltså kom in igen på nätterna och när den ville ha mat och sova.
Detta tar ju lite tid att sitta och vänta men det gick iaf.

Annars har ju säkert katthem eller polisen någon bur som stänger igen av sig själva när katten går in. Det är kanske enklare. En sådan får du säkert låna av dom.
Lycka till!
Berätta gärna hur det gick. :)

fast om kattungen är 4-5 månader. var den ju knappt 8 veckor när den kom till er? iaf om du haft den inne i 3 månader. och då borde den väl inte vara vild?

eller har jag förstått det helt fel?

Hon kom till oss i början av oktober och var då c:a 7 veckor vet inte exakt eftersom hon fångades in då som vildkatt. Gubben som ägde dem gick och dog och de skulle skjuta av katterna och då tyckte en kompis till mig så synd om den här lilla och undrade om inte jag ville ha henne, och blödig :angel: som jag är så tog jag givetvis hand om henne. Tycker också att hon borde knutit an till oss men det har hon inte, däremot har hon blivit väldigt fäst vid vår gamla hankatt. ;). Vi får väl hoppas på att hon tröttnar på att vara ute och kommer in när hon fryser och är hungrig.

förmodligen så dyker hon nog upp snart.. vår gammla kisse försvann med första gången hon fick komma ut utan sele (vi flyttade från lägenhet till landet men vande henne vid att vara ute i sele innan hon fick gå lös vid huset).. men hon dök upp efter att hon insett att vi inte skulle stoppa in henne i bilen och åka tillbaka till lägenheten nått mer :)

Hej. Jag arbetar idéellt med hemlösa katter, och däribland många vildkatter...

När jag fångar in katter som inte är hanterbara använder jag mig av fälla. För det mesta finns det att låna hos kommunen om man ber lite snällt och förklarar situationen. då sätter du bara mat i fällan och väntar tills katten går och äter.

Alt. kan du använda en vanlig transportbur: Kila fast den i marken så att den står stabilt. bind ett snöre i luckan och ställ dig så många meter bakom buren som det krävs för att katten ska våga gå in (ställ mat inne i buren).. Det kan krävas att du matar några dagar inne i den innan det lyckas.
När katten är inne drar du till luckan och håller hårt i denna. annars tar sig katten ut. Det brukar vara bra om du kan lägga över någon filt som du hänger halvt över gallret, så att filten ramlar över när du stänger, då håller sig katten oftast lugnare.
Tänk på att transportburen måste sitta ordentligt fast så att du inte drar med dig hela lådan..

En kattfälla är däremot enklare att använda och mer säker på att lyckas.. =) Du kan även höra dig för på olika hjälporganisationer som kan tänkas ha fällor, alt. hos jägare som har grävlingfällor m.m som självklart inte är slagfällor..

Hoppas du lyckas!

hej, jag hoppas verkligen du får tag i katten. katten är alldeles för liten för att klara sig själv, en kattunge klarar inte kylan heller lika bra som en vuxen och van utekatt. katten kan också bli bortjagad av andra utekatter och inte våga sig hem:(.

Hej! Hon har kommit tillbaka. Var ute i ladan och ropade och då hörde vi ett jamande och då gick min man in och hämta Felix, hankatten som hon är så förtjust i och då kom hon fram. :bump:. Lyfte upp henne och hon ville inte alls hoppa ner igen, började spinna och ville verkligen komma in. Det var några dagar sedan nu och vi har inte vågat släppa ut henne igen. Hon har dock blivit en helt annan katt, vi får klappa och lyfta upp henne nu utan att hon bara vill ner :), så det kanske inte var så dumt att hon fick vara ute några dagar min lilla kisse :love:. Vet inte om jag vågar släppa ut henne igen :confused: hur tidigt kan man kastrera dem?

Beroende på vilken veterinär du har så kan du kastrera från 6 månader, de fletsa kastrerar nog honkatter vid ca 8.
=) Jag tycker att du ska hålla henne inne tills hon är kastrerad (passa även på att ID-märka och registrera)

En liten kattunge klarar sig inte så bra ute, med alla faror som finns där, och bör därför inte vara ute på egen hand förän den blivit stor..

Fint att ni hittade henne och fick in henne igen! =)

Liknande trådar

Övr. Katt Jag har två kastrerade honkatter som jag köpte på katthem för länge sedan. De börjar bli gamla och har inte längre så mycket jaktlust...
Svar
2
· Visningar
194
Senast: MJLee
·
Övr. Katt Hej, Har precis skaffat två kattungar (Maine Coon). Den ena flyttade in tre veckor före, M, och H kom 3 veckor efter och är således tre...
Svar
5
· Visningar
1 624
Senast: MissFideli
·
Katthälsa Hej Jag provar att fråga här. Snälla inga påhopp, jag är här för att be om tips o råd. Jag gör det bästa jag kan för mina katter efter...
Svar
18
· Visningar
4 422
Övr. Katt En vildkatt har lagt tre ungar i trädgården hos en kollega. Han och hans fru har matat ungarna under 2 månader, och har nu lyckats fånga...
2 3 4
Svar
61
· Visningar
7 928
Senast: TinyWiny
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar