Tips om valprumsinredning!

Casper

Trådstartare
Hejsan!

Vi ska renovera vårt hus nu i sommar. Det ska bli SÅÅ kul men jag vill ha lite tips och råd om hur man kan göra med det EV hundrummet.

Jag ska försöka förklara på ett bra sätt..

Vi har nu ett valprum inrett med säng osv, men vi ska förflytta lite (tror ja), jag tror det blir bättre så.
Valprummet är ganska litet just nu och vi har en groventre hall i anslutning till rummet som vi funderat på om man inte kan göra den hallen valpvänlig de få tillfällen vi har valpar.

Tidigare här så har det legat gamla korkmattor (:crazy:) och dom trivs vi inte med så vi har funderat på om inte klinker (med golvvärme) skulle fungera bäst?
Men hur ska man ha väggarna för att det samtidigt ska bli snyggt? Vad har ni?

Först skojade vi lite om kakel, men det blir ju liksom badrumskänsla över allt :rofl:, sen tänkte vi panel... Panel e dock tuggvänligt, men det är tapet oxå. Visserligen mkt lätt att byta ut efter behov.

Mina tidigare valpar har ju dock inte bitit på väggarna men dom kan ju komma dom små rackarna :p

Tanken är alltså att de ska se snyggt ut samtidigt som det ska vara praktiskt!

Så hur hade ni gjort?

Sv: Tips om valprumsinredning!

Jag hade gjort det snyggt, och helkaklat! Badrumskänsla - ja. Praktiskt - absolut!

Jag har väggtuggare hemma nu, och har aldrig råkat ut för det innan, så någon gång är ju oturen framme kanske.. Så, innan har jag inte ens reflekterat över val av valprum, men nu så har jag bestämt mig för att jag när har hittat det huset som jag verkligen vill bo i, så ska ett riktigt bra valprum byggas! Och det är denna kullen som gett upphov till alla ideér :p

Det kommer att bli klinkers med golvvärme, kaklade väggar (Antingen halv eller hel), en rejäl grind som verkligen sitter i dörröppningen. Jag vill även ha enkla fästen i väggen, så att valplådan är snabb att plocka ner och sätta upp. Matbaren vill jag ha inkaklad, med ett litet avlopp för bra rengöring också.
Ett större avlopp vill jag ha i ena hörnet, med ett tätt lock på, så att man kan göra kliniskt rent efter varje valpkull. Då kan man använda sig av högtryckstvätt, det är enkelt att desinficera rummet om det kanske skulle behövas etc.

Och i detta rum skulle jag sen inreda ungefär som vanligt. Mysiga bäddar, leksaker, mattor, saker att klättra på och allt annat som berikar deras uppväxt.

Jag hade gjort det snyggt, och helkaklat! Badrumskänsla - ja. Praktiskt - absolut!

Jag har väggtuggare hemma nu, och har aldrig råkat ut för det innan, så någon gång är ju oturen framme kanske.. Så, innan har jag inte ens reflekterat över val av valprum, men nu så har jag bestämt mig för att jag när har hittat det huset som jag verkligen vill bo i, så ska ett riktigt bra valprum byggas! Och det är denna kullen som gett upphov till alla ideér :p

Det kommer att bli klinkers med golvvärme, kaklade väggar (Antingen halv eller hel), en rejäl grind som verkligen sitter i dörröppningen. Jag vill även ha enkla fästen i väggen, så att valplådan är snabb att plocka ner och sätta upp. Matbaren vill jag ha inkaklad, med ett litet avlopp för bra rengöring också.
Ett större avlopp vill jag ha i ena hörnet, med ett tätt lock på, så att man kan göra kliniskt rent efter varje valpkull. Då kan man använda sig av högtryckstvätt, det är enkelt att desinficera rummet om det kanske skulle behövas etc.

Och i detta rum skulle jag sen inreda ungefär som vanligt. Mysiga bäddar, leksaker, mattor, saker att klättra på och allt annat som berikar deras uppväxt.

Ha ha PRECIS så tänkte ja förut med golvbrunn osv :o men det känns verkligen badrumslikt, men å andra sidan, gipsskivor på väggar för att fästa panel el tapet på är ju rena paradiset för en valp att sätta tänderna i!

På golvet vill jag ha svarta/grå klinker men just väggarna är ett litet fundersamt ämne för mig då det "rummet" kommer att synas/genomgång när det inte finns valpar där.

undra om man användes sig av blank? ljus kakel (ljus fog) till mitten och sen tapet ovan om det kan bli "snyggt"? Udda ja, men ja är udda :p

Fler ideer någon? =)

kan säkert bli snyggt. Har sett "klickgolv" som väggpanel (till halva vägghöjden ungefär) och det var snyggt det med.

Konkreta tips:
* Golvbrunn
* Golvvärme i två slingor - som styrs var och en för sej.
Bra att ha värme på liggdelen, men när valparna är stora nog för en "toalett-del" så är det bra att INTE ha golvvärme där :)
* Stora klinkeplattor på golvet - glöm inte att olja fogarna
* Kakel/klinker även på väggen - i alla fall upp till 1.20 m
* Om utrymme/möjlighet finns, förbered för att kunna dela rummet i två delar.
Det är såååå smidigt att kunna sätta upp en fast grind som är 40 cm hög så tiken kan hoppa ut och in som hon vill till valparna.
* Bra ventilation
* Två överskåp på en lämplig vägg för förvaring av handdukar, våg, "apotek", dagbok osv.

/Swat

Konkreta tips:
* Golvbrunn
* Golvvärme i två slingor - som styrs var och en för sej.
Bra att ha värme på liggdelen, men när valparna är stora nog för en "toalett-del" så är det bra att INTE ha golvvärme där :)
* Stora klinkeplattor på golvet - glöm inte att olja fogarna
* Kakel/klinker även på väggen - i alla fall upp till 1.20 m
* Om utrymme/möjlighet finns, förbered för att kunna dela rummet i två delar.
Det är såååå smidigt att kunna sätta upp en fast grind som är 40 cm hög så tiken kan hoppa ut och in som hon vill till valparna.
* Bra ventilation
* Två överskåp på en lämplig vägg för förvaring av handdukar, våg, "apotek", dagbok osv.

/Swat

Tack för dina tips, vi har faktiskt funderat på golvbrunn för den kan man ju bara snyggt täcka med en matta när rummet inte för tillfället används som "valp"rum.

Vi har tidigare haft en grind på ca 40cm som tiken lätt tog sig över när hon ville lämna dom små, så det kommer vi så klart fortsätta att ha.

Det ska bli så kul detta =)

Målade väggar då? Va heter det, vävtapet? Som man målar på efteråt.. Lätt o torka av men inte så hårt med klinker.

Liknande trådar

Hemmet Vi ska snart flytta och jag vill renovera källaren i nya huset. Det kommer vara tvättstuga, förvaring och badrum(som det är redan). Jag... 2
Svar
30
· Visningar
6 015
Senast: Eli
·
Hemmet Hej. Vi håller på och totalrenoverat vårat lilla minihus, gammalt sådant från 30talet. Har slagit ut lite väggar och haft oss (inte...
Svar
2
· Visningar
800
Senast: Sar
·
Fritid Nu ska vi snart ta tag i vårat ena badrum och jag känner att lite renoveringstips är på sin plats. Just nu ser det ut så här...
Svar
0
· Visningar
1 331
Senast: MM
·
Hemmet Vi har ett rum som vi inte vet hur vi ska inreda riktigt. Det som måste få plats är minst ett skrivbord och våran träningsbänk...
Svar
3
· Visningar
1 547
Senast: Tjôta
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka